فضل‌کریم ایماق: کمیسیون حقیقت‌یاب کندز را تحریم کرده‌ام

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 19 عقرب 1394 - ۱۸ عقرب ۱۳۹۴

اعلام نتیجۀ بررسی‌های کمیتۀ حقیقت‌یاب رویداد کندز، ظاهراً به دلیل بیماری پدر یک عضو این کمیته به تعویق افتیده است.
یک عضو کمیسیون حقیقت‌یاب رویداد کندز به ماندگار گفت که دلیل تاخیر اعلام گزارش کوتاهی حکومت نه، بل بیماری پدر فاروق وردک است.
ابدال‌الله محمدی، عضو کمیسیون حقیقت‌یاب با بیان این مطلب می‌گوید: این کمیسیون از دلایل سقوط کندز و جنایات صورت گرفته در این ولایت، یک mandegar-3گزارش ۲۰ صفحه‌یی آماده کرده و آن را به حکومت ارایه کردند؛ اما به دلیل حضور نداشتن فاروق وردک عضو این کمیسیون، نتوانستند آن را با مردم شریک کنند.
اما نماینده‌گان کندز با انتفاد از تأخیر در اعلام گزارش این کمیسیون می‌گویند: ما نه با این کمیسیون ارتباطی داریم و نه به آن اعتماد داریم؛ این کمیسیون را حکومت تعیین کرده است.
درهمین حال، فضل کریم ایماق یک عضو کمیسیون حقیقت‌یاب رویداد کندز، به دلایل نامعلوم، این کمیسیون را تحریم کرده است.
فضل‌کریم ایماق از متنفذان کندز است که از سوی رییس‌جمهوری شامل این کمیسیون شده بود.
یکی از نزدیکان آقای ایماق به ماندگار گفته است که عوامل سقوط کندز کاملاً روشن است و اما کمیسیون حقیقت‎یاب، به دنبال گُم‌کردن ردپای عاملان سقوط شهر و بی‌خانمان‌سازی باشنده‌گان کندز بوده‌اند.
در همین حال ابدال‌الله محمدی عضو کمیسیون حقیقت یاب‌کندز می‌گوید: آنان از دلایل سقوط کندز و جنایات صورت گرفته توسط طالبان در این ولایت یک گزارش ۲۰ صفحه‌یی آماده کرده و آن را به حکومت ارایه کردند.
به گفته این عضو کمیسیون حقیقت‌یاب، این کمیسیون در روز‌های آینده طی یک کنفرانس مطبوعاتی گزارش ۲۰ صفحه‌یی خویش را با مردم شریک خواهند ساخت.
محمدی دلیل تاخیراعلام گزارش را کوتاهی حکومت ندانسته، بل بیماری پدرفاروق وردک عنوان کرده گفت: پدر فاروق وردک بیمار است و به همین دلیل آقای وردک از کمیسیون اجازه گرفتند که پدرشان را برای تداوی می‌برند.
اما داکتر فاطمه عزیز نماینده مردم کندز در مجلس می‌گوید: کل موضوع وابسته به فاروق وردک نیست که گزارش را معطل او کرده اند؛ درحالیکه این کمیسیون دو رییس دارد.
بانو عزیز تأکید کرد: صدها نفر درکندز بی‌پدر، بی‌مادر و بی‌خانمان شدند، اما این کمیسیون گزارش را معطل فاروق وردک کرده که به دلیل بیماری پدرشان به بیرون از افغانستان رفته است!
او با انتقاد از حکومت گفت: حکومت می‌توانست کسانی را که غلفت کرده بودند، مجازات کند، زیرا مسله کندز آن‌قدر مبهم نبود که عاملان آن شناسایی نشود.
این نماینده مجلس گفت: ما نه با این کمیسیون ارتباط داریم و نه به آن اعتماد. این کمیسیون را حکومت تعیین کرده است؛ در حالیکه یافتن حقیقت مساله کندز کار بسیار مشکلی نبود و حکومت می‌توانست عاملان را شناسایی و مجازات کند.
با این حال، فضل‌الکریم ایماق یکی از اعضای کمیسیون حقیقت‌یاب کندز که به گفته خودش این کمیسیون را تحریم کرده و فعلا در کابل به سر می‌برید، می‌گوید: من از این کمیسیون انصراف ندادم، بل آن را تحریم کرده‌ام.
ایماق همچنان گفت: علت تحریم خود را بعد از کنفرانس مطبوعاتی کمیسیون حقیقت‌یاب به مردم اعلام خواهم کرد.
کمیسیون حقیقت‌یاب رویداد کندز که پنج عضو دارد و ریاست آن را امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی و فاروق وردک وزیر معارف پیشن به عهده دارند، از سوی حکومت موظف شدند تا علل و عوامل سقوط کندز را بررسی و جنایاتی را که توسط طالبان صورت گرفته مشخص سازند.
اعضای این کمیسیون، اخیراً با رییس‌جمهوری و رییس اجرایی دیدار کردند و نتایج بررسی‌های شان را با آنها در میان گذاشتند.
رییس جمهوری دستور داده است که نتایج بررسی‌ها با مردم در میان گذاشته شود؛ اما به دلیل نه چندان موجه، نشر این گزارش به تأخیر افتیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.