افزایش فعالیت ذهنی با داشتن روحیۀ شاد

گزارشگر:مرجان رودبار محمدی/ چهارشنبه 11 قوس 1394 - ۱۰ قوس ۱۳۹۴

بخش نخست

mandegar-3دیدن دنیا با عینک خوش‌بینی، صرفاً یک شعار نیست و محققان نتایج فوق‌العادۀ آن را اثبات کرده‌اند. شواهد زیادی به این نکته اشاره می‌کند که وضعیت روحیِ ما تأثیر مستقیم بر روند پردازش اطلاعاتی که از طریق چشم کسب می‌کنیم، دارد.
طبق مطالعات جدید، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که از روحیۀ شادی برخوردار هستند، ذهن آرامی دارند و قادرند توانایی‌های ذهنی خود را افزایش دهند. البته آن‌ها اذعان کرده‌اند که داشتن این‌چنین روحیۀ شادی ممکن است منجر به اختلال حواس شود.
داکتر آدام آندرسون استاد روان‌شناسی دانشگاه تورنتو و نویسندۀ برجستۀ علوم و تحقیقات می‌گوید: داشتن روحیۀ شاد و رفتارهای مثبت، دقت و توجه فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند میدان دید را وسیع‌تر کند.
در یک تحقیق که توسط استادان روان‌شناسی انجام شد، از داوطلبان خواسته شد دو نوع مسأله را بررسی کنند. برای تجربه کردن وضعیت‌های مختلف، داوطلبان به موزیک شاد و غمگین گوش کردند و از آن‌ها خواسته شد در مورد موضوعات شاد و غمگین فکر کنند. داوطلبان هنگامی که در یک موقعیت شاد قرار گرفتند، به‌خوبی قادر به حل کردن مسایل فکری بودند، اما به دلیل عدم تمرکز و اختلال حواس به‌خوبی قادر به انجام دادن وظایفی که در آن به دقت چشم نیاز داشت، نبودند.
داکتر آندرسون می‌گوید: اگر شغلی را که انجام می‌دهید مستلزم خلاقیت و تمرکز فکری است، به یک مکان شاد احتیاج دارید. برای مثال اگر در صدد حل کردن مشکلی هستید که موجب عصبانی شدن شما می‌شود، برای این‌که آرامش پیدا کنید، به تفریح و گردش کردن بپردازید و سپس برای حل کردن مشکل اقدام کنید.
کارشناسان می‌گویند یک قسمت از مغز که آمیگدال نامیده می‌شود، تأثیر زیادی در فعالیت ذهن دارد. آمیگدال در مقابل ترس واکنش نشان می‌دهد و ترس سبب می‌شود که فعالیت ذهنی فرد را مختل سازد.
داکتر رابرت مارر روان‌شناس مرکز پزشکی مونیکا می‌گوید هنگامی که شما شاد هستید، آمیگدال کاملاً آرام است و این امر سبب می‌شود که فعالیت ذهنی شما بیشتر شود.

اختلال حواس به دلیل داشتن روحیۀ شاد
آیا تا به حال آن‌قدر به وجد آمده‌اید که نتوانید بنشینید و بر روی پرداخت صورت‌حساب‌های خود و یا تصحیح کردن تکالیف فرزندان‌تان تمرکز کنید؟ این‌چنین شور و هیجانی باعث آشفته‌گی ذهن شما می‌شود.
محققان می‌گویند: داشتن روحیۀ شاد، دید چشم فرد را مختل می‌سازد و فرد به‌خوبی قادر به انجام دادن وظایفی که نیاز به دقت چشم دارند، نیست؛ به‌خصوص اگر شغل فرد تصحیح اوراق و یا شمارش اعداد و ارقام باشد. داشتن روحیۀ شاد ممکن است در برخی موارد نتیجه مثبتی ندهد. برای مثال هنگامی که در یک بزرگراه راننده‌گی می‌کنید، فرض می‌کنیم شما به هر چیزی که در جاده می‌بینید توجه می‌کنید، اگر در آن زمان شما روحیۀ شادی داشته باشید، ممکن است به تمام تابلوها و سایر چیزهای دیگر که در بزرگراه است، نگاه کنید. این وضعیت گاهی مثمر ثمر نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.