وزارت تحصیلات عالی: با یک طرح جدید از تقلب در کانکور جلوگیری می‌کنیم

گزارشگر:دوشنبه 18 عقرب 1394 - ۱۷ عقرب ۱۳۹۴

وزارت تحصیلات عالی کشور اعلام کرد که برای جلوگیری از تقلب و دستکاری در آزمون سراسری کانکور، طرح جدیدی را روی دست گرفته که میزان تقلب را در این آزمون به حداقل می رساند.
صفی الله جلالزی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به بی بی سی گفته است که در این طرح به هر داوطلب ورود به دانشگاه، پرسشنامه‌‌یی کاملا متفاوت داده می‌شود.
mandegar-3به گفته او، در هر حوزه امتحان کانکور سوالات دو شاگرد مشابه هم نیست. سوالات در سیستم چاپ، اوراق ترتیب، نام داوطلب درج و صحافی می‌شود. به این معنی، اگر در یک کلاس صد نفر باشد، سوالات شان از هم متفاوت خواهند بود.
بر اساس اعلام این وزارت؛ این طرح قرار است در آزمون سراسری کانکور امسال در زمستان سال جاری عملی شود.
در سالهای اخیر، برگزاری امتحان کانکور افغانستان همواره با چالشهای زیادی روبرو بوده است؛ در ولایت هرات در غرب افغانستان با فروش کلید جوابها به بیرون، آزمون لغو شد و در ولایت لوگر در جنوب کابل نیز مسوولان کانکور به دنبال تقلب سازمان یافته ناچار شدند که اوراق کنکور را به جوی آب بیاندازند.
انور شمس، رییس کمیته کانکور وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که مداخله و نفوذ مقامات در جریان برگزاری این آزمون در ولایت‌ها بستر تقلب را بیشتر فراهم کرده‌است. او گفت: « کنکور به ذات خود عیبی ندارد، عیب در وجود دولت و نهادهای است که در زمان امتحان با کمیته کانکور مخالفت و در کار آن سنگ اندازی می‌کنند. به مجردی که پرسش‌نامه‌های امتحان کانکور توزیع می‌شود، توسط کارمندان امنیتی، نمایندگان مجلس، نمایندگان شورای ولایتی، متنفذین قومی و فرماندهان جهادی سئوالها بیرون کشیده شده و جوابها دوباره در هنگام امتحان توسط پیام تلفنی توزیع می‌شود.»
پیش از این، محمداشرف غنی رییس جمهور کشور از وزارت تحصیلات عالی خواسته بود تا برای شفافیت برگزاری آزمون کانکور، تدابیر جدی را سنجیده شود.
قرار است امسال، ۳۵۰ هزار دانش آموز در امتحان کانکور شرکت کنند که از این جمع، تنها ۵۵ هزار نفر آنان در موسسات تحصیلات عالی دولتی راه خواهند یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.