شهرداری کابل: تا پنج روز آینده کابل از کثافات تخلیه می‌شود

گزارشگر:یک شنبه 15 قوس 1394 - ۱۴ قوس ۱۳۹۴

سرپرست شهرداری کابل و دیگر اعضای کمیسیون عالی محیط زیست به خاطر آلوده‌گی هوای کابل و انبار کثافات در جاده‌های شهر به مجلس نماینده‌گان فراخوانده شدند.
عبدالاحد واحد معین و سرپرست شهرداری کابل که در مجلس نماینده‌گان صحبت می کرد گفت: « برای یک هفته حشر عمومی در شهر کابل اعلام mandegar-3کرده ایم و از موترهای انتقال زباله شهرک‌ها و شرکت‌های خصوصی نیز در این حشر درخواست کمک شده است».
آقای واحد افزود: تا پنج روز آینده تمامی کثافات و زباله‌ها از سطح شهر برداشته می‌شود.
او تشکیلات شهرداری را برای ارایه خدمات در شهر کابل کم خواند و بیان داشت: با وجودی که شهر هر سال وسعت پیدا می‌کند و نفوس نیز بیشتر می‌شود؛ ولی تشکیلات ما با وجود درخواست مکرر، نیز افزایش داده نمی‌شود.
به گفته وی، شهرداری کابل هم اکنون ۸ هزار کارمند دارد؛ در حالی‌که برای ارایه خدمات بهتر به بیش از ۳۰ هزار کارمند نیاز است.
سرپرست شهرداری کابل در خصوص آبهای زیرزمینی خاطر نشان کرد: شهر کابل وسعت پیدا کرده و سیستم کانالازیسیون به یک سروی جدید نیاز است تا آب‌های سطحی به بیرون از شهر انتقال داده شود.
آقای واحد در مورد ساخت بلندمنزل‌ها نیز یادآور شد: ۴۸ تا ۵۰ درصد بلند منزلها در شهر کابل جواز ندارند و از زورمندان هستند که شهرداری نمی تواند از ساخت آن جلوگیری کند.
از سویی هم؛ عبدالولی مدقق معین اداره محیط زیست افغانستان گفت: آلودگی هوا از طرف شب در شهرها به ویژه در کابل یک مشکل جدی است.
آقای مدقق افزود: ذرات معلق آلودگی هوای شهر کابل از ۶۰۰ تا ۷۰۰ پی پی ام است که به مراتب بالاتر از حد استندرد در یک شهر(۱۵۰پی پی ام) است.
او دلیل عمده آلودگی هوای شهر کابل را جادهای خاکی این شهر و مواد سوخت بی کیفیت بیان کرد.
به گفته وی؛ اداره محیط زیست، کارهایی در راستای تعلیمات محیط زیستی از طریق ملا امامان آغاز شده است.
مجیب الرحمان خطیر معاون اداره استندرد ملی نیز گفت: اداره استندرد ملی از ابتدای سال تا هنوز ۲۲۷۶ میلیون لیتر تیل بی کیفیت از مرزهای کشور رد کرده است؛ اما قاچاق و معافیت تیل وارداتی نیروهای ناتو از مشکلات باقی مانده است.
آقای خطیر افزود: تیلی که به نام نیروهای ناتو وارد می شود از مالیه معاف است و کنترل کیفیت نیز نمی شود.
او از اتمام کار ۱۸ استندرد در بخش های مختلف خبر داد؛ ولی از مشکل تطبیقی این استندردها ابراز نگرانی کرد.
گفتنی است که آلوده‌گی هوا به ویژه در فصل سرما که مصرف مواد سوخت بلند می‌رود در شهرهای کشور افزایش می‌یابد.
بر اساس گزارش وزارت صحت عامه؛ سالانه حدود ۳ هزار نفر در نتیجه مشکل تنفسی که اکثرا ناشی از آلودگی هواست در کشور جان خود را از دست می دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.