طالبان از عواید برق دو ولسوالی هلمند ۳۰۰ میلیون افغانی به دست آورده‌اند

گزارشگر:سه شنبه 14 میزان 1394 - ۱۳ میزان ۱۳۹۴

mnandegar-3شورای ولایتی هلمند می‌گوید که طالبان از عواید انرژی برق، حمل‌ونقل و مرکزهای تجاری در ولسوالی‌های موسی‌قلعه و کجکی، سودی به مبلغ ۳۰۰ میلیون افغانی را به دست آورده اند.
عبدالمجید آخندزاده، عضوی شورای ولایتی هلمند به سلام‌وطندار می‌گوید که طالبان همه ساله از عواید مصرف برق در ولسوالی‌های موسی‌قلعه و کجکی مبلغ پنج‌صدهزار کلدار پاکستانی به دست می‌آورند. وی می‌افزاید که دولت به دلیل تسلط طالبان بر تمامی منابع و عواید، توان جمع‌آوری مالیات را ندارد.
آقای آخندزاده می‌گوید که سود سرسام‌آور طالبان از عواید دولتی سبب شد تا در این اواخر میان این گروه و داعش درگیری‌های سختی به راه افتد و شمار زیادی از هر دو طرف کشته و زخمی شوند.
با این که مسؤولان ریاست برشنای ولایت هلمند، استفادۀ طالبان از سود حاصل از مصرف برق را می‌پذیرند، اما رقم ۳۰۰ میلیونی سود طالبان را غیرواقعی می‌دانند و می‌گویند که بخشی از این پول، مقدار هزینۀ مصرفی ادارات دولتی است که هنوز بدهی‌های خود را به ریاست برشنا نپرداخته اند.
از سوی دیگر باشنده گان ولسوالی‌های کجکی و موسی‌قلعه می‌گویند که در این دو ولسوالی از چند سال به این سو، دولت توانایی جمع‌آوری عواید برق مصرفی را نداشته است. عیسی‌خان باشندۀ ولسوالی موسی‌قلعه در تماسی به سلام‌وطندار گفت که طالبان مسلح هر ماه مبلغ ۱۰۰۰ کلدار پاکستانی، معادل ۶۰۰ افغانی را از هر خانه جمع‌آوری می‌کنند.
انجنیر نصرالله قانع رییس شرکت برشنا در ولایت هلمند، می‌گوید که این ریاست حتا در خود شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند نیز نتوانسته تمامی عواید برق مصرفی را جمع‌آوری کند؛ به گفتۀ آقای قانع، ریاست برشنا از ادارات دولتی و شماری از شهروندان لشکرگاه، نزدیک به ۱۲۰ میلیون افغانی طلبکار است.
طالبان همزمان با جمع‌آوری سود حاصل از مصرف برق در ولسوالی‌های شمالی هلمند، در سایر مناطق این ولایت از راننده‌های موترهای باری و حتا مسافربری حق‌العبور می‌گیرند. این قضیه و سود حاصل از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، نشان‌دهندۀ آن است که عواید طالبان در هلمند، به مراتب بیشتر از حکومت محلی در این ولایت می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.