رییس کمیسیون شکایت‏های انتخاباتی: اشرف‌غنی از راه توافق سیاسی نه از راه تقلب آمده است

گزارشگر:شنبه 28 سنبله 1394 - ۲۷ سنبله ۱۳۹۴

عبدالستار سعادت رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید با تغییر کمیشنران کمیسیون‎های انتخاباتی ممکن کشور با بحران روبه‌رو گردد و از تقلب‌ها در انتخابات گذشته پرده برداشته شود.
آقای سعادت می‌گوید که با برکناری کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی بیشترین زیان را رییس‌جمهور غنی از بهر تقلب خواهد دید.
mnandegar-3او گفت: «با تغییر کمیشنران بزرگترین زیان را رییس‌جمهور می بیند، زیرا رییس جمهور از راه توافق سیاسی نه بلکه از راه تقلب آمده است و اگر وی مجبور نباشد این کار را نمی‌کند. این تصمیم رییس‌جمهور به این معناست که اراده‌اش سلب شده است و برکناری هر کمیشنر به این معناست که رییس جمهور با اختلاس همین کمیشنران به قدرت رسیده است. از عبدالله عبدالله نیز نباید توقع داشت، زیرا وی نیز قانون را زیر پا کرده است. «
ایجاد کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی، آغاز کار این کمیسیون و پذیرفته‌شدن پیشنهادهای اعضای آن برای آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی از مواردی اند که کمیسیون‌های انتخاباتی سخت با آن مخالف اند.
با این همه کمیتۀ گزینش کمیشنران که گفته می‌شود به زودی تشکیل خواهد شد، کمیشنران تازه را برای کمیسیون‌های انتخاباتی به رییس جمهور پیشنهاد خواهد کرد.
کمیسیون مستقل انتخابات نیز یک روز پیش از این گفته است که در صورت تغییر کمیشنران این کمیسیون، افغانستان با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.
در این حال شاه سلطان عاکفی رییس کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی می‌گوید که کمیشنران پیشین مسوول جنجال‌های انتخابات گذشته هستند و موقف این کمیسیون در تغییر کمیشنران هم چنان پابرجاست.
او گفت: «عمل رییس جمهور را در تغییر کمیشنران و اصلاح در نظام انتخاباتی قانونی و امر ضروری می‌دانم که باید عملی شود. حال که دوستان در کمیسیون‌های انتخاباتی می‌گویند که آوردن اصلاحات در نظام انتخابات مشکل‌‌ساز است ممکن برای همان دوستان مشکل ساز باشد؛ اما رهبری حکومت وحدت برای ما در این راستا مصمم معلوم می‌شوند. «
عکس العمل کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در پیوند به تغییر احتمالی کمیشنران این کمیسیون‌ها خلاصه نمی‌شود، این کمیسیون رییس اجراییه حکومت را نیز به عملکردهای فرا قانونی در پیوند به آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی متهم می‌کند.
اما ریاست اجراییه پیش از این تاکید کرده است که حکومت تنها پیشنهادهایی را برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی می‌پذیرد که از سوی کمیسیون اصلام نظام انتخاباتی مطرح گردد.
در کنار این شماری از ناظران انتخابات، کمیسیون‌های انتخاباتی را در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ناکام می‌گویند و تاکید می‌کنند که این کمیسیون‌ها صلاحیت دست درازی در انتخابات مجلس و شوراهای ولسوالی‌ها را ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.