اداره یونیسف در کابل: دوره کودکی دختران را از آن‌ها نگیرید

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۲ میزان ۱۳۹۱

یونیسف: «ازدواج قبل از وقت، دوره کودکی یک دختر را از او می‌گیرد؛ تعلیمات‌اش را صدمه می‌زند؛ فرصت‌هایش را محدود می‌کند و صحت او را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

بیش از ۴۶ درصد بانوان در افغانستان قبل از رسیدن به سن ۱۸ ساله‌گی و بیش از ۱۵ درصد دیگر قبل از رسیدن به سن ۱۵سالگی، ازدواج می‌کنند.
مسوولان اداره یونیسف یا صندوق کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان، با بیان این مطلب می‌گویند، ازدواج دختران زیرسن یکی از موانع بهترشدن صحت زنان و کودکان افغانستان بوده و با وجود دست‌آوردهایی‌که در ۱۰ سال گذشته به وجود آمده، براساس سروی سال ۲۰۱۰ مرگ و میر مادران هنوزهم ۳۲۷ مرگ در هر ۱۰۰٫۰۰۰ ولادت می‌باشد.
سخنگوی یونیسف در کابل گفت: ازدواج قبل از وقت، دوره کودکی یک دختر را از او می‌گیرد؛ تعلیمات‌اش را صدمه می‌زند؛ فرصت‌هایش را محدود می‌کند و صحت او را در معرض خطر قرار می‌دهد.»
عزیز فروتن به روزنامه ماندگار گفت که رابطه بسیار محکم بین مرگ و معلولیت مادران و ازدواج قبلا از وقت وجود دارد؛ دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله، ۵ برابر بیشتر از زنان ۲۰  تا ۲۴ ساله در معرض خطر مرگ ‌و میر ناشی از ولادت قرار دارند.
به گفته او، ازدواج قبل از وقت یک نقض اساسی حقوق انسانی بوده و تمام ساحات زنده‌گی یک بانو را متاثر می‌سازد، بنابراین دولت افغانستان باید تمام اقدامات لازم را در جهت عملی‌کردن قانون ملی و بین‌المللی در راستای حمایت از دختران خردسال در برابر ازدواج  قبل از وقت که یک عمل غیرقانونی است، روی دست گیرد.
فروتن تاکید کرد، پس جلوگیری از ازدواج اطفال باعث حمایت از حقوق دختران و کاهش خطرات خشونت، حمل قبل از وقت، اچ آی وی، مرگ‌ومیر و معلولیت ناشی از ولادت که شامل خطرات زمان وضع حمل نیز است، می‌گردد.
در همین حال، وزارت زنان و شماری از ملا امامان می‌گویند، ازدواج‌های زیرسن باعث ناهنجاری‌های اجتماعی وناسازگاری‌ خانواده‌ها می‌گردد.
حسن بانو غضنفر وزیر وزارت امور زنان درمصاحبه‌یی به روزنامه ماندگار گفت، ازدواج بانوان کودک، یکی از عمده‌ترین خشونت‌ها می‌باشد.
به گفته بانو غضنفر، زمانی‌که یک دختر کوچک به شوهر داده می‌شود، چون این دختر توان انجام کارهای بزرگ را ندارد، بنابراین مشکلات از همین‌جا آغاز شده و بعدها باعث خشونت می‌گردد.
او تاکید کرد: «این دختر کوچک در کنار کارهای خانه، خدمت شوهر و اعضای فامیل او، باید مسوولیت سنگین که همانا بچه‌داری است را نیز به عهده گیرد و چون این دختر خرد سن توان انجام این همه مسوولیت‌ها را ندارد، بنابراین مشکلات آغاز می‌شود.»
وزیر امور زنان به روزنامه ماندگار گفت،  شماری از دختران به جای مکتب به خانه بخت فرستاده می‌شوند و به جای تحصیل باید به کارهایی بپردازند که انجام‌دادن آن از توان آنان خارج است؛ بنابراین خشونت‌ها ازهمین‌جا شکل گرفته و باعث بروز مشکلات زیادی در خانواده‌ها و جامعه می‌گردد.
او افزود، در حالی‌که اگر دختران تحصیل کنند و در وقت معین آن ازدواج کنند، می‌توانند دارای یک خانواده سالم بوده و فرزندان بسیار عالی را به جامعه پیشکش کنند.
به باور بانوغضنفر، قانون منع خشونت در صورت عملی‌شدن، می‌تواند از ازدواج‌های زیرسن به طور قابل ملاحظه‌یی، جلوگیری کند.
وی اظهار داشت، قانون سرپرستی اطفال یتیم، قانون خانواده، مقرره مراکز حمایوی و جداسازی محابس زنانه و مردانه، از جمله برنامه‌هایی‌ست که در صورت اجرا، به طور چشم‌گیری از ازدواج‌های اطفال و خشونت علیه زنان جلوگیری می‌کند.
درهمین حال، احمد نور واقف استاد دانشکده شرعیات دانشگاه شهید صلح استاد برهان‌الدین ربانی می‌گوید، اسلام سن بلوغ و جوانی را سن ازدواج تعیین کرده است؛ اما توصیه اسلام به منظور تشکیل یک خانواده سالم، تاکید بر رسیدن تکامل جوانی است.
به گفته این استاد دانشگاه، ازدواج یک پیوند بسیار محکمی است که باید براساس عقل، خردمندی و انتخاب آگاهانه صورت گیرد، اما زمانی‌که در سن طفولیت انجام می‌شود، چون یک انتخاب آگاهانه نبوده و براثر دخالت پدر یا برادر انجام می‌شود، بنابراین چنین ازدواج‌هایی درآینده مشکلات و ناهنجاری‌های زیادی را به همراه خواهد داشت.
او تاکید کرد، پس ازدواج‌های زیر سن باعث ناهنجاری‌های اجتماعی و ناسازگاری‌ خانواده‌ها می‌گردد؛ بنابراین در ازدواج ضمن این‌که رضایت دو طرف شرط اساسی است، سن ازدواج نیز بسیار مهم و ضروری می‌باشد.
به باور این استاد دانشگاه، در کشور ما به جای حاکم بودن رواج‌های پسندیده اسلامی، رسم‌های ناپسندی که از گذشته‌ها وجود داشته، رسوم بوده و مردم بدون آنکه بدانند که این رواج‌ها پسندیده است یا خیر، به آن عمل می‌کنند و همین ناآگاهی باعث بروز مشکلات زیادی می‌گردد.
او افزود، اما در حال حاضر برای اصلاح رواج‌های ناپسند، یک سلسله حرکات‌ها آغاز شده و ما امیدوار استیم که مردم با درنظرداشت قوانین اسلامی از رواج‌های ناپسند بپرهیزند.
افغانستان در مارچ ۲۰۰۳ قانون منع خشونت علیه زنان را تصویب کرد و براساس آن ازدواج کودکان، غیرقانونی قلمداد می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.