در یک شبانه‌روز در کابل، بیش از شش‌هزار تُن زباله تولید می‌شود

گزارشگر:سه شنبه 28 میزان 1394 - ۲۷ میزان ۱۳۹۴

mnandegar-3در پاسخ به اعتراض شهروندان کابل به انباشت زباله در سطح شهر، مسوولان ریاست تنظیف شهرداری کابل می‌گویند که دلیل اصلی انباشت زباله و عدم جمع‌آوری آن از سطح شهر، کمبود مواد سوختی وسایط انتقال‌دهندۀ زباله بوده است.
نثاراحمد حبیبی، رییس ادارۀ تنظیف شهرداری کابل می‌گوید که در یک شبانه‌روز بیش از شش‌هزارتُن زباله از سطح شهر کابل جمع‌آوری می‌شود و حجم انبوه زباله‌های تولید شده، کار جمع‌آوری و پاک‌سازی را با مشکل مواجه ساخته است.
به گفتۀ آقای حبیبی، ریاست تنظیف در نظر دارد که با امکانات دست‌داشتۀ خود، به زودترین فرصت زباله‌های انباشت شده در سطح شهر را جمع‌آوری کند و شهر را به صورت کامل از وجود کثافات پاک‌ سازد.
در همین حال، کاظم همایون رییس برنامه و راهبرد ادارۀ ملی محیط زیست می‌گوید که دلیل اصلی افزایش زباله‌های شهری، عدم وجود یک برنامۀ مدون و منظم در سیستم شهرداری کابل است. به گفتۀ آقای همایون، تا هنگامی که یک مدیریت سالم و برنامه‌یی درازمدت برای جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر، روی دست گرفته نشود، انباشت روزافزون زباله‌های شهری امری طبیعی است.
رییس برنامه و راهبرد ادارۀ ملی محیط زیست می‌افزاید که شهرداری کابل هیچ برنامه‌یی برای جمع‌آوری زباله‌ها، به استثنای حشر عمومی ندارد. آقای همایون می‌گوید که شهرداری برای بازیافت زباله‌های شهری نیز هیچ برنامه‌یی در اختیار ندارد. هر روز به جمعیت شهر کابل افزوده می‌شود و با ساخت‌وسازهای جدید در حومۀ شهر، کار جمع‌آوری نیز با دشواری‌های تازه‌یی مواجه می‌شود.
به گزارش سلام وطن دار، شهر کابل، قرن‌ها است که پایتخت کشور است و شهروندان این شهر پیش از این چهار دهه جنگ، از فرهنگ شهرنشینی قابل قبولی برخوردار بودند؛ اما پس از سقوط طالبان و سرازیر شدن مردم به پایتخت و حومۀ آن، مدیریت صفایی شهر تا اندازه‌یی از دست شهرداری خارج شده و این شهر ـ که به اولین پایتخت بی‌تشناب جهان نیز مشهور است ـ در زیر انباری از زباله مدفون شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.