رییس جمهور: طی چهارده سال میلیاردها دالر کمک‌های جهانی ضایع شد /شهرهای مصرفی را به مراکز تولید تبدیل می‌کنیم

گزارشگر:دوشنبه 18 عقرب 1394 - ۱۷ عقرب ۱۳۹۴

رییس‌جمهور غنی می‌گوید شهرهای افغانستان بجای این که زمینه‌ای برای تولید و رشد اقتصادی باشد، به ماشین‌های مصرف تبدیل شده‌اند. غنی تاکید کرد که اصلاحات در تنظیم امور شهرها به زودی تطبیق شوند.
وزارت شهرسازی و اداره ارگان‌های محلی روز یکشنبه دومین کنفرانس ملی شهری را برگزار کردند. رییس جمهور غنی در این کنفرانس گفت که mandegar-3شهرهای افغانستان به منظور تهیه مسکن استفاده می‌شوند و نقشی در تولید و کاریابی ندارند. رییس جمهور افغانستان گفت شهرهای افغانستان باید زمینه‌ساز ساخت فابریکه‌ها و مراکز تولیدی باشند.
اشرف‌غنی در این کنفرانس افزود که طی چهارده سال اخیر میلیاردها دالر در افغانستان سرازیر شد اما این کمک‌ها به مصرف نرسیده بلکه ضایع شدند. آقای غنی می‌گوید هرگاه ۱۸ میلیارد افغانی در یک بخشی به مصرف برسد، باعث رشد یک درصدی کشور می‌شود.
اداره مسکن سازمان ملل متحد در یک بررسی که از طریق هوا انجام داده است، دریافته است که بیش از ۹۶ هزار واحد مسکونی در شهر کابل اعمار شده اما بیشتر این ساختمان‌ها در مناطق غیرپلانی اعمار شده‌اند. رییس جمهورغنی گفت: «اعمار این ساختمان‌ها ناکامی حکومت در مدیریت ساخت و ساز شهری را نشان می‌دهد.»
به باور رییس جمهور افغانستان، این کشور برای توسعه شهرهای خود با کمبود زمین روبرو نیست ولی نبود برنامه منظم و دیدگاه درست برای ساخت شهرها مشکل اصلی است. غنی گفت: «در کابل حداقل دوصد هزار نمره زمین که تا حال روی آن کار نشده وجود دارد. در هر شهر افغانستان برای پنج تا ده سال مقدار کافی زمین وجود دارد. دوم، زمین تولید شده می‌تواند. مردم فکر می‌کنند که زمین طبیعی است، نه. وقتی‌ که زیربنا از جمله سرک و برق را می‌سازید زمین تولید می‌شود. زمین مشکل نیست، فهم، دیدگاه و برنامه‌های تطبیقی مشکل است.»
افغانستان تصمیم دارد تا در آینده نزدیک ساخت شهرک‌ها در مراکز ولسوالی‌ها را نیز آغاز کند. این در حالیست که بیشتر ولسوالی‌های افغانستان تاکنون شکل روستایی دارد و در برخی از آن‌ها حتی ساختمان اساسی برای ولسوالی وجود ندارد. رییس جمهور غنی گفت: «این مراکز که طی چهار سال آینده ایجاد خواهند شد زمینه حضور مشترکت حکومت و سکتور خصوصی را در ولسوالی‌ها به منظور طرح و ایجاد شهرهای کوچک در ولسوالی‌ها مساعد خواهند ساخت.» رییس جمهور غنی گفت ساخت این شهرک‌ها زمینه اتصال شهر و ده را فراهم می‌کند و دسترسی مردم به محصولات تولید شده در دهات بیشتر می‌شود. رییس جمهور غنی گفت که برنامه همبستگی شهری به زودی آغاز خواهد شد که هدف اساسی آن وصل کردن شهر و دهات است.
غنی تاکید کرد که شهرک‌هایی که در ولسوالی‌ها ساخته می‌شوند باید زمینه انتقال تولیدات زراعتی را به شهرها فراهم کنند و سبب کاهش قیمت‌ها در سراسر شهرهای افغانستان شوند. او تاکید کرد که این شهرها باید به شاهراه‌ها و سرک‌ها نزدیک باشند.
در همین حال مقام‌ها در حکومت افغانستان از افزایش جمعیت در شهرها ابراز نگرانی کردند. سید سعادت نادری وزیر شهرسازی افغانستان در این کنفرانس گفت که تا ۱۵ سال آینده شمار جمعیت در شهرهای افغانستان دو برابر خواهد شد. آقای نادری گفت: «شهرهای ما توانایی پاسخ‌گویی به جمعیت امروزی را ندارند. از جانب دیگر، برخلاف تصور رایج در کشور، شهرها تنها با موجودیت خانه‌ها معنی نمی‌یابند بلکه فلسفه اصلی وجود شهرها در قدرت و ظرفیت‌هایی نهفته است که در ایجاد اشتغال و فرصت‌های اقتصادی فراهم ساخته می‌‌توانند. در یک کلام، شهری که توانایی فراهم‌سازی معیشت را نداشته باشد، محکوم به زوال خواهد بود.»
رییس جمهور غنی گفت افغانستان خود ۴۰ نوع سنگ مرمر دارد در حالی که مرمر مورد نیاز این کشور از کشورهای دیگر وارد می‌شود. غنی این وضعیت را «احمق پولی» خواند و گفت باید سرمایه گذاران بر مواد داخلی سرمایه گذاری نمایند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.