گرامی‌داشت با شکوه از چهاردهمین سالروز شهادت قهرمان ملی رییس جمهور: قهرمان ملی کشور شخصیت کلیدی در تاریخ معاصر ما بود

گزارشگر:هارون مچیدی/ شنبه 21 سنبله 1394 - ۲۰ سنبله ۱۳۹۴

از هفتۀ شهید و چهاردهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته طی محفلی با شکوهی در خیمۀ لویه جرگه گرامی‌داشت شد.
در این مراسم، رییس اجرایی، معاون اول ریاست جمهوری، رؤسای هر دو مجلس شورای ملی، اعضای کابینه، اعضای شورای ملی، مقامات بلند پایۀ mnandegar-3دولتی، چهره‌های برجستۀ ملی و جهادی، سفرای و نماینده‌گان کشورهای خارجی و صدهاتن از شهروندان کشور اشتراک کرده بودند.
در این مراسم، سخنرانان بر ادامۀ راه شهدا به ویژه قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود تأکید ورزیدند و گفتند که برای فایق آمدن بر مشکلات مردم باید به یکپارچه‎گی و وحدت دست یابند.
نخست، انجنیر محمد خان رییس کمیسیون برگزاری هفتۀ شهید و سالروز شهادت قهرمان ملی و همچنان معاون اول ریاست اجرایی صحبت کرد.
او با اشاره به قهرمانی‌ها و مبارزات شهدای کشور گفت که ادامۀ راه و روش آنها وظیفۀ عمومی همۀ مردم افغانستان است.
انجنیر محمد خان گفت که قهرمان ملی کشور به خاطر دفاع از عزت، آزادی و ناموس کشور شهید شد و به همین دلیل قهرمان همه محسوب می شود.
او گفت که هدف از برپایی مراسم هفتۀ شهید این است که تا به نسل جوان کشور تصویری درستی از کارنامه قهرمان ملی کشور و سایر شهدای جهاد ارایه بداریم تا آنان قهرمانان واقعی خود را بشناسند.
سپس، محمداشرف غنی رییس جمهور کشور طی یک صحبت ویدیویی، سال روز شهادت قهرمان ملی کشور را به خانواده شهید مسعود و مردم افغانستان تسلیت گفت.
او گفت که هفتۀ شهید مصادف است با تاریخ شهادت احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستا و با این روز آغاز می شود.
او گفت: انتخاب روزهای سال برای یادبود از شهدا، از آن جهت بسیار مناسب است که قهرمان ملی افغانستان احمد شاه مسعود مثال اعلی و راستین شهدای مظلوم ما در چهار دهۀ گذشته بود.
رییس جمهور افزود: قهرمان ملی کشور شخصیت کلیدی در تاریخ معاصر ما بود که برای تشکیل نظام اسلامی، استقلال کشور، مردم‌سالاری، وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور تا آخرین روز زندگی خویش مبارزه و مجاهدت کرد.
آقای غنی افزود که طی چند دهۀ‌ اخیر در افغانستان، میلیون‌ها شهروند کشور قربانی داده و از حق زنده‌گی مرحوم شده‌ اند.
رییس جمهور گفت: گرامی‌داشت از شهدا تنها به مفهوم ابراز همدردی با خانواده‌های‌شان نیست؛ بلکه باید به بهانۀ چنین روزی، تدابیر جدی‌تری برای جلوگیری از کشتار مردم گرفته شود.
به‌گفتۀ رییس جمهور غنی، شهادت از واژگان نابی است که دارای جایگاهی خاص و معنایی متعالی در قاموس اسلام است. زنده خواندن شهدا در زبان قرآن مجید، حکایت از نقشی می‌کند که خون شهید در زنده ساختن یک امت و حیات بخشیدن به آرمان های آن دارد. شهید بیرق سربلندی و عزت یک ملت است که آزاده‌گی آن را به اثبات می‌رساند.
آقای غنی در ادامۀ افزود: «روز شهید فرصتی است تا بیاندیشیم که چگونه کسانی از زنده‌گی خود می‌گذرند تا برای دیگران زنده‌گی آرام، آبرومندانه و انسانی فراهم کنند. تحقق آرمان‌های بلندی که شهدا جان خود را برای آن فدا کردند مَنُوط است به داشتن جامعه‌یی با ثبات، امنیت سرتاسری و تحکیم پایه‌های نظامی که حافظ جان، مال و آبروی مردم خود باشد. حکومتی که بتواند به بازمانده‌گان شهدا، به آسیب دیده‌گان جنگ و به مردم غریب یاری برساند. ما باید احساس تقدیر از شهدا و قربانی های شان را تقویت کنیم، اما ضرورت به قربانی را پایین بیاوریم و بر ثبات کشور خود تاکید داشته باشیم».
