تمایل امریکا به تمدید مأموریت نظامی در افغانستان

گزارشگر:شنبه 18 میزان 1394 - ۱۷ میزان ۱۳۹۴

وزیر دفاع امریکا بار دیگر برای بازنگری در شمار نیروهایی که می‌توانند پس از ۲۰۱۶ در افغانستان بمانند، اعلام آماده‌گی کرد تا ماموریت ۱۴ ساله آن‌ها تمدید شود. باراک اوباما قصد داشت تا پایان این سال نیروهای نظامی امریکایی را از افغانستان خارج کند.
به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا روز پنج‌شنبه در پایان نشست وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی mnandegar-3(ناتو) در بروکسل اعلام کرد که ماندن نیروهای نظامی کشورش در افغانستان پس از پایان مأموریت آنها در سال ۲۰۱۶ «منطقی» خواهد بود.
کارتر گفت، از همکاران خود خواسته است در این زمینه «انعطاف‌پذیر» باشند و درباره تغییر برنامه‌های خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان تامل کنند. به گفته وزیر دفاع امریکا شماری از هم‌پیمانان کشورش آماده‌گی خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند.
پیش‌تر اورسلا فون‌ درلاین، وزیر دفاع آلمان خواهان تمدید ماموریت نظامیان این کشور در افغانستان شده بود. فون ‌درلاین برای توجیه خواست خود به پیروزی طالبان در قندوز اشاره کرده و گفته بود، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان باید با توجه به شرایط امنیتی آن کشور برنامه‌ریزی شود.
به گزارش «اشپیگل آنلاین» آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این باره با باراک اوباما، رییس ‌جمهوری امریکا گفت‌وگو کرده است.
طالبان روز ۲۸ سپتمبر موفق شدند شهر قندوز را تصرف کنند اما پس از سه روز توسط نیروهای دولتی افغانستان و با پشتیبانی نیروهای بین‌المللی از این شهر رانده شدند.
خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه در گزارشی درباره نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو نوشت، اینکه آیا ماموریت نیروهای بین‌المللی در افعانستان ادامه یابد، «بستگی به تصمیم ایالات متحده دارد که بیشترین تعداد سربازان خارجی را در افغانستان مستقر کرده است.»
در گزارش این خبرگزاری تاکید شده است که باراک اوباما قصد دارد، به عنوان رییس جمهوری در تاریخ ثبت شود که سربازان امریکایی را از افغانستان و عراق به خانه بازگردانده است. تجربه عراق و اکنون افغانستان نشان داد که خروج نیروهای امریکایی از این دو کشور به امنیت و ثبات آنها نمی‌انجامد. عراق پس از خروج نیروهای بین‌المللی بیش از پیش به میدان مبارزه برای گروه‌های متخاصم تبدیل شد.
عملیات جنگی ناتو در افغانستان سال گذشته میلادی به پایان رسید. با وجود این، نزدیک به ۱۳ هزار نیروی بین‌المللی تحت سرپرستی این سازمان نظامی در چارچوب مأموریت «حمایت قاطع» در افغانستان حضور دارند. حدود ۱۰ هزار تن از آنها امریکایی و حدود ۸۷۰ نفر آلمانی هستند.
ماموریت «حمایت قاطع»، به طور عمده آموزش و مشاورت نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان عنوان شده و قرار است که در سال ۲۰۱۶ به پایان برسد. بر اساس برنامه فعلی، پس از این تاریخ تنها شمار اندکی از نیروهای خارجی در افغانستان خواهند ماند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.