۹۰ درصدِ این بیماران از بیماریِ خود بی‌خبرند!

گزارشگر:بخش دوم و پایانی/ سه شنبه 5 عقرب 1394 - ۰۴ عقرب ۱۳۹۴

mnandegar-3اگر از تکرر ادرار به‌ویژه شب‌ها رنج می‌برید و مجبور می‌شوید برای تخلیۀ ادرار از خواب بیدار شوید، متوجه باشید که این نشانه یکی از علایم قابل توجه ابتلا به بیماری‌های گُرده است. همچنین مشاهدۀ خون در ادرار نیز از نشانه‌های هشداردهنده به افراد مبتلاست. گُرده‌های سالم معمولاً هنگام تصفیۀ مواد زاید از خون به منظور تولید ادرار، سلول‌های خونی را در بدن حفظ می‌کنند. با وجود این، با آسیب دیدن گُرده‌ها، سلول‌های خونی از طریق ادرار دفع می‌شوند. علاوه بر این، مشاهدۀ خون در ادرار ممکن است نشانۀ بروز برخی بیماری‌های دیگر مانند انواع تومورها، سنگ‌های گُرده و عفونت باشد.
دفع ادرارِ کف‌آلود از جمله نشانه‌های دیگر بیماری گُرده به شمار می‌رود. در واقع وجود حباب‌های فراوان در ادرار، نشانۀ وجود پروتیین آلبومین در ادرار است که مشابه پروتیین موجود در تخم مرغ است.
معمولاً اطراف چشم‌های افرادی که از بیماری‌های گُرده رنج می‌برند، متورم و پُف کرده است. پروتیین موجود در ادرار نشانۀ اولیۀ آسیب گُرده است که نشان می‌دهد این عضو در عملکرد تصفیه دچار نقص شده و به پروتیین اجازه می‌دهد وارد ادرار شود. پف و تورمِ اطراف چشم ممکن است به این دلیل باشد که گُرده‌ها به جای حفظ پروتیین در بدن، باعث نشت آن به داخل ادرار می‌شوند. تورم قوزک و پاها نیز از دیگر علایم وجود بیماری گُرده در برخی افراد است. کاهش عملکرد گُرده‌ها می‌تواند باعث احتباس سدیم در بدن و در نتیجه تورم و التهاب پاها و قوزک شود. ایجاد تورم در اندام‌های تحتانی همچنین ممکن است علامتی از احتمال بروز بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کبدی و مشکلات مزمن وریدهای پا باشد. بنابراین مشاهدۀ چنین حالتی و مراجعه سریع به پزشک، از اهمیت بالایی برخوردار است.
مبتلایان به بیماری‌های گُرده معمولاً دچار کاهش اشتها می‌شوند، ولی این علامت در بسیاری از بیماری‌ها شایع است و تنها نمی‌توان به این نشانه اکتفا کرد و باید بررسی و آزمایش‌های دیگری انجام شود. کاهش اشتها یک علامت عمومی است، ولی تشکیل سموم ناشی از کاهش عملکرد گُرده‌ها یکی از علل ایجادکنندۀ این حالت است.
انقباض عضلانی به دنبال برهم خوردنِ تعادل الکترولیت‌ها که به دنبال نقص در عملکرد گُرده‌ها رخ می‌دهد، جزو مهم‌ترین علایم بیماری‌های گُرده است. به عنوان مثال، میزان پایین کلسیم و کنترل ضعیفِ مقدار فسفر می‌تواند باعث بروز گرفته‌گی‌ها و انقباضات عضلانی شود. آگاهی نسبت به علایم گفته شده و مراجعه به‌موقع به پزشک معالج، می‌تواند تأثیر به‌سزایی در تشخیص زودهنگامِ بیماری‌های گُرده داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.