به گفتۀ رییس جمهور غنی، باید به فریب خورده‌گان بیگانه تذکر بدهیم که هر مرگی شهادت نیست. مرگی که با آن بیگناهان به خاک و خون کشیده شوند، کودکان و زنان قربانی شوند، و بر شمار یتیمان و بیوه زنان افزوده شود، همان‌گونه که دین مقدس اسلام بیان کرده است، شهادت نیست بلکه انتحار است که هم سبب آسیب رساندن به زنده‌گی دیگران و هم تباهی آخرت خود آنان است. باید به خانواده‌های این فریب خورده‌گان، به پدران و مادران شان فهمانید که چنان مرگی برای هیچ‌کس مایۀ افتخار و شادمانی نیست، جز کسانی که آنان را ابزاری می‌سازند برای ویرانی بیشتر کشور، تا اهداف شوم سیاسی خود را از این راه تأمین کنند. مصارفی که تنها در یک سال گذشته از طریق این جنگ تحمیل شده بر دوش دولت و ملت قرار گرفته است کافی بود که زندگی مردم ما را متحول بسازد.
همچنان داکترعبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور در این محفل گفت که ارادۀ قوی حکومت وحدت ملی تقویت روابط نیک با همسایه‌ها می‌باشد؛ اما این دوستی به‌معنای قبول مزدوری نخواهد بود.
آقای عبدالله همچنان گفت: یک کشور در همسایگی افغانستان، تروریسم را تقویت می‎کند.
گرچه آقای عبدالله از این کشورهمسایه نام نمی‌برد؛ اما ظاهراً اشارۀ او به‌طرف پاکستان است که این کشور به‌عنوان پناه‌گاه و حامی تروریسم در منطقه، به‌شمار می‌رود.
داکتر عبدالله همچنین از موضع‌گیری ملامنصور دادالله استقبال کرده و اظهار داشت: «ما استقبال می‌کنیم از آن صدایی از امروز از میدان جنگ شنیده می‌شود، از میدان جنگ می‌برآید و می‌گویند که ما نخواستیم مزدور استخبارات بیگانه شویم، ما از فرزندان این ملت می‌خواهیم که اگر دل‌سوزی به این ملت دارند دست از جنگ برداشته و کشورتان را، ملت را به خاک و خون نکشانید».
حامد کرزی، رییس پیشین افغانستان که در این محفل سخن می‌گفت نیز با اشاره به همین موضوع گفت که منصور دادالله گفته که به این دلیل پاکستان را ترک کرده و به افغانستان آمده که پاکستان رهبران طالبان را انتخاب می‌کند.
آقای کرزی به نقل از منصور دادالله گفت: «مرا به دفتر آی‌اس‌آی خواستند و گفتند که به تو وظیفه می‌دهیم که برو به افغانستان بزرگان قوم، جهاد و ملت را بکش. اما من گفتم که این کار را نمی‌کنم. آنها گفتند که اگر به راه ما بروی یک‌سوم کمکی را که به طالبان می‌دهیم، به تو می‌دهیم. نپذیرفتم و آنها مرا زندانی کردند و من بالاخره فرار کردم و آمدم به افغانستان.»
آقای کرزی در ادامۀ سخنانش، ناامنی‌های کشور را برخواسته از مداخلات بی شرمانه پاکستان در امور افغانستان خواند.
به گفتۀ آقای کرزی: «ما از قبل هم می دانستیم که زخم‌های چندین سالۀ ما از کجاست اما دشمنان بدانند که ما زخم‌های زیادی را دیده‌ایم، اما از پای نیافتاده‌ایم».
ملا منصور دادالله به تازه‌گی در یک پیام ویدیویی به صراحت اعتراف کرده است که رهبری طالبان در پاکستان و توسط اداره استخبارات این کشور» آی اس آی» تعیین می‌شود و آی اس آی به دنبال ترور شخصیت‌های ملی افغانستان می‌باشد.
در این حال، عبدرب الرسول سیاف یکی از چهره‌های برجستۀ جهادی در این مراسم، تحریک طالبان را گروهی غیراسلامی خوانده و خواهان بسیج مردم علیه توطیه‌های پاکستان شد.
