هشدار کرزی در مورد مصونیت قضایی خارجی‌ها

- ۲۸ میزان ۱۳۹۱

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در مورد مشکلات احتمالی مساله مصونیت قضایی امریکایی‌‎ها و یا سربازان ناتو در این کشور پس از سال ۲۰۱۴ هشدار داده است.
قرار است که بیش از یکصد هزار نیروی ناتو تحت رهبری امریکا ماموریت خود را در افغانستان به پایان برسانند، اما انتظار می‌رود که چند هزار سرباز برای آموزش نیروهای امنیتی افغانستان و همکاری با آنان در این کشور باقی بمانند.
قابل یادآوری است که ایالات متحده امریکا تمام نیروهای خود را از عراق پس از آن بیرون کشید که بغداد تضمینی برای مصونیت قضایی نیروهای امریکایی در محکمه‌های محلی نداد.
همزمان با سفر اندرس فو راسموسن دبیرکل ناتو به کابل، حامد کرزی روز پنجشنبه، در بیانیه‌یی گفت که مردم افغانستان «به دولت خود اجازه نخواهند داد که این مصونیت را تضمین کند».
این در حالی است که ایالات متحده یک پیمان همکاری های استراتژیک را با افغانستان امضا کرده است. در این پیمان چه‌گونگی روابط دو کشور پس از سال ۲۰۱۴ مورد توجه قرار گرفته است؛ اما مساله مصونیت قضایی، موضوع مذاکرات جداگانه‌یی می‌باشد.
موضوع مصونیت نیروهای امریکایی پس از آن پیچیده شد که در ماه مارچ سال روان، یک سرباز امریکایی ۱۷ فرد ملکی را شبانه در یک روستا در جنوب افغانستان کشت و پس از آن از افغانستان بیرون کشیده شد.
سیاستمداران افغانستان خواستار تسلیم‌دهی این سرباز برای محاکمه در افغانستان شدند. علاوه بر این، موضوعات دیگری مانند مرگ افراد ملکی افغان بیشتر در عملیات هوایی باعث خشم مردم افغانستان شده است.
رییس جمهور افغانستان همچنان گفته است: «علیرغم این واقعیت که مردم افغانستان فقیر هستند و در فقر زنده‌گی می‌کنند. آنها ابتدا خواستار احترام به حاکمیت ملی و همچنان امنیت برای کشور و کودکان خود هستند». او در ادامه همچنان در مورد حضور نیروهای خارجی پس از ۲۰۱۴ خاطرنشان کرد: «وضعیت قانونی نیروهای خارجی پس از سال ۲۰۱۴ بستگی به تامین امنیت، ثبات و حفاظت از مرزهای افغانستان دارد».
در همین حال، اندرس فو راسموسن در کابل گفت که ناتو قصد دارد تا ماموریت جدیدی را برای افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ تدارک ببیند. او گفت: «آن یک ماموریت نظامی نخواهد بود. ماموریت بر آموزش، مشورت و همکاری متمرکز خواهد بود».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.