ترکیه در نشست گروه بین‌المللی تماس در خصوص افغانستان: افغانستان مهمترین آزمون جامعه بین‌المللی در قرن ۲۱ است

- ۲۸ میزان ۱۳۹۱

نشست گروه بین‌المللی تماس در خصوص افغانستان با حضور نماینده‌گان ۵۵ کشور و نهاد بین‌المللی در هوتل هیلتون انقره ترکیه برگزار شد.
مایکل کخ رییس آلمانی گروه بین‌المللی تماس افغانستان گفت: آیساف پس از سال ۲۰۱۴ میلادی همچنان در افغانستان حضور خواهد داشت، اما وظایف آن تغییر خواهد کرد.
وی که برای شرکت در نشست گروه بین‌المللی تماس افغانستان در انقره به سر می‌برد، روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی با تاکید بر اینکه پایان یافتن وظایف ایساف در افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی به معنای پایان یافتن وظایف آن‌ها نیست، گفت: در سال ۲۰۱۴ میلادی فقط ماهیت وظایف و مسوولیت‌های ایساف در افغانستان تغییر خواهد کرد و پس از آن حیطه وظایف ما نسبت به قبل کمتر نظامی و بیشتر غیرنظامی و در راستای افزایش توانایی‌های موجود خواهد بود.
وی در تشریح وضعیت افغانستان گفت: موفقیت‌های بسیاری در افغانستان کسب کرده‌ایم، ولی بسیاری از کارها وجود دارد که باید انجام شود و مبارزه با فساد مالی نیز در راس امور قرار دارد.
کخ گفت: در سال ۲۰۱۴ میلادی ظرفیت نیروهای امنیتی و انتظامی افغانستان نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت و با پایان یافتن ماموریت ایساف خلاء امنیتی در این کشور وجود نخواهد داشت. وی در ارزیابی مذاکرات با طالبان، این مصالحه را یکی از مهمترین مسایل افغانستان خواند و گفت: این مساله احتیاج به مدتی زمان دارد و هرکس باید به حل این مساله کمک کند، ولی در نهایت باید افغان‌ها با افغان‌ها به مصالحه دست یابند.
در این حال، احمد داووداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در سخنان خود در مراسم افتتاح این نشست گفت: اگر در افغانستان صلح برقرار نشود، امکان برقراری صلح در آسیا میسر نخواهد شد.
وی مساله افغانستان را مهمترین آزمایش برای جامعه بین‌الملل در قرن بیست و یکم خواند و گفت: به هیچ عنوان شانسی برای ناکامی در مساله افغانستان نداریم.
وزیر خارجه ترکیه، افغانستان را قلب آسیا نامید و گفت: همانگونه که شاعر بزرگ محمد اقبال لاهوری گفته است، افغانستان قلب آسیاست و اگر در این کشور امنیت و صلح برقرار شود در تمامی آسیا نیز امکان برقراری صلح و امنیت وجود خواهد داشت.
داوداوغلو روابط ترکیه و افغانستان را تاریخی خواند و گفت: دولت جمهوری ترکیه اولین قرارداد راهبردی خود را در سال ۱۹۲۱ با افغانستان منعقد کرد.
اعضای گروه تماس افغانستان ظرف یک سال گذشته نشست‌هایی در شهرهای آستانه، ابوظبی و هلسینکی برای ارایه راه کارهایی در خصوص مسایل این کشور برگزار کرد.
نشست بین المللی گروه تماس افغانستان روز جمعه با شرکت نماینده‌گان ۵۵ کشور و نهاد بین‌المللی در انقره آغاز شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.