استاد سیاف بیان داشت: «تحریک طالب نه در آغوش اسلام و نه در آغوش افغانستان زاده شده، بل تحریکی است که نه اسلامی گفته می‌توانیم و نه افغانی».
این چهرۀ سرشناس جهادی خطاب به‌طالبان گفت: «از این چارچوب غیرشرعی برآیید؛ مرده‌های تان شهید نیستند، توصیه ما به طالبان این است که از این غلامی برآیند اگر انتقاد دارید مهربانی کنند بیایند با ما بنشیند و اگر این جنگ ناروا را ادامه می‌دهند؛ مردانه‌وار بیرون برآیند و در آغوش دیگران جنگ را ادامه ندهند و از آنها دستور نگیرند».
آقای سیاف، امنیت پاکستان و دیگر کشورهای منطقه را وابسته به‌امنیت افغانستان خواند و از پاکستان خواست تا دست از مداخله در افغانستان برداشته در غیر آن صورت با پاسخ قاطع مردم افغانستان روبه‌رو خواهند شد.
به گفتۀ این چهرۀ جهادی: «اگر این توطیه‌ها ادامه داشته باشد از رهبران حکومت می‌خواهیم مردم را علیه آن بسیج کنند وگرنه ما آن را بسیج می‌کنیم».
این چهرۀ جهادی در ادامۀ سخنانش با ابراز نگرانی گفت: «ما یک مرجع تصمیم‌گیری برای حالات خاص نداریم، در دیگر کشور ها وقتی رییس جمهور از بین می رود، سایر ارکان حکومت فعال است؛ اما در افغانستان این خلا کاملاً به چشم می‌خورد.»
این بخش از گفته‌های آقای سیاف در میان شهروندان شک و تردیدهای زیادی را به‌میان آورده است و آنان خواستار توضیحات بیشتر در این زمینه شده اند.
محمدمحقق معاون رییس اجراییه، در مراسم گرامی‌داشت از هفته شهید، از اشرف‌غنی رییس جمهور کشور خواست تا جلوی خروج جوانان از کشور را بگیرد و برای ادامۀ زنده‌گی بهتر در افغانستان، به‌مردم امید بدهد.
آقای محقق از فرار هزاران جوان از کشور ابراز نگرانی کرد و گفت که حکومت مسوولیت دارد تا در این زمینه اقدام لازم انجام دهد. به گفته معاون رییس اجراییه، اهدای پناهنده‌گی به جوانانی از کشورهای منطقه، دسیسه جدید از سوی کشورهای غربی است. او گفت که با خروج بی‌رویه جوانان از کشور، افغانستان خالی خواهد شد.
آقای محقق از افغانستان به عنوان «تخته خیز» یاد کرده می‌گوید، با خالی شدن افغانستان، کشورهای مداخله‌گر می‌توانند به‌خوبی به اهداف خود برسند.
معاون ریاست اجراییه در این مراسم جنگ جاری در کشور را خلاف اصول دین اسلام توصیف کرد و این جنگ توسط پاکستان راه‌اندازی شده است.
جنرال عبدالرشید دوستم معاون نخست رییس جمهور نیز در پیامی به‌مناسبت هفتۀ شهید و چهاردهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور گفته است: شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان با عزمی راسخ و استواری‌ بی‌مانند بیشترین سال‌های عمرش را در راه آزادی کشورش صرف کرد. او در این راه پیشکسوت مردانی شد که برای سرافرازی وطن خویش کمر بسته بودند.
آقای دوستم در ادامۀ پیام خود گفته است: قهرمانان کشور ما همچون شهید استاد برهان الدین ربانی رییس جمهوری اسبق، شهید مسعود، شهید استاد عبدالعلی مزاری، حاجی عبدالحق شهید، حاجی عبدالقدیر شهید، کاظمی شهید و صدها شهید دیگر همانگونه که در برابر اشغالگران ارتش سرخ مبارزه کرده بودند، بر ضد رژیم قرون وسطایی طالبان که از سوی بیگانه‌گان حمایت می‌شد، نیز شجاعانه رزمیدند و در کنار دیگر یاران و مقاومت‌گران، علم‌داران این سالیان پُر افتخار بودند.
به گفتۀ معاون رییس جمهور، دولت جمهوری اسلامی افغانستان کارنامه هریک از شهدای کشور عزیز خویش را گرامی می‌دارد و باور دارد که شهدای گمنامی که در سراسر کشور در راه صیانت و حراست کشور شان زنده‌گی خویش را فدا کرده‌اند همه در نزد ما و مردم ما مقام شامخ و رفیعی دارند.
