کمک هشت میلیونی اتحادیۀ اروپا به وزارت صحت

گزارشگر:دو شنبه 2 قوس 1394 - ۰۱ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3فیروزالدین فیروز، وزیر بهداشت کشور می‌گوید که اتحادیۀ اروپا این هشت میلیون یورو را در دو بخش روان‌درمانی و بلندبردن ظرفیت معیوبان هزینه خواهد کرد. به گفتۀ آقای فیروز، قرار است دو موسسۀ بین‌المللی در مدت سه سال، کمک‌های اتحادیه را تطبیق کنند؛ در این میان وزارت بهداشت صرفاً نقش نظارتی خواهد داشت.
به گفتۀ مسؤولان وزارت بهداشت، حدود ۳۰ درصد مردم افغانستان به بیماری‌های روانی مبتلا هستند و بیش از ۵۰ درصد نیز به مشکلات روانی دچارند. تداوم جنگ، ناامنی و مشکلات اقتصادی از دلایل عمدۀ افزایش‌ بیماری‌های روحی ـ روانی در کشور دانسته می‌شود.
وزیر بهداشت می‌گوید که نظر به آمار بلند بیماری‌ها و مشکلات روانی در کشور، امکانات و ظرفیت آنان بسیار محدود است. به گفتۀ آقای فیروز، قرار است که سه میلیون یورو از کمک هشت میلیونی اتحادیۀ اروپا در بخش روان‌درمانی و آموزش ۲۵۰ مشاور درمانی هزینه شود و پنج میلیون یوروی باقی‌مانده نیز در بخش بهبود وضعیت بهداشتی و بلندبردن ظرفیت معیوبان به مصرف رسد.
مسؤولان وزارت بهداشت می‌گویند که آنان داروی کافی برای درمان بیماران روانی دارند؛ اما نیروی بشری و روان‌پزشکان موجود در این وزارت بسنده نیست. گفتنی است که درمان بیماری‌های روانی به صورت عموم در دو مرحله انجام می‌شود: دارودرمانی و روان‌درمانی.
در حال حاضر، حدود ۲۱۰۰ مرکز بهداشتی در سراسر کشور وجود دارد؛ این در حالی است که تنها ۲۰۰ مشاور امور درمانی در این مرکزها مصروف ارایۀ مشوره‌های روانی به بیماران هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.