چهارمین نشست بین‌المللی «گفت‌وگوهای امنیتی هرات» برگزار شد

گزارشگر:شنبه 11 میزان 1394 - ۱۰ میزان ۱۳۹۴

داوود مرادیان مسوول دفتر مطالعات استراتیژیک افغانستان، هدف از برگزاری چهارمین نشست بین‌المللی امنیتی در هرات را اعتمادسازی و پیوند هرچه بیشتر کشورهای منطقه دانست و گفت که در این نشست تلاش‌ می‌شود تا فرهنگ گفت‌وگو میان کشورهای منطقه تقویت شود.
این نشست سه روزه، با موضوع رکود تمدن اسلامی در قرن ۲۱ در قلعۀ شمیران هرات برگزار می‌شود. رییس مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان، mnandegar-3ظهور گروه داعش و طالبان را بخشی از حقیقت رکود جهان اسلام دانست و گفت که در این نشست تلاش خواهد شد تا دلایل داخلی و بیرونی این بحران روشن شود.
در چهارمین نشست بین‌المللی گفت‌وگوهای امنیتی هرات، ۶۸ مقام و کارشناس از ۲۲ کشور و منطقه، به ویژه هندوستان، پاکستان، ایران، ترکیه، ایالات متحدۀ آمریکا و همچنین ۷۰ مقام داخلی شرکت کرده اند.
آقای مرادیان می‌گوید که برخی از سران طالبان که قانون اساسی افغانستان را پذیرفته اند و شماری از مقام‌های پیشین سازمان جاسوسی (آی‌اس‌آی) پاکستان نیز در این نشست حضور دارند.
داوود مرایان رییس مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان می‌گوید که در پایان نشست سه روزۀ «گفت‌وگوهای امنیتی هرات» قرار است که دور دوم گفت‌وگوها میان افغانستان و پاکستان آغاز شود. به گفتۀ آقای مرادیان، این گفت‌وگوی دو جانبه میان هیأتی بلندرتبه از مقام‌های پیشین پاکستانی با برخی از مقام‌های دولت افغانستان صورت خواهد گرفت.
آقای مرادیان هدف این نشست دوجانبه را بهترشدن روابط میان کابل ـ اسلام‌آباد دانست و گفت که در این نشست، روابط چند ماه اخیر دو کشور ارزیابی و راه‌حل‌های تحکیم روابط میان پاکستان و افغانستان جست‌وجو خواهد شد.
پس از رویداد انتحاری شاه شهید کابل و همچنین حمله بر یک مکتب نظامی در پشاور، هم مقام‌های افغانستان و هم دولتداران پاکستانی، یکدیگر را به همکاری و پشتیبانی از هراس‌افگنان متهم کردند. در پی این اتهامات، بلافاصله روابط میان دو کشور سرد شد و دو کشور همسایه از یکدیگر دور شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.