کـابل و اسلام‌آبـاد به یـک‌دیگر راه ‌تـرانزیتی نـدادند/حجم تجارت کابل- اسلام‌آباد تا دوسال دیگر به ۵ میلیارد دالر می‌رسد

گزارشگر:چهارشنبه 4 قوس 1394 - ۰۳ قوس ۱۳۹۴

وزیر مالیه که در دهمین نشست اقتصادی مشترک افغانستان و پاکستان اشتراک کرده بود، می‌گوید که سفرش به پاکستان پردست‌آورد بوده است.
اکلیل حکیمی، وزیر مالیه که در رأس هیاتی در دهمین نشست اقتصادی مشترک افغانستان و پاکستان به اسلام آباد سفر کرده بود، دیروز در یک کنفرانس خبری گفت: در قسمت گمرکات بعضی مشکلات با پاکستان وجود داشت که برای حل آن موافقت صورت گرفته است.
mandegar-3وی گفت که در این نشست روی مسایل تجارتی، ترانسپورت، کنترل موترها و همچنین صدور ویزا برای تاجران افغانستان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
وزیر مالیه گفت که همه ساله نشست اقتصادی به شکل دوره‌یی در کابل و اسلام آباد میان این دو کشور برگزار می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد که در یازدهمین دور این نشست هر دو کشور به گسترش روابط اقتصادی و دست‌آوردهایی که منفعت هر دو کشور را تامین کند، برسد.
هیأت افغانستان با نخست‌وزیر پاکستان پاکستان نیز دیدار کرده است.
نواز شریف در دیدار با وزیر مالیه افغانستان بر افزایش حجم تجارت تا پنج میلیارد دالر تاکید کرده است.
در این حال، برخی رسانه‌ها از عدم توافق مقامات دو کشور در زمینه دسترسی تجاری به مرزهای تاجیکستان و هند خبر می‌دهند.
کابل خواستار یک راه ترانزیتی است که این کشور را به هند وصل کند. اما گفته می‌شود پاکستانی‌ها با این درخواست پیوسته مخالفت کرده اند. در مقابل، دولت پاکستان از کابل خواسته که این کشور را به آسیای میانه از جمله تاجیکستان وصل کند که گفته می‌شود این درخواست نیز رد شده است.
نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با وزیر مالیه افغانستان گفت: صلح و توسعه افغانستان به نفع پاکستان و منطقه است و اسلام‌آباد برای همکاری در این خصوص آماده است.
وی با اطمینان در مورد بهبود روابط در دور حکومت اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، اظهار داشت: روابط برادرانه با افغانستان برای پاکستان با اهمیت است، بنابراین دو کشور باید برای افزایش حجم تجارت ۵ میلیارد دالری تلاش کنند.
مقامات کابل- اسلام‌آباد در این دیدار با برگزاری دهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی پاکستان و افغانستان بیانیه صادر کردند.
اسحاق دار وزیر خزانه‌داری پاکستان در این بیانیه گفته است که مقامات کابل- اسلام‌آباد برای بهبود بیشتر در روابط دو کشور رایزنی کردند و پروژه‌های لوگر، راه آهن از کویته-قندهار و پیشاور- جلال آباد، مدرسه و خوابگاه رحمان بابا برای ۱۰۰۰ دانشجو بزودی تکمیل خواهند شد.
وزیر خزانه‌داری پاکستان اظهار داشت: حجم تجارت کابل- اسلام‌آباد تا سال ۲۰۱۷ میلادی به ۵ میلیارد دالر افزایش خواهد یافت.
این در حالی است که «اکسپرس تریبون» روزنامه پاکستانی نوشت که مقامات کابل و اسلام‌آباد در دهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مورد تجارت افغانستان با هند از «واهگه» مرز شرقی پاکستان و دسترسی این کشور به مرز تاجیکستان با افغانستان به توافق نرسیدند.
دولت پاکستان با طرح ۱۰ ساله‌یی با نام «چشم اندار-۲۰۲۵» گسترش ارتباط جاده‌ای و راه آهن با کشورهای همسایه از جمله افغانستان و ایران را در نظر گرفته است.
جانان موسی زی سفیر افغانستان در پاکستان چندی قبل در دیدار با احسن اقبال وزیر توسعه و برنامه‌ریزی این کشور در اسلام‌آباد گفت: «چشم انداز-۲۰۲۵» پاکستان که برای نوسازی و اتصال منطقه‌ای برنامه‌ریزی شده است سبب توسعه اقتصادی در منطقه خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :