رییس‌جمهور پاسخ دهد

گزارشگر:شنبه 25 میزان 1394 - ۲۴ میزان ۱۳۹۴

بعد از فتح شدن شهر کندز، توسط نیروهای امنیتی کشور، محمد اشرف غنی، دیروز به ولایت کندز سفر کرد و هدایت داد تا تمامی این ولایت از نفوذ طالبان تصفیه شود. البته این تصمیم «سر قوماندان اعلی قوای مسلح» بدون شک مورد حمایت مردم قرار می‌گیرد. رفتن رییس جمهوری به کندز و حمایت او از پاک‌سازی شمال‌شرق از وجود تروریستان اقدام پسندیده است. رییس جمهوری ضمن قابل احترام خواندن دست‌آوردهای نیروهای امنیتی کشور، گفت که دولت برای تحکیم این دستاوردها دیگر سیاست دو قدم به پیش و چهار قدم به عقب را دنبال نخواهد کرد و در ولایت‌های شمال‌شرق افغانستان باید مردم شاهد نظم، نظام، امنیت و اعتبار باشند و فضای مناسب سیاسی، اداری و اقتصادی در این ولایت‌ها ایجاد شود که این نوع برخورد قابل ستایش است. زیرا در شرایط کنونی نهادهای امنیتی کشور و سربازانی که در خط دفاع می‌رزمند به انگیزه نیاز دارند و زمانی که رییس جمهوری خود از آنان به گونۀ جدی حمایت کند و مانع عملیات نیروهای امنیتی کشور بر مواضع دشمنان نشود، سبب ایجاد اعتماد بیشتر میان مردم و دولت می‌گردد. سخت‌ترین حالت برای سربازی که درخط می‌جنگد این است که سران نظام را در همسویی با طالبان فکر کند و نتواند با یک دید واضح در برابر دشمن قرار گیرد و یا هم در مورد شناخت دشمن دچار تردید شود. در کنار این ستایش از رییس‌جمهور، اعطای مدال به رییس امنیت ولایت کندز که خود در کنار والی کندز، به بی‌کفایتی و همکاری با طالبان متهم است، قابل قبول نیست. مردم کندز به شدت با دادن مدال این مقام دولتی انتقاد دارند و مردم افغانستان نیز چنین انتظاری را از رییس‌جمهوری غنی نداشته اند. بازتاب اعتراض‌ها در برابر این اقدام رییس جمهوری دیروز لحضاتی بعد از اعطای مدال در صفحات اجتماعی افغانستان دیده شده است. انتظار می‌رفت که رییس‌جمهور غنی به‌جای مدال دادن به رییس امنیت ملی کندز، باید او را به دادستانی و یا سارنوالی معرفی می‌کرد تا در مورد اعمالش پاسخ‌گو می‌بود.
رییس امنیت ملی کندز و والی پیشین این ولایت، هر دو به یک پیمانه در سقوط دادن کندز، ملامت اند؛ حتا دخیل پنداشته می‌شود. جابه‌جایی صدها طالب در خانه‌های هواداران و همکاران محلی شان در شهر کندز، بدون فهم ادارۀ امنیت ملی ممکن نیست و اصلاً امکان ندارد که رییس امنیت ملی کندز از چنین اتفاقی خبر نداشته باشد.
بنابراین، دادن مدال به این مقام دولتی که مردم کندز او را «همکار طالب» می‌گویند از یک طرف سبب ایجاد شک و گمان‌هایی نسبت به رییس‌جمهور غنی آدرس قدرت در افغانستان می‌شود و از طرف دیگر، رییس امنیت ملی کندز را از هر نوع پرسش و پاسخ مصون می‌سازد و به او جرأت می‌دهد که بدون هراس از کسی به هر کاری بخواهد دست بزند. البته پیش از این، آقای غنی والی کندز را که بر بنیاد گزارش‌ها با طالبان همکاری داشته و آنان را در شهر کندز جابجا کرده بود، در کابل زیر حمیات گرفت و او را از هر نوع پیگرد احتمالی نجات داد.
حالا مردم کندز از آقای غنی می‌پرسند که به کدام دلیل رییس امنیت ولایت کندز را مدال داده است و چه شاهکاری از این مقام دولتی سر زده بود و چه اقدامی برضد طالبان انجام داده بود؟
آقای غنی باید به این سوال نیز پاسخ دهد که چرا کسانی که در کندز در برابر طالبان جنگیدند و سبب آزادی این شهر شدند و نیز کسانی که در این ولایت روزها در محاصره دشمن ماندند اما سنگر را رها نکردند، لیاقت اعطای مدال توسط او را نداشتند و مورد تفقد و توجهش قرار نگرفتند. رییس‌جمهوری باید بداند که مدال شجاعت حق آن سربازان شجاع و افسران با وجدانی بود که در خط داغ نبرد ایستادند و دشمنان شان را از کندز راندند نه حق آدم‌های مشکوک و نزدیک به دشمن.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.