توقف ده‌ها کانتینر کالای بازرگانان افغانستان در مرز تورخم

گزارشگر:دوشنبه 27 میزان 1394 - ۲۶ میزان ۱۳۹۴

mnandegar-3به دلیل عدم صدور جواز عبور از سوی دولت پاکستان، بیش از ۳۰۰ باب از کانتینرهای تجاری افغانستان، در بندر تورخم توقف داده شده اند. مسوولان اتاق‌های تجارت و صنایع کشور روز یک‌شنبه در نشستی گفتند که به دلیل عدم صدور اجازه‌نامه از سوی سفارت پاکستان، وسایط باربری بازرگانان افغانستان بیش از یک هفته است که در بندر تورخم متوقف شده اند.
خان‌جان الیکوزی، معاون اتاق‌های تجارت و صنایع کشور می‌گوید که اگر حکومت این معضل را با پاکستان حل‌وفصل نکند، آن‌ها نیز در مقابل به وسایط باربری پاکستانی اجازۀ ورود به خاک افغانستان را نخواهند داد. به گفته آقای الیکوزی، از زمان امضای توافق‌نامۀ ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان (اپتا)، پاکستان حتا یک گام هم در راستای این توفق‌نامه برنداشته است.
معاون اتاق‌های تجارت و صنایع می‌افزود که همواره پولیس پاکستان از بازرگانان و راننده‌گان وسایط باربری اخاذی می‌کند؛ اما حکومت افغانستان به این قضیه کاملاً بی‌اعتنا است.
همچنین شماری از بازرگانان کشور نیز حکومت را به بی‌توجهی به مشکلات این صنف متهم می‌کنند و می‌گویند، یکی از دلایل عمدۀ توقف بارهای تجاری‌شان در پشت مرزهای پاکستان، بی‌اعتنایی حکومت افغانستان به این قضیه است. حاجی محمد عارف، یکی از بازرگانان مسیر افغانستان ـ پاکستان می‌گوید که هربار برای صادر کردن کالاهای تجاری‌اش به پاکستان، مجبور شده تا به پولیس و سایر مقام‌های امنیتی این کشور رشوت و حق‌العبور بدهد.
مسوولان اتاق‌های تجارت و صنایع کشور از سران حکومت، به ویژه از وزارت خارجۀ کشور می‌خواهند تا هرچه زودتر سفیر پاکستان را فراخوانده و مشکل ترانزیتی موجود را حل کنند. گفتنی است که برپایۀ توافق‌نامۀ ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان (اپتا)، به دارنده‌گان وسایط باربری افغانستان اجازه‌نامۀ عبور بی‌قید و شرط از مرز میان دو کشور داده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.