وزرای امور خارجه و مهاجرین در مجلس: هیچ مهاجر اخراجی را بدون تفاهم تحویل نمی‌گیریم

گزارشگر:سه شنبه 26 عقرب 1394 - ۲۵ عقرب ۱۳۹۴

وزرای امور خارجه و مهاجرین می‌گویند که افغانستان هیچ مهاجری را که به گونۀ اجباری و بدون تفاهم قبلی از کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان اخراج شوند، نمی‌پذیرد.
مجلس نماینده‌گان در نشست عمومی روز دوشنبه خود سیدحسین عالمی بلخی و صلاح الدین ربانی وزرای امور مهاجرین و خارجه را در مورد وضعیت mandegar-3پناه‌جویان افغانستانی در کشورهای اروپایی فراخواند.
این مقام‌های حکومتی می‌گویند که به موضوع مهاجرین به حیث یک پدیده ملی نگریسته می‌شود و خود را ملزم به دفاع از حقوق آنان در هر کشوری می‌دانند.
وزیر امور خارجه حکومت وحدت ملی، با اشاره به اظهارات کشورهای اروپایی مبنی بر خروج اجباری پناهنده‌گان افغانستانی تاکید کرد که افغانستان نمی‌تواند بدون هماهنگی پناهجویان اخراجی را بپذیرد.
صلاح ‌الدین ربانی گفت که این وزارتخانه از کشورهای اروپایی خواسته تا براساس کنوانسیون ۱۹۵۱ سازمان ملل متحد با پناهجویان رفتار مناسب داشته باشند.
وی گفت: وزارت امور خارجه خارجه افغانستان تلاش می‌کند تا به صورت قانونی و براساس کنوانسیون مذکور پذیرفته شده و از اخراج پناهجویان جلوگیری شود.
ربانی افزود: در حال حاضر بیش از شش میلیون افغانستانی در ۵٢ کشور چهان پناهنده هستند و در یک سال اخیر ۱۴۶ هزار نفر از افغانستان به کشورهای اروپایی پناهنده شده‌اند که از این تعداد، ۸۰ هزار نفر از آنها به آلمان رفته‌اند همچنین بر اساس آمارها ۴۳ درصد از پناهجویان پذیرفته شده‌اند اما سرنوشت مابقی هنوز مشخص نیست.
وزیر امور خارجه افغانستان اذعان داشت: ۱۷۴۷ نفر از پناهجویان افغانستانی وارد هالند شده‌اند و ۱۰۱۴ پناهجو نیز به ناروی رفته‌اند که ۵۰ درصد آنان از راه روسیه به این کشور رسیده‌اند.
در ادامه صلاح‌الدین ربانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر انگلیس تقاضای ۴۰ درصد از پناهندگان افغانستانی را برای پناهنده‌گی پذیرفته است.
وی اظهار داشت: در دیدارهایی که با مقامات اروپایی درباره پناهنده‌گان افغانستانی انجام شد، بر شرایط ویژه امنیتی افغانستان تاکید شد.
ربانی تصریح کرد: به منظور رفع ابهام میان دولت کابل و دولت‌های اروپایی با هماهنگی وزارت امور خارجه افغانستان، رایزنی‌هایی انجام شده تا افراد آسیب پذیر از جمله کودکان، بیماران، زنان، خانواده‌های بی‌سرپرست و کسانی که محل سکونتشان ناامن است را اخراج نکنند و درخواست پناهنده‌گی آن‌ها پذیرفته شود.
وی تأکید کرد: کشورهای اروپایی کارى نکنند که اعضاى خانواده‌هاى پناهنده‌گان از یکدیگر جدا شوند.
صلاح‌الدین ربانی گفت: بازگردادن پناهنده‌گان افغانستانی بدون تفاهم و هماهنگی حکومت افغانستان مورد قبول نیست، زیرا در غیر این صورت حکومت این کشور آنان را نخواهد پذیرفت.
وزیر امور خارجه دولت کابل افزود: در حال حاضر هیچ اختلاف نظری میان رهبران حکومت وحدت ملی و مقامات دولتی درباره پناهنده‌گان افغانستانی وجود ندارد.
همچنان، سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین گفت: « ناامنی فیزیکی و روانی ناشی از بیکاری سبب مهاجرت جوانان شده و تا زمانی که جنگ در کشور ادامه داشته باشد توقف فرار جوانان امکان‌‎پذیر نیست».
آقای بلخی افزود: وزارت مهاجرین برای جلوگیری از فرار جوانان فعالیت‌های گسترده‌یی تبلیغاتی را آغاز کرده است.
به گفته وی، اعلامیه آلمان برای پذیرش مهاجرین نیز مزید بر علت شده و در نتیجه آن هزاران جوان از کشور فرار کرده اند.
وزیر امور مهاجرین در خصوص اخراج اجباری مهاجران به ویژه از آلمان گفت: « هم اکنون آلمان پذیرفته است که مهاجرین را اخراج نکند و در این رابطه با ما گفت‌وگو کند».
به بیان او، افغانستان هیچ مهاجری را که بدون تفاهم قبلی و جبرا از کشورهای اروپایی اخراج شوند نمی‌پذیرد.
آقای عالمی یادآور شد که برای دفاع از حقوق مهاجرین تاکنون ۱۰۳ بار با مقا‌های کشورهای مختلف جهان، گفت‌وگو و مذاکره کرده است.
او همچنین از کاهش اخراج اجباری مهاجرین در طول سال جاری خبرداد و خاطرنشان کرد: در سال جاری میلادی ۲۲۹ نفر از کشورهای خارجی اخراجی داشتیم که نسبت به اخراج ۹۲۰ نفر در سال ۲۰۱۳ و ۹۶۴ نفر در سال ۲۰۱۴ به کمترین حد ممکن رسیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.