وزیران خارجۀ ناتو امروز دربارۀ افغانستان بحث می‌کنند

گزارشگر:سه شنبه 10 قوس 1394 - ۰۹ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3وزیران خارجه ناتو روز سه شنبه (۱۰ قوس/ ۱ دسمبر) در بروکسل دیدار می‌کنند. در این کنفرانس برعلاوه مسایلی مربوط به تنش‌های اخیر میان ترکیه و روسیه، راجع به چگونگی ادامه ماموریت «حمایت قاطع» در افغانستان نیز مشورت می‌کنند.
کنفرانس وزیران خارجه کشورهای ناتو زیر سایۀ حملات تروریستی پاریس در حالی در بروکسل پایتخت بلجیم برگزار می‌شود که این شهر چند روز وضعیت اضطراری را تجربه کرده است. هرچند فعلاً هشدار امنیتی در بروکسل از بالاترین رتبه، یعنی درجه چهارم به درجه سوم کاهش داده شده است، اما حضور پولیس و نیروهای امنیتی در شهر چشمگیر است.
منابع ناتو روز دو شنبه گفتند که حمایت از ترکیه به عنوان یک کشور عضو و همچنین مناسبات با روسیه بخشی از آجندای نشست وزیران خارجه ناتو است. ترکیه اخیراً یک جت جنگی روسیه را در نزدیکی مرز سوریه سقوط داد که به تعقیب آن، تنش میان مسکو و انقره شدت گرفته است.
صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان نیز دراین کنفرانس شرکت می‌کند و به گفته منابع ناتو، بخشی از آجندا به ماموریت «حمایت قاطع» در افغانستان اختصاص دارد. در این نشست در این رابطه صحبت می‌شود که ماموریت آموزشی و مشورت دهی «حمایت قاطع» چگونه ادامه یابد.
آدام تامسون، سفیر بریتانیا در ناتو در حاشیه این کنفرانس به خبرنگاران گفت که وزیران خارجه این پیمان در این رابطه نیز بحث می‌کنند که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ نیروهای امنیتی افغانستان چگونه تمویل مالی شوند.
ایالات متحده امریکا و کشورهای عضو ناتو در اخیر سال ۲۰۱۴ میلادی ماموریت نظامی خود را در افغانستان پایان بخشیدند و ماموریت آموزشی و مشورت دهی «حمایت قاطع» را شروع نمودند که شامل ۱۳ هزار سرباز است و اکثر این سربازان امریکایی هستند.
ناتو چنین برنامه‌ریزی کرده بود که نیروهای باقی مانده خود در ماموریت «حمایت قاطع» را در اوایل سال ۲۰۱۶ کاهش داده و به کابل متمرکز سازند و تا آخر سال ۲۰۱۶ همه نیروهای بین المللی افغانستان را ترک کنند. اما افزایش ناامنی و به ویژه سقوط چند روزه شهر کندز کشورهای عضو ناتو را به تجدید نظر در مورد خروج نیروهای شان وادار کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.