روز شهید و مسوولیت‌های

گزارشگر:سه شنبه 17 سنبله 1394 - ۱۶ سنبله ۱۳۹۴

فردا هژده سنبله، چهاردهمین سالروز شهادتِ قهرمان ملی کشور، شهید احمدشاه مسعود است. این روز مصادف است با آغازِ هفتۀ شهید و یادبود از رشادت‌ها و قهرمانی‌های مردم افغانستان. از همین اکنون دیده می‌شود که در گوشه‌وکنارِ کشور، پایگاه‌های مردمیِ یادبود از قهرمان ملی برافراشته شده و پرچم‌های سبز و سیاه به اهتزاز درآمده‌اند. در این روز، مردم افغانستان و سربازان و سردارانِ وطن، یک بارِ دیگر با آرمان‌های شهدایِ راه آزادی بیعت می‌کنند و به ایستاده‌گیِ خود در برابر دشمن تأکیـد می‌ورزند.
دسته‌هایی از مردم به‌خصوص در کلان‌شهرهای کشور، در ضمنِ مراسمِ رسمی‌یی که به یادبود از قهرمان ملی برگزار می‌شود، به گونۀ خودجوش به خیابان‌ها می‌آیند و با سر دادن شعارهایی، به ادامۀ راه شهـدا اعلامِ آماده‌گی می‌کنند. احساساتِ این عده از هم‌میهنـان کاملاً قابلِ درک و قدردانی ا‌ست؛ اما در کنار این، باید همۀ هوادارانِ راهِ مسعود بزرگ و شهدای جهاد و مقاومت، برخی نکات و مصالحِ مهم را مد نظر داشته باشند.
مردمِ شریفِ افغانستان باید نهایتِ سعی و تلاشِ خویش را به خرج دهند که در جریان برگزاریِ مراسم ۱۸ سنبله و ترددشان در خیابان‌های شهر، نظم و انضباطِ شهری و اخلاقِ نیکو را رعایت کنند تا خدای‌نکرده هیچ اتفاقِ ناگواری رخ ندهـد. مسلماً آزار و اذیتِ مردم به هر روش و بهانه‌یی که باشد، خلافِ آموزه‌های انسانی و اسلامی و مغایرِ آموزه‌های قهرمان ملی است و هر کسی که در چنین روزی مرتکب مردم‌آزاری ‌شود، با شهید مسعود و آرمان‌های او بیگانه است. باید هوشیار بود تا خدای‌ناکرده دست‌های پیدا و پنهـانی فعال نشوند که با استفاده از احساساتِ جوانان می‌خواهند نظمِ جامعه را مختل کنند و این روز و مراسم را زیر سوال ببرند. بنابراین کاروان‌هایی که به‌هدفِ باشکوه ساختنِ یادبود قهرمان ملی و یا هم به قصدِ عزاداری در جاده‌ها سرازیر می‌شوند، باید متوجه رفتـارِ خود و توطیه‌های بدخواهان باشند. آن‌گونه که احمدولی مسعود برادر قهرمان ملی، دیروز در کنفرانس خبری‌اش مطرح کرد، نباید اجازه داد کسانی از این فرصت‌ها استفاده کنند و این گشت‌زنی‌ها را سازمان‌یافته به خشونت بکشانند و اهدافِ خودشان را تطبیق کنند.
از طرف دیگر، هفتۀ شهید و روز شهادت قهرمان ملی کشور، به عنوان روزهای وحدت و یک‌دلیِ مردم افغانستان باید گرامی داشته شود. اما در این روزها دشمنانِ مردم سعی می‌کنند که مسایلِ نفاق‌افکن و قوم‌پرستانه را در جامعه و به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی دامن بزنند. بنابراین، در این روز، جوانان کشورِ ما باید برای حمایت از سربازانِ پولیس و ارتش دلیر کشور، به شفاخانه‌ها و مراکز صحی رفته خون اهدا کنند تا به این ترتیب، روحیۀ ملی تقویت و زمینۀ نفاق‌افکنی برچیده شود.
هم‌چنان عقلانیت حکم می‌کند که جوانانِ ما در هفتۀ شهید و روز شهادتِ قهرمان ملی کشور، در شبکه‌های اجتماعی به مسایلی که خواسته یا ناخواسته موجبِ اختلاف و تفرقه می‌گردد، نپردازند. بلکه انتظار می‌رود که هر شهروند افغانستانی‌یی که به شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک دسترسی دارد، با طرحِ موضوعاتی که سبب تقریبِ مردم به یکدیگر و تقویتِ وحدت ملی می‌شود، به تجلیلِ هرچه بیشترِ هجدهم سنبله کمک برساند و نقشه‌های شومِ بدخواهان را در نطفه خنثا کند.
مسلماً همۀ مبارزه و جان‌فشانیِ قهرمان ملی در راستای آزادی، استقلال و اتحادِ مردم افغانستان بوده است. از این‌رو رسانه‌های دیداری، نوشتاری و شنیداری نیز مکلفیتِ دینی و ملی دارند تا این هفته را گرامی داشته و برنامه‌های‌شان را با این مناسبت هماهنگ سازند؛ به نحوی که سببِ ارتقای روحیۀ برادری و هم‌سرنوشتی در جامعه شوند و آحاد مردم را برای تجلیل از روزهایِ ملی مانند هژده سنبله بسیج نمایند.
رسانه‌ها نباید فراموش کنند که مبارزاتِ شهید مسعود در راستای آزادی در همۀ ابعاد، از جمله آزادی بیان و اندیشه، بوده است. قهرمان ملی با کسانی می‌جنگید که دهانِ آزادی را خون‌آلود و بالِ آزادی را شکسته می‌خواستند؛ لشکریانِ سیاه‌دلی که زنجیرهای جهالت و اسارت را برای مردم افغانستان تحفه آورده بودند.
امروز بسیار واضح است که جنگ دولتِ ما و جان‌فشانی‌هایِ سربازان و افسرانِ ارتش و پولیس و امنیتِ ملی علیه تروریستانِ سیاه‌دل و اسارت‌پیشه، در امتدادِ همان مقاومتی صورت می‌گیرد که دو دهه قبل، مسعودِ شهید آن را هسته‌گذاری کرد و سپس در سرتاسرِ افغانستان گسترش داد و به برکت آن، آزادی و استقلال در این سرزمین معنای دوباره یافت و اکنون زیر چتر آن، ما اصحابِ رسانه قدم و قلم می‌زنیم. بنابراین ما رسانه‌ها باید پاسِ این‌همه را داشته و محتاط باشیم که با نشرِ مطالبِ زهرآگین، ‌ناخواسته در خط دشمنانِ مردم افغانستان قرار نگیـریم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.