احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





رییس اجرایی: کنفرانس قلب آسیا در کاهش تنش‌ میان کابل و اسلام‌‌آباد سودمند است

گزارشگر:سه شنبه 17 قوس 1394 - ۱۶ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان می‌گوید که رییس جمهور اشرف غنی در نشست کشورهای قلب آسیا در پاکستان شرکت می‌کند.
آقای عبدالله روز دوشنبه در نشست نوبتی شورای وزیران نشست کشورهای قلب آسیا را برای تأمین صلح و ثبات و همکاری اقتصادی در کشور مهم دانست و گفت که این نشست می‌تواند در کاهش تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان سودمند باشد.
پیش از این گفته می‌شد که رییس جمهور برای اشتراک در این نشست به اسلام‌آباد نخواهد رفت.
مقام‌های وزارت خارجه می‌گویند که در نشست پنجم کشورهای قلب آسیا در اسلام‌آباد، دربارۀ مبارزۀ مشترک با تروریسم و تهدیدهای امنیتی بحث خواهد شد.
شکیب مستغنی، سخن‌گوی این وزارت در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار می‌گوید، بخش مهمی از موضوع بحث نشست کشورهای قلب آسیا که قرار است تا چند روز آینده در اسلام‌آباد برگزار شود، تأمین امنیت افغانستان است.
به گفتۀ مستغنی، هرچند در این نشست دربارۀ صلح گفت‌وگو نمی‌شود؛ اما روی تقویت کمک‌ها برای مبارزۀ مشترک با تروریسم و روابط منطقه‌یی در بخش امنیت و صلح تأثیر خوبی خواهد گذاشت.
سخن‌گوی وزارت خارجه هم‌چنان می‌گوید که افغانستان در محور کشورهای قلب آسیا قرار دارد و به این دلیل، این نشست برای آن مهم است.
واکنش مجلس نماینده‌گان
با این حال، شماری از نماینده‌گان مجلس با تأکید بر حضور رییس جمهور در نشست کشورهای قلب آسیا، می‌گویند که اشرف غنی باید در این نشست واقعیت‌های جنگ افغانستان را به جهانیان نشان دهد.
این نماینده‌گان در نشست روز دوشنبه مجلس گفتند، رهبران حکومت باید در این نشست نشان دهند که پاکستان در جنگ افغانستان دست دارد و برای ادامۀ این جنگ، از تروریسم حمایت می‌کند.
صالح‌محمد صالح، یکی از نماینده‌گان می‌گوید که رییس جمهور غنی باید در نشست کشورهای قلب آسیا و دیگر نشست‌های جهانی دربارۀ جنگ جاری افغانستان و کشورهای حامی تروریسم با جرأت صحبت کند و نشان دهد که جنگ افغانستان، جنگ منطقه‌یی است. به گفتۀ صالح، رییس جمهور باید نشان دهد که مهار این جنگ دیگر از توان افغانستان خارج است و کشورهای حامی تروریسم گاهی به نام القاعده، گاهی طالبان و گاهی نیز داعش آن را به پیش می‌برند.
این عضو مجلس می‌گوید که برای از میان برداشتن این «جنگ منحوس» باید یک طرح جهانی ساخته شود.
اعضای مجلس هم‌چنان می‌گویند که کشورهای قدرتمند جهان در جنگ افغانستان دست دارند و این باید نشان داده شود که طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی امکانات جنگی‌شان را از کجا به دست می‌آورند.
ظاهر قدیر، معاون نخست مجلس می‌گوید که حکومت افغانستان باید در این نشست لانه‌ها و کشورهای تمویل‌کنندۀ تروریسم را افشا کند. به گفتۀ او، رییس جمهور این بار نباید فریب وعده‌های دروغین پاکستان را بخورد.
حکومت وحدت ملی در آغاز کارش روابط بی‌پیشینه‌یی با پاکستان برقرار کرد؛ اما پس از حملۀ خونین شاه‌شهید کابل و واکنش تند کابل علیه اسلام‌آباد، روابط دو کشور دوباره به تیره‌گی گرایید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.