روسیه به حکومت افغانستان: درباره سربازان مفقودشدهمان معلومات دهید

- ۲۵ میزان ۱۳۹۱

روسیه از مقام‌های حکومت افغانستان خواسته است در مورد بیش از ۲۰۰ سرباز اتحاد جماهیر شوروی سابق که بعد از پایان هجوم قشون سرخ به افغانستان در سال ۱۹۸۹ مفقود می‌باشند، معلومات جمع آوری کنند.
اندره اوی تیسیان، سفیر روسیه در افغانستان روز دوشنبه گفت که مسکو و کابل در حال آماده‌کردن یک توافقنامه برای یافتن این سربازان اند. این توافقنامه تلاش‌های دو کشور را برای بازیافت سربازان ناپدید شده یا جسدهای آن‌ها تنظیم می‌کند.
سفیر روسیه در کابل گفت که بیشتر از ۲۰۰ سرباز قشون سرخ بعد از خروج آن‌ها از افغانستان ناپدید هستند و امکان دارد ۳۰ تا ۴۰ تن از آن‌ها هنوز زنده باشند. او همچنان افزود که به دلیل ناامنی در افغانستان دسترسی به برخی مناطقی که تصور می‌شود سربازان قشون سرخ به خاک سپرده شده اند، بسیار دشوار است.
گروهی از کهنه سربازان روسی می‌گوید که از ۲۶۵ سرباز قشون سرخ که به افغانستان رفته بودند، هنوز اطلاعی در دست نیست. باور به
این است که حدود ۲۰ تن آن‌ها بعد از خروج از افغانستان در کشورهای دیگر مقیم شده اند و ۳۰ تا ۴۰ تن شان ممکن است هنوز در افغانستان یا پاکستان زنده‌‌گی کنند.
جنگی پرتلفات
نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۳۵۸ هجری/ ۱۹۷۹ میلادی وارد افغانستان شدند و بعد از حدود ده سال مبارزه مردم افغانستان، در سال ۱۳۶۷ هجری/ ۱۹۸۹ میلادی این کشور را ترک کردند. این جنگ ده ساله خسارت مالی و تلفات جانی هنگفتی را بر اتحاد جماهیر شوروی پیشین وارد کرد.
هرچند تاهنوز آمار دقیقی از شمار تلفات جانی قشون سرخ در افغانستان در دست نیست، اما آماری که رسانه‌ها جمع‌آوری کرده نشان می‌دهد که از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ در مجموع ۶۲۰ هزار سرباز شوروی در افغانستان وظیفه انجام دادند.
براساس بسیاری منابع، رقم تلفات جانی همه بخش‌های امنیتی شوروی سابق در افغانستان، به ۱۴۴۵۳ تن رسیده بود. همچنان در این جنگ ده ساله ۵۳۷۵۳ تن از نیروهای قشون سرخ زخمی شده بودند.
خسارت‌های مالی شوروی سابق در افغانستان نیز هنگفت بود. براساس آمارها، در جنگ ده ساله افغانستان، ۱۱۸ هواپیما، ۳۳۳ هلیکوپتر، ۱۴۷ تانک، ۱۳۱۴ زرهپوش باربری و جنگی، ۴۳۳ توپ و راکت انداز، ۱۱۳۴ دستگاه سیار مخابره و ۱۱۳۶۹ عراده لاری و تانکر نفت شوروی سابق تخریب شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.