وزارت داخله: غزنی و سرپل سقوط نخواهند کرد

گزارشگر:سه شنبه 21 میزان 1394 - ۲۰ میزان ۱۳۹۴

mnandegar-3در حالی که عملیات پاکسازی شهر کندز از وجود طالبان جریان دارد، جنگجویان طالبان حملاتی را در ولایت‌های غزنی و سرپل راه اندازی کرده اند. مقام‌ها می‌گویند که نمی‌گذارند این ولایت‌ها سقوط کنند.
وزارت داخله می‌گوید بخش‌های زیادی از شهر کندز در کنترل حکومت در آمده و طالبان از بسیاری بخش‌های این شهر رانده شده‌اند. طالبان ۱۵ روز پیش شهر کندز را تصرف کردند و در خانه‌های مردم جابجا شدند. مقام‌های امنیتی می‌گویند دلیل کند بودن عملیات پاکسازی کندز، جلوگیری از تلفات ملکی بوده است زیرا طالبان از مردم سپر انسانی ساخته بودند.
با وجودی که وزارت داخله از پاکسازی کندز خبر می‌دهد اما هنوز اطمینانی در مورد امنیت این شهر وجود ندارد. حضور طالبان در خانه‌ها مردم را نگران کرده زیرا ممکن است با فراهم شدن زمینه بار دیگر جنگ در داخل شهر آغاز شود.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «تلاش نیروهای امنیتی برای تصفیه شهر کندز نتایج خوبی داشته است اما تلاش‌ها ادامه دارد و به این معنا نیست که برنامه‌های ما برای کندز پایان یافته باشد. نقاط زیاد شهر تصفیه شده و مردم دوباره تلاش می کنند به زندگی عادی خود برگردند.»
سخنگوی وزارت داخله افزود که تروریستان در ولسوالی‌های چهار دره و دشت ارچی کندز هنوز حضور دارند و تلاش می‌شود تا برای نابودی گروه‌های تروریستی در این دو ولسوالی نیز عملیات‌هایی راه اندازی شود.
این در حالیست که مقام‌های حکومتی بارها از پاکسازی شهر کندز سخن گفته اند ولی ساکنان شهر کندز می‌گویند درگیری‌ها در داخل شهر هنوز ادامه دارد و جابجا شدن طالبان در خانه‌های مردم امنیت این شهر را هر زمانی می‌تواند برهم بزند.
حمله بر شهر غزنی
در حالی که طالبان به صورت کامل از شهر کندز بیرون رانده نشده اند، وزارت داخله از حملات طالبان بر شهر و ولسوالی‌های غزنی خبر داد. سخنگوی وزارت داخله می‌گوید طالبان ساعت شش صبح روز دوشنبه بر چندین پوسته پولیس در مرکز و ولسوالی گیروی این ولایت حمله کرده‌اند.
ولایت غزنی روز دوشنبه شاهد شش حمله طالبان بود و جنگجویان طالبان بر حوزه سوم امنیتی شهر غزنی نیز حمله کردند. وزارت داخله گفت طالبان نتوانسته‌اند به هدف شان برای تصرف شهر غزنی دست یابند.
طالبان در مربوطات ولایت غزنی شاهراه کابل – قندهار را نیز مسدود کرده اند. اما سخنگوی وزارت داخله گفت تلاش‌ها جریان دارد تا شهر غزنی سقوط نکند: «به مردم غزنی اطمینان می‌دهیم که از تمام امکانات خود کار می‌گیریم تا دشمن به هدف خود نرسد. مردم زیر تاثیر تبلیغات نروند و از نیروهای امنیتی خود حمایت کنند.»
آقای صدیقی افزود که طالبان یک پل را در مسیر شاهراه کابل – قندهار منفجر کرده و بر مناطق شهباز و اسفنده که در حومه‌ها شهر موقعیت دارند، حمله کرده‌اند.
در ولسوالی جغتوی غزنی نیز طالبان بر پوسته‌های پولیس حمله کرده‌اند. این نگرانی وجود دارد که اگر غزنی سقوط کند، ارتباط کابل با ولایات جنوب و غرب افغانستان قطع خواهد شد.
حمله بر ولایت سرپل
حملات طالبان در روزهای اخیر بر اطراف شهر سرپل نیز افزایش یافته است. این ولایت در شمال افغانستان موقعیت دارد و طالبان از سه سال به این سو حضور گسترده در ولسوالی‌های این ولایت دارند.
سخنگوی وزارت داخله گفت: «ما متوجه سرپل هستیم و نمی‌گذاریم که سرپل سقوط کند. دشمن آنگونه که در کندز شکست خورد، در هرجای دیگر نیز باید شکست بخورد.»
ولسوالی کوهستانات سرپل اخیرا به دست طالبان سقوط کرده و درگیری‌های پراکنده در اطراف مرکز این ولایت نیز ادامه دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :