چشم‌پوشی مقام‌ها از جنایت طالبان

گزارشگر:چهار شنبه 8 میزان 1394 - ۰۷ میزان ۱۳۹۴

طالبان با یورش به شهر کندز، ضمن کشتار شماری از نظامیان و غیرنظامیان، بخش قابل ملاحظه‎یی از دارایی مردم را به تاراج بردند.
اما دیروز رییس جمهور و مقام‎های بلندپایۀ امنیتی از جنایت طالبان در ولایت کندز چشم‎پوشی کردند.
آنان طی یک کنفرانس خبری گفتند که به غیرنظامیان در حملۀ طالبان به شهر کندز آسیبی نرسیده و «وضعیت زیر کنترل است»؛ درحالی‌که گزارش‎ها mnandegar-3می‎رساند که طالبان در این شهر چور راه انداخته اند و شماری از غیرنظامیان را تیرباران کرده اند.
تنها پنج تن از ساکنان ولسوالی سیدخیل ولایت پروان در این هجوم طالبان در کندز جان باخته اند. شماری از کشته شده ها به ولایت های همجوار انتقال یافتند.
در این حال، سرپرست وزارت دفاع ملی کشور در پیوند به سقوط شهر کندز به دست مخالفان مسلح می‌گوید که عناصری از داخل شهر کندز با تروریستان همکاری داشته اند.
معصوم استانکزی سرپرست وزارت دفاع در این نشست خبری پیرامون احتمال معامله‌شدن شهر کندز گفت که این مساله نیازمند تحقیقات همه‌جانبه می‌باشد.
آقای استانکزی بیان داشت: «آیا سقوط کندز بر اساس یک توطیه بوده یا یک معامله بوده؛ طبعاً این موضوعاتی اند که یک تحقیقات همه جانبه بعدی را ضرورت دارند در این باره نباید پیشاپیش داوری و قضاوت کرد».
وی تصریح نمود: «طبعاً شیوه و تاکتیک جنگ در آنجا تغییر کرده؛ … در این جا هیچ جای شکی نیست که عناصری وجود داشتند که در شهر کندز آن‌ها را همراهی و کمک کردند؛ ولی معامله‌یی وجود نداشتند که در سطح بالا کسی معامله کرده باشند یا معامله‌یی زیر دست باشد».
او افزود: «معامله نبوده؛ تدابیر وجود داشته؛ اما شما می‌دانید که در جنگ حوادث صورت می‌گیرد؛ در نتیجۀ حوادث حالت‌ها به وجود می‌آیند و این را گفته نمی‌توانیم هیچ غفلت نکرده باشد؛ حتما در یک پوسته یا ساحه غفلت کرده که ساحه را برای نفوذ آنان مساعد ساخته است».
رحمت الله نبیل رییس عمومی امنیت ملی نیز در مورد فرار زندانیان زندان ولایت کندز گفت: « زندانی‌هایی که در کندز بودند؛ حدود ۶۰۰ تن بودند که حدود ۱۰۰ نفرشان از طالبان و تروریست‌هایی بودند که به جرایم تروریستی نسبتاً کوچک و خورد متهم هستند؛ متهمین خطرناک و اصلی آنان قبلاً به پلچرخی و زندان پروان منتقل شده بودند».
نورالحق علومی وزیر داخله نیز گفت که آنها آماده‌گی لازم را داشتند و تدابیری را به شکل مشترک اتخاذ کرده بودند اما تغییر در ساعات حمله آنها را غافلگیر کرد و حضور نزدیک مخالفان در کنار مردم محل، فعالیت نیروهای امنیتی را محدود ساخت.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور نیز دربارۀ حوادث اخیر ولایت کندز گفت: نیروهای امنیتی امروز توانسته اند بخشی از تاسیسات دولتی که در شهر کندز به دست طالبان افتاده بود را پس بگیرند.
آقای غنی اظهار داشت که نیروهای تازه‌نفس امنیتی وارد شهر کندز شده و تلفات سنگینی به تروریستان در این شهر وارد کرده اند.
وی خاطرنشان ساخت که شهر کندز در کنترل نیروهای امنیتی بوده و هدف دشمن تنها ایجاد ترس و وحشت در میان مردم می‌باشد.
جنایت‌های ضربشری طالبان در کندز
طالبان در کندز به جنایت‌های ضد بشری متهم شده اند.
ده‎ها نفر طی حملۀ طالبان بر شهر کندز کشته شده‌اند و صدها تن دیگر زخم برداشته اند.
اما مسوولان بلندپایۀ دولتی در کنفرانس خبری دیروزشان از شمار تلفات چیزی نگفتند.
دفتر سازمان ملل در افغانستان گفته که وضعیت در کندز باعث نگرانی شدید این دفتر شده و تحولات در کندز را دنبال می‌کند.
از کندز گزارش شده که گروه طالبان دفتر یوناما را به آتش کشیده است.
از سوی دیگر، طالبان، بانک‎ها، مغازه‎ها، صرافی‎ها و موترهای مردم را با خود بردند.
مسوولان اتاق تجارت و صنایع نسبت به از دست رفتن سرمایه‌های بخش خصوصی که در ده سال گذشته در این شهر سرمایه‌گذاری شده، ابراز نگرانی کرده است.
خان‌جان الکوزی معاون رییس این اتاق گفت که در یک دهه گذشته بیش از میلیارد دالر در کندز سرمایه‌گذاری شده است.
او افزود که طالبان کارمندان دفتر اتاق تجارت و صنایع در کندز را ضرب و شتم کرده و از این دفتر به عنوان «سنگر» استفاده می‌کنند.
نهادهای مدافع خبرنگاران در افغانستان هم نسبت به وضعیت خبرنگاران مستقر در شهر کندز ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر خواسته‌اند که از آن‌ها حمایت کنند.
مجیب خلوتگر، رییس دیدبان رسانه‌ها گفت که گزارش‌هایی به این نهاد رسیده که گروه طالبان ساختمان چند رسانه از جمله رادیو و تلویزیون روشنی و میدیوتک را به آتش کشیده است.
آقای خلوتگر تاکید کرد طرف‌های درگیر در جنگ در کندز، براساس قوانین بین‌المللی مسوولیت دارند که از جان خبرنگاران به عنوان افراد بی‌طرف حمایت کنند.
گزارش‌ها از کندز حاکی است که برق و آب در این شهر قطع شده و بازارها و مغازه‌ها بسته هستند و اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، ساکنان شهر با کمبود شدید مواد غذایی مواجه خواهند شد.
جنگ در کندز همچنان ادامه دارد و مقام‌های دولتی گفته‌اند که نیروهای مسلح بیشتری به این شهر اعزام شده تا در عملیات بازپس‌گیری آن از دست طالبان شرکت کنند.
با سقوط کندز به دست طالبان، شماری از فرماندهان جهادی و افرادوابسته به جبهۀ پیشین مقاومت، برای بازپس گیری این ولایت ابراز آماده گی کرده اند.
امان الله گذر از فرماندهان معروف جهاد و مقاومت و شماری دیگر عازم کندز شده اند.
او در اعلامیه‌یی گفته است که دها فرمانده و صدها مجاهد از کوهدامن آماده دفاع از مردم کندز شده و به خاطر فتح ولایت کندز تحت فرماندهی او به طرف شمال حرکت کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :