امریکا فاش کرد: ملاعمر در صورت سرکشی از پاکستان خواستار مجازات‌ گروه‎ خویش شده بود

گزارشگر:یک شنبه 15 سنبله 1394 - ۱۴ سنبله ۱۳۹۴

در تازه‌ترین اسنادی که وزارت خارجۀ آمریکا منتشر کرده آمده است که ملاعمر، رهبر پیشین طالبان در سال ۲۰۰۰ میلادی از پاکستان خواسته بود، در صورتی که طالبان قادر به عملی‌کردن سیاست‌های این کشور در افغانستان نیستند آن کشور می‌تواند خواست‌های خود را به زور نظامی بر آنان تطبیق کند.
این اسناد دیروز (شنبه) از سوی این وزارت منتشر شده است.
mnandegar-3ملاعمر خطاب به پرویز مشرف، رییس جمهور آن زمان پاکستان گفته بود که اگر این گروه خلاف خواست‌های پاکستان قدم می‌گذارد، این کشور می‌تواند کندهار را بمباردمان کند. کندهار در آن زمان به عنوان مرکز غیررسمی طالبان محسوب می‌شد.
بر بنیاد این اسناد رییس جمهور پاکستان نیز همان زمان این مطالب را با توماس پیکرینگ، معاون سیاسی وزارت خارجۀ آمریکا در میان گذاشته بود.
آقای مشرف پس از این درخواست، محمود یکی از جنرالان پاکستانی را به کندهار فرستاد تا در صورت بروز مشکلی با طالبان گفت‌وگو کند.
ملاعمر نیز از این جنرال پاکستانی برای مشکل‌آفرینی‌های سیاست طالبان پوزش خواست و یکبار دیگر گفت که اگر عملکردهای طالبان برای پاکستان قابل‌قبول نیست، این کشور می‌تواند به زور نظامی سیاست‌های خود را بر این گروه تطبیق کند.
در این مدارک آمده است که آقای پیکرینگ در دیدار با رییس جمهور پاکستان دربارۀ گفت‌وگو با طالبان گفته بود :«مشکل عمدۀ ما در گفت‌وگو با طالبان این است که بهترین دوست ما با بدترین دشمن ما دوست است». او در این دیدار همچنان نسبت به وخیم‌شدن روابط روزتاروز آمریکا و پاکستان ابراز نگرانی کرد و مشرف نیز در مقابل این نگرانی آمریکا گفته بود که پاکستان به خوبی نگرانی‌های ایالات متحده را درک می‌کند.
این مدارک در حالی منتشر شده است که هنوز یک ماه از نشر خبر مرگ رهبر طالبان نمی‌گذرد. مرگ ملاعمر سبب گردید تا روابط پاکستان و افغانستان که در فصل بهتری قرار داشت حساس شود و دومین نشست رسمی گفت‌وگوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان تا زمان نامعلومی به تعویق افتد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.