پیلۀ تنهایی‌ را پاره کنید

گزارشگر:نادیا صالح ثابت/ دوشنبه 18 عقرب 1394 - ۱۷ عقرب ۱۳۹۴

بخش نخست

mandegar-3معمولاً گفته می‌شود که برون‌گرایی بیشتر از آن‌که رفتاری اکتسابی باشد، خصیصه‌یی است که با آن به دنیا می‌آیید و خودتان نقشی در انتخاب، کاهش یا افزایش آن ندارید. حتا اگر این موضوع درست باشد و شما فردی کاملاً درون‌گرا هم باشید؛ اما بازهم امیدی برای کسب برخی خصوصیات افراد برون‌گرا وجود دارد. برای ایجاد تغییر و تحول در خودتان باید همیشه سه اصل را رعایت کنید:
۱ـ با گروه‌های مختلف مردم راحت باشید؛
۲ـ ملاقات با دیگران را زیاد بر خودتان سخت نگیرید؛
۳ـ بدون نگرانی از این‌که چه باید بگویید، باب گفت‌وگو را باز کنید.

به دنبال فعالیت‌های گروهی مورد علاقۀ خود بگردید
یکی از موانعی که راه اجتماعی شدن را بر بسیاری از افراد درون‌گرا سد می‌کند، این است که نمی‌توانند فعالیت‌های اجتماعی مورد علاقۀ خود را به درستی پیدا کنند.
شما می‌توانید افرادی را شناسایی کنید که از بودن در کنار آن‌ها لذت می‌برید و همراه آن‌ها به انجام فعالیت‌های دسته‌جمعی بپردازید. قرار نیست که شما با هر تیپ آدمی در ارتباط باشید و معاشرت کنید. چرا که سنگِ بزرگ، علامت نزدن است. قدم به قدم و آهسته آهسته خود را با وضعیت جدید وفق دهید. این روش، نقطۀ شروع مناسبی خواهد بود.
هنر خوب صحبت کردن را یاد بگیرید
درست است که خوب گوش دادن، مهارت بسیار مهمی است و شاید در بیشتر مواقع، مهم‌تر از خوب صحبت کردن باشد؛ اما به هر حال خوب صحبت کردن خصیصه‌یی است که در بین تمام افراد برون‌گرا مشترک است.
پس شما هم اگر می‌خواهید خود را در این گروه جای دهید، باید زره و کلاه‌خود به تن کرده و به جنگ سکوت بروید و بتوانید بی‌وقفه حرف بزنید. اما خوب می‌دانید که در عمل توانایی چنین کاری را ندارید.
مطمیناً شما و تمام درون‌گراها بر این عقیده اید که بهترین گفت‌وگوها آن‌هایی هستند که به عنوان متکلم نقش کمی در آن داشته باشید و به عنوان یک درون‌گرا، خوب می‌دانید که از بودن در یک جمع دوستانه و تنها شنوندۀ سخنان آن‌ها بودن، چه احساس خوبی در شما ایجاد می‌شود.
اما از همین امروز رویۀ خود را تغییر دهید. برای شروع تنها چند کلمه هم کفایت می‌کند. لازم نیست مثل یک برون‌گرای حرفه‌یی مسلسل‌وار حرف بزنید. همین که بتوانید در حد چند کلمه نظرات و احساسات خود را بیان کنید، اعتماد به نفس شما برای برخورد با موقعیت‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.
در این‌جا وقت آن شده که فنِ کوزه‌گری افراد برون‌گرا را به شما یاد دهیم. این افراد بدون این‌که مطمین باشند دربارۀ چه موضوعی می‌خواهند صحبت کنند، باب گفت‌وگو را باز کرده و هم‌چنان به حرف زدن ادامه می‌دهند.
پس شما هم فقط حرف بزنید تا حرف زده باشید. شاید بازهم برای شما که به چنین روش‌های نه چندان دل‌چسبی عادت ندارید، انجام چنین اعمالی کمی سخت باشد؛ اما به هر حال در همین حد که برای صحبت تلاش کنید، پیشرفت خوبی محسوب می‌شود.
بالاخره روزی می‌رسد که شما هم مثل یک برون‌گرای واقعی بی‌وقفه حرف بزنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.