عمر می‌کنیـد؟ چنـد سال

گزارشگر:سه شنبه 14 میزان 1394 - ۱۳ میزان ۱۳۹۴

بخش نخست

mnandegar-3مسالۀ «مرگ»، تعریف دقیقِ این حقیقتِ زنده‌گی و زمان به وقوع پیوستن آن، همیشه از مهم‌ترین پرسش‌های بشر بوده است. تصور کنید با انجام یک آزمایشِ خون به شما بگویند مثلاً حدود ۲۱ سالِ دیگر بر روی این کرۀ خاکی وقت دارید!
دانشمندان می‌گویند به چنین امکانی دست یافته‌اند و شرکتی در بریتانیا نیز از هم‌اکنون با دریافت چهارصد پوند به افراد اطلاع می‌دهد که با چه سرعتی در حال پیر شدن هستند.
روزنامۀ «ایندپندنت» گزارشی در این مورد دارد که خلاصه‌یی از آن به شرح زیر است: دانشمندان موفق شده‌اند برای نخستین‌بار آزمایش فوق را بر روی جمعیتی از پرنده‌گان در حیات وحش انجام دهند. آزمایش یاد شده نشان داده که هر پرنده با چه سرعتی در حال پیر شدن است.
نحوۀ انجام آزمایش به این ترتیب بوده است که طول متوسط پایانۀ فیزیکی کروموزوم های خطی موسوم به «تلومر» را اندازه‌گیری می‌کنند. تلومرها در طول زنده‌گی ارگانیسم‌های زنده و هر مرتبه تقسیم سلولی کوتاه‌تر شده و در آستانۀ مرگ به کوتاه‌ترین طولِ خود می‌رسند.
پژوهش‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که تلومرها را می‌توان در واقع نوعی ساعت داخلی بدن به شمار آورد؛ ساعتی که با تعیین سن بیولوژیکی در برابر سن تقویمی انسان، بسیار دقیق‌تر عمل می‌کند و تخمین مناسبی از میزان واقعی پیری است.
بر پایۀ این یافتۀ علمی، برخی از کارشناسان زیست‌شناسی به این نتیجه رسیده اند که با استفاده از آزمایش‌های تلومر، می‌توانند نه تنها سرعت پیر شدن فرد را اندازه‌گیری کنند که احتمالاً خواهند توانست زمان باقی‌ماندۀ وی را برای زنده ماندن نیز معین کنند.
آزمایش‌های تلومر پیش از این بر روی حیوانات آزمایشگاهی به طور گسترده انجام شده بود، ولی برای نخستین بار است که این آزمایش بر روی حیوانات آزاد در حیات وحش انجام می‌شود. در همین حال، دست‌کم یک شرکت بریتانیایی نیز اعلام کرده که بر روی افرادی که مایل‌اند از زمان تخمینی باقی ماندۀ عمر خود باخبر شوند، آزمایش تلومر را انجام می‌دهد. این شرکت مبلغ ۴۰۰ پوند را به عنوان هزینۀ چنین آزمایشی در نظر گرفته است.
از این‌سو نیز دانشمندانی که بر روی پرنده‍‌گان آزاد آزمایش کردند، به این نتیجه رسیده اند که آزمایش فوق به‌دقت طولِ عمر حیوان را معین کرده است. این محققان تعدادی چکاوک را در یکی از جزایر ایسلند برای انجام آزمایش خود انتخاب کردند.
دیوید ریچاردسون از دانشگاه آنجلیای شرقی می‌گوید: «ما مشاهده کردیم که طول تلومر، شاخص بهتری از سن تقویمی برای تخمین طول عمر به شمار می‌رود. بدین ترتیب با اندازه‌گیری طول تلومر راه جدیدی برای اندازه‌گیری سن بیولوژیکی افراد پیدا کرده‌ایم که چه‌قدر از زمان خود را پشت سر گذاشته است.»

منبع:
www.persianpersia.com

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.