نمایندۀ پاکستان در سازمان ملل به سران افغانستان: پیش از همه اختلافات درونی‌تان را حل کنید

گزارشگر:چهارشنبه 11 قوس 1394 - ۱۰ قوس ۱۳۹۴

نمایندۀ دایم پاکستان در سازمان ملل با تاکید بر اینکه دولت اسلام آباد از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند، از مقامات کابل خواست تا ضمن اتخاذ سیاست مشخص و واحد در زمینۀ روند مذاکرات صلح این کشور، از بکاربردن ادبیات ضدپاکستان در اظهارنظرها و مواضع خود دست بردارند.
خانم ملیحه لودی در جلسه روز دوشنبه مجمع عمومی سازمان ملل درخصوص مسایل افغانستان گفت: دولت کابل سیاست واحد و منسجمی برای mandegar-3محقق کردن و به نتیجه رساندن روند صلح در این کشور ندارد.
وی افزود: دولت افغانستان پیش از هرچیز، نیاز به حل اختلاف‌های درونی خود، تقویت وحدت و اتخاذ سیاست واحد درخصوص روند مذاکرات صلح در آن کشور دارد.
ملیحه لودی همچنین با اشاره به عملیات ضدتروریستی ارتش پاکستان در مناطق قبایلی این کشور در نزدیک مرز افغانستان گفت: پاکستان بیش از یک سال و نیم پیش که این حملات را آغاز کرد، از افغانستان خواست تا با انجام همکاری لازم و کنترل مرزهایش، مانع از گریختن تروریست‌ها ازخاک پاکستان به داخل افغانستان شود؛ اما تا کنون همکاری مطلوبی در این زمینه از سوی افغانستان انجام نشده است. ما بار دیگر از افغانستان می‌خواهیم تا در این زمینه همکاری جدی داشته باشد.
اظهارات ملیحه لودی در سازمان ملل، ساعاتی بعد از دیدار نخست وزیر پاکستان و رییس جمهوری افغانستان در حاشیه اجلاس تغییرات آب و هوا در پاریس مطرح شد.
این دیدار روز دوشنبه و باحضور و به عبارتی با میانجیگری دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس انجام شد.
براساس بیانیه صادره از سوی دفتر نخست وزیری پاکستان، محمد نواز شریف و اشرف غنی در این دیدار توافق کردند که بطور مشترک روند مذاکرات صلح افغانستان را به پیش ببرند و علیه کسانی که از حرکت در مسیر صلح خودداری می‌کنند، اقدام مناسب اتخاذ کنند.
براساس بیانیه یاد شده، نخست وزیر پاکستان در این دیدار بر موضع دولت اسلام آباد مبنی بر حمایت از روند صلح مذاکرات افغانستان، تحت هدایت و رهبری خود افغان ها، تاکید کرد.
نواز شریف در این دیدار گفت که پاکستان متعهد است برای ایجاد افغانستانی باثبات که می‌تواند به نفع تمام منطقه باشد، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
در بیانیه دفتر نخست وزیری پاکستان آمده است: هم پاکستان و افغانستان با تهدیدی مشترک به نام تروریسم مواجه هستند و پاکستان تمام تلاش خود را برای از بین بردن تروریسم که هر دو کشور را آزار داده است، انجام خواهد داد.
اشرف غنی نیز در این دیدار برای همکاری با پاکستان با هدف ایجاد روابط صلح آمیز میان دو کشور ابراز تمایل کرد.
پاکستان قرار است هشت روز دیگر میزبان کنفرانس مهمی در سطح وزیران امور خارجه با عنوان کنفرانس ‘روند استانبول، قلب آسیا’ با حضور کشورهای منطقه‌یی عضو این روند با محوریت کمک به حل مسایل افغانستان باشد. نواز شریف از اشرف غنی برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرد و به احتمال زیاد رییس جمهوری افغانستان در این نشست حضور خواهد یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.