از مکافات تا مجازات رییس‌جمهوری دیـروز قهرمان، امـروز خـاین

گزارشگر:شنبه 7 قوس 1394 - ۰۶ قوس ۱۳۹۴

رییس‌جمهور غنی در دومین سفرش به ولایت کندز، رییس و شماری از کارمندان امنیت ملی و ۲۰ مأمور پولیس این ولایت را از سمت‌های شان برکنار کرده است.
رییس جمهوری گفته که به دلیل غفلت و سهل‌انگاری این افراد، کندز به چنگ طالبان افتاد.
این درحالی است که آقای غنی در نخستین سفری که پس از سقوط کندز به این ولایت داشت، از مأموران امنیت ملی تقدیر و آن‌ها را قهرمان خوانده بود.
mandegar-3آقای غنی روز پنج‌شنبه در کندز گفت که تعدادی از مأموران برکنار شده بر بنیاد اصول نظامی، با پیگرد عدلی روبه‌رو خواهند شد.
هم‌چنان آقای رییس جمهور در این سفر جنرال بیگ را به عنوان رییس امنیت ملی کندز تعیین کرد.
رییس جمهور می‌گوید که بر بنیاد یافته‌های هیأت حقیقت‌یاب، کندز به دلیل ناکامی‌های اداره‌های محلی، به ویژه مأموران امنیت ملی این ولایت، به دست طالبان سقوط کرده است.
او می‌گوید کسانی‌که قهرمانی کرده‌اند، سزاوار مکافات‌اند و کسانی که از میدان نبرد فرار کرده، باید مجازات شوند.
حرکت رییس جمهوری در کندز، با انتقاد گسترده‌یی در میان مردم روبرو شده است.
مردم می‌گویند که رییس جمهور غنی بر بنیاد احساسات و عواطف تصمیم می‌گیرد و امروز یک مقام را تقدیر می‌کند و فردا برکنار.
برخی از آگاهان نیز گفته‌اند که اشرف‌غنی بی‌برنامه است و آگاهی لازم هم از وضعیت ندارد، به همین دلیل امروز یک نفر در نظر او قهرمان و فردا خاین وانمود می‌شود.
این آگاهان می‌گویند که چگونه رییس امنیت کندز یک ماه پیش تقدیر می‌شود و امروز برکنار؛ درحالی که از همان آغاز همه می‌دانستند که در کنار والی کندز، رییس امنیت این ولایت نیز در سقوط کندز نقش برجسته داشته است.
رییس امنیت ملی هنگام حملۀ طالبان به شهر کندز در کابل به سر می‌برد. اما اشرف غنی به رغم این‌که از غفلت وظیفه‌یی و ناتوانی او در ارایۀ اطلاعات و کنترل وضعیت با خبر بود، یک ماه پیش در سفرش به کندز از این مقام محلی تقدیر کرد.
تقدیر او همان وقت نیر با انتقادهای زیادی مواجه شد. مردم رییس جمهوری را متهم به دامن‌زدن به مسایل قومی و قبیله‌یی کردند و گفتند که رییس امنیت کندز به دلیل وابسته‌گی‌های قومی به آقای غنی تقدیر شده است. درحالی که او باید مجازات می‌شد و مورد بازپرس قرار می‌گرفت.
هرچند برخی‌ها از این‌که رییس‌جمهوری با درنظرداشت نتایج بررسی‌های هیأت حقیقت یاب کندز تصمیم به برکناری شماری از مقام‌های کندز گرفته است، خشنود شده اند.
آنان گفته اند که رییس جمهوری بربنیاد یافته‌های هیأت افراد مقصر را برکنار کرد.
آقای غنی هم‌چنان در این سفرش گروهی را تعیین کرد تا در سه هفته «افراد مستعد» برای گماشته شدن در اداره‌های محلی کندز را معرفی و فهرستی از ولسوال‌ها و مأمورانی که از میدان نبرد با طالبان فرار کرده بودند را تهیه کند.
این گروه از سوی محمدالله بتاش، وزیر ترانسپورت رهبری می‌شود. هم‌چنان آقای بتاش در این سه هفته به عنوان سرپرست ولایت کندز نیز کار خواهد کرد.
رییس جمهور غنی سه واحد جدید اداری به نام‌های گل‌باد، آقتاش و گل‌تپه و یک مرکز واحد فرماندهی برای نهادهای امنیتی در کندر ایجاد کرد. آقای غنی ماسترپلان شهر کندز را نیز منظور کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.