کودکان بلخ خواهان عدالت برای قربانیـان جنـگ کنـدز شدند

گزارشگر:دو شنبه 13 میزان 1394 - ۱۲ میزان ۱۳۹۴

mnandegar-3شماری از کودکان بلخ در دفتر شورای عالی صلح این ولایت گردهم آمدند و خواهان عدالت برای آواره‌گان و قربانیان جنگ کندز، به ویژه کودکانِ قربانی این جنگ، شدند.
این کودکان که دانش‌آموزان مکتب‌های گوناگون ولایت بلخ هستند، روز یک‌شنبه از طالبان خواستند که در حمله‌های‌شان کودکان را هدف قرار ندهند و هم‌چنان از آن‌ها به عنوان سپر استفاده نکنند.
آن‌ها هم‌چنان می‌گویند که حکومت مکلف است تا زمینۀ آموزش و پرورش در فضای آرام و مناسب را برای کودکان فراهم کند.
کودکان بلخ ضمن غم‌شریکی با قربانیان جنگ کندز، تأکید کردند که حکومت نباید به بهانۀ صلح با طالبان، زمینۀ نیرومند شدن دوبارۀ این گروه را مساعد سازد.
سید محمد یزدان‌پرست، یکی از برگزار کننده‌های این گردهمایی، هدف از راه‌اندازی آن را هم‌بسته‌گی میان کودکان بلخ و کندز و متوجه ساختن رهبران حکومت به وظایف‌شان می‌خواند.
آقای یزدان‌پرست تأکید می‌کند که در حال حاضر جنگ در شمال، به یژه کندز، از کودکان قربانی می‌گیرد و بر ذهن و روان آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.
او می‌افزاید که حکومت مکلف است تا دوباره آرامش را به روح و روان کودکان آسیب‌دیده از جنگ بازگرداند.
از سوی دیگر، نماینده‌های شوراهای ولایتی بلخ، فاریاب، جوزجان، سرپل و سمنگان امروز در نشستی از مردم ولایت‌های‌شان خواستند تا با تمام نیرو علیه گروه طالبان بایستند.
این نماینده‌گان هدف از این نشست یک‌روزه را مبارزۀ مشترک با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و فساد اداری می‌خوانند، اما ظاهراً ناامنی‌های اخیر شمال و شمال‌شرق، به ویژه کندز، آن‌ها را واداشته تا خواستار مبارزۀ مردم در برابر طالبان شوند.
محمدابراهیم خیراندیش، رییس شورای ولایتی بلخ که میزبان نشست دیروزی بود، می‌گوید که وضعیت امنیتی نسبت به هر زمان دیگر به شدت وخیم شده و این مسأله نیاز به مبارزۀ همگانی دارد. آقای خیراندیش رهبران حکومت را عاملان اصلی «بدبختی‌ها»ی کنونی خواند و آن‌ها را متهم کرد که به امنیت کشور بی‌پروا اند.
گروه طالبان هفتۀ پیش پس از ۱۴ سال موفق شدند شهر کندز را تصرف کنند، اما در ضد حملۀ نیروهای امنیتی به حمایت هوایی ناتو، پس از سه روز ادارۀ این شهر را از دست دادند.
بر بنیاد گزارش‌ها، در این جنگ شمار زیادی از کودکان و زنان نیز قربانی شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.