این دولت محصول ایثار گری و خون پاک شهدای عزیزی است که در این سالیان خونین قربان شده اند و از این رو می کوشد تا در راه برآورده شدن آرمان های آنان گام بردارد که تعالی، ترقی، آزادی و دمکراسی بوده است.
نیروهای بیدار امنیتی کشور با قاطعیت و شجاعت و ایثارگری بی پایانی امروز در سراسر کشور علمدار مبارزه برضد دشمنان صلح و ثبات کشور اند و می کوشند تا برای مردم شان صلح و امنیت را برگردانند و جلو بربادی و ویرانی وطن شان را بگیرند.
در ادامۀ این محفل، عبدالروف ابراهیمی و فضل‌هادی مسلمیار رؤسای مجلس نماینده‌گان و سنا پیرامون هفتۀ شهید و چهاردهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور صحبت کرده و نگرانی‌های خود را از اوضاع امنیت و به ویژۀ ظهور گروه داعش در ولایت مشرقی ابراز داشتند.
در اخیر این محفل، احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود خواستار بررسی پرونده شهادت قهرمان ملی از سوی دولت وحدت ملی شد.
آقای مسعود گفت که دولت باید امتیازات قهرمان ملی را قانونی ساخته و بپردازد.
احمد ولی مسعود گفت که کمیسیون برگزاری هفته شهید بر پرداختن امتیازات قهرمان ملی و اهدای مدال سنگرداران مقاومت فیصله کرده و رهبری دولت باید در این زمینه اقدام عملی کنند.
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود با اشاره به انتقادات مطرح شده در پیوند به عملکرد پاکستان در قبال افغانستان توسط سخنرانان این محفل گفت: آنچه امروز رهبران سیاسی در خصوص پاکستان می‌گویند؛ آمر صاحب بیست سال پیش بر آن پی برده بود و تأکید داشت.
گل‌گذاری در پای منار مقاومت
از سوی دیگر، از چهاردهمین سالروز شهادت قهرمان ملى کشور احمدشاه مسعود، با گذاشتن اکلیل گل در پاى منار مقاومت در چهارراهى مسعود در کابل، گرامی‌داشت شد.
در مراسمى که بخاطر ارج‌گذاری از یادبود احمدشاه مسعود در چهارراهى مسعود برگزار شده بود، انجنیر محمد خان معاون اول ریاست اجرایی حکومت، احمدضیاء مسعود نمایندۀ خاص رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب، نورالحق علومی وزیر امور داخله، معصوم ستانکزی سرپرست وزرات دفاع، اعضای مجلس، فرماندهان جهادى، جنرالان و افسران نیروهاى امنیتى و نماینده‌گان سفارت‌خانه‌هاى خارج مقیم کابل اشتراک کرده بودند.
یک تعداد از اعضاى بلندپایۀ کابینه و رهبران جهادى، طى مراسم خاص تشریفات، به خاطر ارج‌گذارى از یادبود قهرمان ملى احمدشاه مسعود، در پاى منار مقاومت اکلیل‌هاى گل گذاشتند.
احمد ولی مسعود رییس بیناد شهید مسعود در این مراسم گفت: قهرمان ملی کشور برای تأمین وحدت میان اقوام ساکن در کشور مبارزه می‌کرد و باور داشت که تنها اشتراک تمام شهروندان کشور در تعیین سرنوشت‌شان می‌تواند، افغانستان را به‌سوی شکوفایی سوق دهد.
گرامی‌داشت از هفتۀ شهید در پنجشیر
به روز پنج شنبه (۱۹ سنبله) ولایت پنجشیر میزبان هزاران تن از کسانی بود که به‌خاطر گذاشتن اکلیل گل، به مزار شهید احمدشاه مسعود آمده بودند.
محمدعلم ایزدیار معاون اول مجلس سنای کشور که در این مراسم اشتراک کرده بود، گفت: «ما به‌خاطر یاد بود از احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور به این جا آمده ایم؛ احمد شاه مسعود یک شخصیت افغانستان‌شمول و جهان شمول بود که به استقلال و آزادی وطن، رفاه و آسایش مردم افغانستان فکر می کرد؛ این شخصیت بی بدیل تاریخ معاصر افغانستان آرمان و آرزوی تامین وحدت ملی ایجاد یک حکومت واحد را داشت».
