بی‌توجهی به نیروهای امنیتی باعث سقوط غورماچ شد

گزارشگر:دوشنبه 27 میزان 1394 - ۲۶ میزان ۱۳۹۴

مسوولان محلی فاریاب با تأیید تصرف ولسوالی غورماچ این ولایت به دست طالبان، علت آن را عدم پرداخت دست‌مزد چهارماهۀ نیروهای امنیتی و بی‌توجهی مقام‌های حکومت به این نیروها عنوان می‌کنند.
سیدعبدالباقی هاشمی، رییس شورای ولایتی فاریاب می‌گوید که هم‌اکنون تمام نهادهای دولتی، بازار و روستاهای این ولسوالی در کنترل طالبان قرار دارد.
mnandegar-3ولسوالی غورماچ شنبه‌شب پس از درگیری کوتاهی به کنترل طالبان درامد.
آقای هاشمی می‌گوید که این ولسوالی از چهار روز به این‌سو در محاصرۀ طالبان قرار داشت، اما در نتیجۀ بی‌توجهی مسوولان و کم‌بود مهمات این گروه موفق به کنترل آن شدند. او تأکید کرد که حکومت باید پیش از پیش در مورد حملۀ طالبان فکری می‌کرد، اما هر بار درخواست‌های آنان درمورد فرستادن تجهیزات نظامی به نیروهای مستقر در این ولسوالی به بهانه‌یی رد می‌شده است.
سیدآصف، فرمانده قطعۀ پنج‌صد نفری پولیس غورماچ به سلام‌وطندار گفت که در تمام مدت محاصره از مسؤولان امنیتی خواستار مهمات و تجهیزات شده بودند، اما هر بار با پاسخی منفی درخواست‌های‌شان رد شده است. با این حال محمدآصف می‌گوید که اکنون عقب‌نشینی کرده اند و نیروهای پولیس در سه پاسگاه دوروبر این ولسوالی جابه‌جا شده اند.
گفته می‌شود که درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی هم‌اکنون در این منطقه جریان دارد.
شیرین‌شاه کوهبندی، فرمانده لوای اول قول اردوی ۲۰۹ شاهین در فاریاب نیز گفت که تمام نیروهای امنیتی از ولسوالی خارج شده اند و در مناطق مرتفع جبهه گرفته اند. او می‌گوید که پایگاه نیروهای امنیتی در یک کیلومتری شمال مرکز ولسوالی قرار دارد و این نیروها توانایی دوباره پس‌گیری ولسوالی غورماچ را دارند.
با این حال نگرانی‌هایی وجود دارد که طالبان با تصرف این ولسوالی به ولسوالی‌های دیگر فاریاب از جمله قیصار حمله نکنند.
غورماچ در حالی به دست طالبان سقوط کرده است که دو هفته پیش ولسوالی گرزیوان این ولایت به دست طالبان افتاده بود، اما پس از ۲۴ ساعت درگیری دوباره نیروهای امنیتی گریزوان را زیر کنترل دراوردند.
فاریاب به تازه‌گی از جمله یکی از ناامن‌ترین ولایات کشور شده است که چندی پیش عملیات پاک‌سازی در ولسوالی‌های این ولایت از وجود طالبان به رهبری عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری راه‌اندازی شد، اما بر بنیاد گزارش‌ها پس از پایان عملیات‌ها طالبان دوباره حملات‌شان بر این ولایت را از سر گرفتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.