ضمیر کابلوف: به افغانستان تجهیزات و بالگردهای پیشرفته می‌دهیم

گزارشگر:شنبه 18 میزان 1394 - ۱۷ میزان ۱۳۹۴

نماینده ویژه رییس جمهور و مدیر بخش آسیای وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو به حمایت از نیروهای دولتی افغانستان ادامه می‌دهد و قصد دارد برای تحویل چند فروند بالگرد ام آی ۳۵ به این کشور در ماه اکتبر قرارداد امضا کند.
ضمیر کابلوف گفت : «روسیه در حال حاضر به تقویت بنیه نظامی نیروهای دولتی افغانستان کمک می‌کند و تجهیزات و آموزش نظامی در اختیار افسران mnandegar-3این کشور قرار می‌دهد.»
به گفته نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه، این روند ادامه خواهد یافت و افغانستان در آینده نزدیک کمک‌های بیشتری از روسیه دریافت خواهد کرد.
کابلوف افزود : «قصد داریم ماه اکتبر در زمینه تحویل چند فروند بالگرد ام آی ۳۵ به افغانستان قراردادی امضا کنیم.»
وی تاکید کرد کلید صلح و امنیت در افغانستان حضور نظامیان خارجی در این کشور نیست.
نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه همچنین تصریح کرد : «افغانستان ارتش دارد و بسیاری از افغان‌ها می‌دانند چگونه از سلاح استفاده کنند. ما باید بنیه ملی را تقویت و سعی نکنیم با بهره‌گیری از نظامیان خارجی از دولت افغانستان دفاع کنیم.»
وی در ادامه خاطر نشان کرد حضور نظامیان امریکایی و ناتو در افغانستان موجب افزایش و نه کاهش تعداد افراط‌گرایان شده است.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو، جنرال والری گراسیمف رییس ستاد نیروهای مسلح روسیه روز پنجشنبه تعداد تروریست های داعش را در افغانستان حدود دو تا سه هزار نفر اعلام کرد و افزود این تعداد پیوسته رو به افزایش است.
روسیه وارد عمل می‌شود!
برخی تحلیلگران پیشبینی کرده اندکه احتمال گسترش همکاری‌های نظامی روسیه با دولت افغانستان و کمک به کشورهای آسیای مرکزی وجود دارد.
با افزایش ناامنی‌ها در افغانستان و حضور جنگجویان خارجی در این کشور برخی از کارشناسان احتمال سرایت این درگیری‌ها به کشورهای منطقه را امکانپذیر می‌دانند.
این در حالی است که بارها حکومت افغانستان از حضور تندروان چچنی، پاکستانی و عرب در برخی مناطق این کشور ابراز نگرانی کرده است.
مایکل سمپل، استاد انستتیو مطالعات تحول منازعه و عدالت اجتماعی دانشگاه کویین در لندن به «صدای امریکا» در این رابطه گفته که گروه‌های افراطی از ۱۰ کشور در مقابل دولت کابل در حال جنگ هستند.
وی افزود: این احتمال وجود دارد که درگیری‌ها از افغانستان به سایر کشورهای منطقه سرایت کند و روسیه نیز این موضوع نگران است به همین دلیل احتمال گسترش همکاری‌های نظامی مسکو با افغانستان و کمک به کشورهای آسیای مرکزی وجود دارد.
سمپل اظهارداشت که جنگ افغانستان محدود به مرزهای این کشور نخواهد شد.
پیش از این سفیر روسیه در کابل به خبرنگاران گفته بود که انتظار نداشته باشید که روسیه به افغانستان به توجه به هر نوع تهدیدی نیرو بفرستد. اما حالا با در نظر داشت وضعیت حدید در افغانستان هنوز معلوم نیست که روسیه وارد چنین بازی ای خواهد شد یاخیر زیرا با در نظر داشت سابقه تجاوز نظامی شوروی سابق به افغانستان، مسکو علاقه‌مندی به مداخله نظامی در افغانستان ندارد.
به نتظر میرسد که روسیه در شرایطی قرار ندارد که تجربه خونین گذشته خود را تکرار کند در عین حال مرز مشترکی با افغانستان نیز ندارد.
کارشناسان باور دارند که هر خطری هم در شمال افغانستان وجود داشته باشد، مسکو شاید به ازبکستان و یا تاجیکستان کمک کند اما خود وارد جنگ در افغانستان نخواهد شد.

احتمال حضور نظامی و گسترش همکاری روسیه با افغانستان پس از درگیری‌های اخیر ولایت کندز مطرح شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.