همچنین در این مراسم، یک نمایشگاه صنایع دستی نیز در ولایت پنجشیر گشایش یافت.
میرعلم شریفی مدیر عامل اتاق تجارت ولایت پنجشیر می‌گوید: این نمایشگاه که در استدیوم ورزشی این ولایت راه اندازی شده؛ به مدت سه روز صنایع دستی تاجران از ولایت‌های هرات، بلخ، کاپیسا، کابل، پروان و پنجشیر به نمایش گذاشته می‌شود.
به گفتۀ او، در این نمایشگاه، صنایع دستی تاجران مانند قالین، کالا، کتاب، سنگ‌های قیمتی مانند زمرد و لاجورد، توت و تلخان، بوت، گل زعفران و داروهای داکتران محلی و غیره به نمایش گذشته شده است.
لو هدف از برگزاری این نمایشگاه را توسعه صنایع دستی وطن که بازار کم دارد بیان کرد تا در این میان تاجران را برای جذب سرمایه‌گذاری تشویق کنند.
گرامی داشت از هفتۀ شهید در بیرون از کشور
بر بنیاد گزارش‌ها، از هفتۀ شهید و چهاردهمین سالروز شهادت قهرمان ملی در بیرون از کشور طی برنامه های جداگانه گرامی‌داشت شد.
در روسیه نیز روز در دو مراسم جداگانه، از شهادت احمد شاه مسعود در سفارت افغانستان و همچنین گرامی داشت به عمل آمد.
در این مراسم ها شرکت کننده‌گان از کشورهای افغانستان، روسیه، تاجیکستان و ایران بودند. همچنین خبرنگاران افغانستانی و روس، فرهنگیان، تاجران، دانشجویان و تعداد زیادی از افغانستانی‌های مقیم مسکو در این مراسم حضور داشتند.
شرکت کننده‌گان افغانستانی و خارجی پیرامون شخصیت احمد شاه مسعود صحبت کردند.
دیپلمات‌های تاجیکستان، افغانستان، ایران و چهره‌های شناخته شده روس در سخنرانی های خود احمد شاه مسعود را فرماندهی نامدار دانستند.
طبق سخنان سخنرانان، احمد شاه مسعود فرماندهی وطن پرست بود و آزاده‌گی را سرلوحه زنده‌گی و مبارزات خود قرار داده بود.
خون‌دهی در روز شهید
احمدمسعود یگانه پسر شهید مسعود در روز هجدهم سنبله با رفتن به بیمارستان وزیر اکبر خان به نیروهای امنیتی کشور خون اهدا کرد.
احمد مسعود را شماری زیادی از جوانان نیز همراهی می‎کردند.
احمدمسعود در برنامه یی گفت که جوانان به جای ریختن به جاده ها و آزار و اذیت مردم، بهتر است که به نیروهای امنیتی و فرزندان رشید کشور خون اهدا کنند.
سپس، احمدولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود نیز با جمعی از اعضای بنیاد و همرزمان شهید مسعود با رفتن به بیمارستان خون اهدا کردند.
شب شعر در کابل و پنجشیر
بنیاد شهید مسعود به همکاری ریاست ستاد مشترک ارتش، محفل با شکوهی را در دانشگاه نظامی مارشال محمد قسیم فهیم برگزار کردند.
در این مراسم که با حضور صدها تن از سربازان ارتش و فرهنگیان برگزار شده بود، شاعران کشور شعرهای شان را در بارۀ مسعود شهید و سایر شهدای جهاد و مقاومت به خوانش گرفتند.
همچنان، محفل دیگری شام پنجشنبه در خانۀ شهید مسعود در ولایت پنجشیر برگزار شد.
در این مراسم، همرزمان و یاران نزدیک احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور، خاطرات‌شان را با شهید مسعود ابراز داشتند.
همچنان، برخی از شاعران نیز در این مراسم شعرهای‌شان را در وصف شهید مسعود قهرمان ملی کشور و از فرماندهان برجستۀ نظامی منطقه، ارایه کردند.
احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور، چهارده سال پیش، توسط دو حمله کنندۀ انتحارى عرب تبار، در منطقۀ خواجه بهاوالدین ولایت تخار به شهادت رسید.
یک سال بعد از آن رویداد، یک هفته که از روز شهادت قهرمان ملی کشور آغاز می شود، به عنوان هفتۀ شهید و سالروز شهادت قهرمان ملی کشور درج تقویم رسمی شده و در داخل و بیرون از کشور طی برنامه‌های مختلف گرامی‌داشت می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :