رییس‌جمهوری در نشستی با عالمان: «برای مبارزه با فساد ضرورت به‌جهاد همگانی داریم»

گزارشگر:هارون مجیدی/ چهارشنبه 11 سنبله 1394 - ۱۰ سنبله ۱۳۹۴

رییس جمهور غنی که روز سه‌شنبه(۱۰سنبله) در یک همایش علمای دین، به‌منظور مبارزه با فساد صحبت می‌کرد، گفت: “برای مبارزه با فساد ضرورت به‌جهاد همگانی داریم.”
آقای غنیاز علمای کشورتقاضا کرد که مردم را برای چنین جهاد سرنوشت‌سازی بسیج کنند.
او گفت:دولت نیز با تمام توان در این راه در کنار مردم خود قرار دارد.
mnandegar-3رییس جمهور تأکید کرد که از طریق منبر و مکتب باید با فساد مبارزه شود.
محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان از برخورد حکومت پیشین به‌رهبری حامد کرزی، در مبارزه با فساد انتقاد کرد. او فساد را خطرآفرین دانسته می‌گوید که فساد می‌تواند هستۀ حکومت را از میان بردارد.
به گفتۀ غنی، پنج‌سال پیش کنفرانس لندن دایر گردید، اما برنامه‌ها در مورد مبارزه با فساد به بن بست رسیده است.
آقای غنی گفت: “زمانی که کنفرانس لندن در سال ۲۰۱۰ برگزار شد، هم دولت افغانستان و هم جامعه بین المللی در قضیۀ انکشاف و مبارزه با فساد در افغانستان دچار درمانده‌گی شده بودند. در آن زمان، کرزی صاحب از من خواست که عوامل فساد را تشریح و راه حلی برای آن برون رفت از آن را نشان بدهم. نظریاتی که من در آنجا دادم تبدیل به استراتژی مورد قبول هر دو طرف قرار گرفت”.
آقای غنی گفت که یکی از دلایل گسترش فساد قراردادهای دولتی است که این قراردادها به‌منبع فساد در سراسر کشور تبدیل شده بود و کسانی‌که قرارداد را می‌گرفتند به‌وقت زمان آن را تکمیل نکرده چندین دست به‌فروش می‌رسانیدند.
او یادآور شد که اکنون، هر روز شنبه، در کمیسیون تدارکات با مقام‌های ارشد حکومتی در مورد قراردادهای دولتی نشست دارد و تا کنون ۳۵۰ پروژه بررسی شده که ۲۹۵ قرارداد به کمیسیون تدارکات آمده، ۲۵۲قرارداد منظور شده، ۴۳ قرار داد رد شده و ۲۶ شرکت به دلیل جعل اسناد و معلومات نادرست از تدارکات محروم گردیده‌اند.
رییس جمهور گفت که ۵۱,۵ ملیارد افغانی ارزش این پروژه‌ها می‌باشد و تا کنون ۸,۵ ملیارد افغانی از آن صرفه‌جویی شده‌است. به‌گفتۀ او،پس از این در ۱۵درصد قراردادهای دولتی تولیدات داخلی ترجیح داده می‌شود.
غنی این را نیز گفت که در چندماه آینده کمپاینی راه‌اندازی خواهد شد تا به‌تولیدات داخلی اولویت داده شود و تولیدات داخلی به پا ایستاده شود.
رییس جمهور در ادامۀ سخنانش گفت که فساد اداری در قوۀ اجراییه و قضاییۀ حکومت وجود دارد و اقدامات سرتاسری به خاطر پاک‌سازی آن روی‌دست گرفته شده‌است.
آقای غنی تاکید کرد که پیش از این ماموران عالی‌رتبه در کابینه و دوایر دولتی به فساد گرفتار بودند و مردم افغانستان در سال‌های اخیر ملیاردها دالر باج داده‌اند.
به باور رییس جمهور، هزینه‌یی که تا به‌حال از ناحیه فساد بر کشور ما تحمیل شده، متوجه سه اکثریت عمده، زنان، جوانان و اقشار بی‌بضاعت بوده است.
آقای غنی عامل دیگر فساد در کشور را مواد مخدر دانسته گفت:در گذشته تصور بر این بود که مواد مخدر تنها در افغانستان کشت می‌شود، اما صدور و استعمال آن به بیرون از کشور صورت می‌گیرد. امروزه دیده می‌شود که این تصور خطا بوده است.
به گفتۀ رییس جمهور، مواد مخدر هم جنگ را تشدید می‌بخشد و هم اداره را به‌فساد می‌کشاند. این عامل به‌مانند سرطانی است که همه ابعاد زنده‌گی یک جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آقای غنی همچنان گفت، کشت کننده، تولید کننده، پروسس کننده، ترافیک کننده، و استعمال کنندۀ آن همه در این روند مسئولیت دارند. این مافیا است که نمی‌خواهد جنگ بخوابد، و همه کسانی که در این کار سهم دارند، در ادامه جنگ و نا امنی هم مستقیم یا غیر مستقیم سهیم هستند.
به گفتۀ او، افغانستان با داشتن سه‌ونیم میلیون معتاد کلان‌ترین ضربه را از این ناحیه دیده است.
در همین حال، دیدبان شفافیت افغانستان فساد را در ادارات دولتی خطرناک دانسته می‌گوید که در سال‌های گذشته نه تنها مبارزه با فساد صورت گرفته که فساد تقویت داده شده‌است.
سید اکرام افضلی، رییس دیدبان شفافیت افغانستان که در این همایش صحبت می‌کرد از رییس جمهور خواست تا در برابر فساد جدی باشد و هم‌چنان از علمای کشور خوست کهبرای نابودی این پدیده، در کنار حکومت قرار داشته باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :