فضای ترس و رعب در میان فعالان رسانه‌یی

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ چهار شنبه 18 قوس 1394 - ۱۷ قوس ۱۳۹۴

در طول یک ماه گذشته، هفت مورد سوء قصد بالای شماری از خبرنگاران، چهره‌های رسانه‌یی و منتقدان دولت صورت گرفته است.
مسوولان در نهاد نی یا ادارۀ حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان با نگرانی از حمله بر فعالان رسانه‌یی، خبرنگاران و افراد منتقد دولت می‌گویند: از وزارت داخله و ریاست امنیت ملی می‌خواهیم که مساعی بیشتر به‌خرچ دهند تا از حملات سازمان‌یافته به جان شهروندان و افراد رسانه‌یی جلوگیری mandegar-3شود.
عبدالمجیب خلوتگر رییس اجرایی نی دیروز (سه شنبه مورخ ۱۷ قوس) در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفت: در یک ماه گذشته، هفت حمله بر افراد رسانه‌یی، خبرنگارن و منتقدان دولت انجام شده است. او افزود: موتر صدیق‌الله توحیدی رییس دیده بان نهاد نی به شکل مرموز آتش گرفت، پس از آن سالم وحدت رییس خبرگزاری بخدی از یک سوء قصد جان سالم بدر برد و همراهش زخمی شد.
آقای خلوتگر افزود: چندی پیش، احمد سعیدی منتقد پالیسی دولت در قابل پاکستان، در یک حملۀ افراد مسلح ناشناس در شهرنو کابل به شدت زخمی شد؛ سپس امان‌الله عطایی مسوول تلویزون آسیا در حمله‌یی کشته شد. او افزود: در مورد قتل آقای عطایی مسوولان دولتی گفته اند که ارتباط به وظیفه‌اش نداشته؛ اما خانواده آقای عطایی اذعان می‌کنند که قتل او با کارش مرتبط است.
او گفت: همچنان، حملۀ دیگری دوشب پیش به جان خانم هیلی‌ارشاد، یک تن از نماینده‌گان مجلس صورت گرفت که خانم ارشاد از این حمله جان سالم بدر برد.
آقای خلوتگر تصریح کرد: حوالی ساعت ۷ بجه شام گذشته افراد مسلح بالای منزل جاوید کوهستانی یکی از منتقدان دولت وحدت ملی و منتقد پالیسی‌های افغانستان در قبال پاکستان حمله کردند که به همکاری همسایه‌های اقای کوهستانی دفع شد و هیچ فردی از اعضای خانواده او از این حمله متضرر نشده اند.
به گفته او، حملۀ دیگری بالای طوفان وزیری، یکی دیگر از فعالان رسا‌نه‌یی و منتقد حکومت افغانستان صورت گرفت که به آقای وزیری آسیب نرسید.
دفتر نی از نهادهای مسوول می‌خواهد که تا جلو هرگونه سوء قصد بر فعالان رسانه‌یی و خبرنگاران را بگیرند و فضای ترس و رعب را به گونۀ ممکن از میان شهروندان و خبرنگاران بر دارند.
همچنان، مسوولان این دفتر با ابراز نگرانی بیان می‌کنند: کسانی‌که از طرف افراد مسلح مورد حمله قرار می‌گیرند، از منتقدان پالیسی دولت در قبال کشور پاکستان هستند.
او گفت: دولت افغانستان مکلف است که ثابت بسازد که دلیل این سوء قصدها انتقاد بر حکومت نیست و به تأمین امنیت منتقدین تلاش کند.
رییس اجرایی دیده بان نهاد نی افزود: حملات پی‌هم بالای شماری از خبرنگاران، افراد رسانه‌یی و منتقد پالیسی‌های افغانستان در قبال پاکستان، نگرانی نهاد‌های مدافعان حقوق خبرنگاران را بر ا‌نگیخته است.
آقای خلوتگر اظهار کرد: ما از نهادهای امنیتی کشور می‌خواهیم که در عرصۀ تأمین امنیت شهروندان و افراد رسانه‌یی تلاش کنند.
او گفت: اما، سهل انگاری نهادهای امنیتی کشور باعث شده است که ترور افراد و بدامنی در شهر کابل افزایش یابد.
عبدالمجیب خلوتگر افزود: گمانه زنی‌هایی وجود دارد که افراد مشخصی در داخل دولت وحدت ملی به‌نام ستون پنچم، دست به چنین حملاتی می‌زنند.
آقای خلوتگر از دولت خواست افرادی که در داخل نظام دست به چنین اعمال می‌زند، باید شناسایی شوند، اگر حملات سازمان یافته از داخل دولت نیست، دولت باید این قضایا را به شکل جدی پیگیری کند.
او می افزاید: کسانی‌که حمله بالای شماری از افراد رسانه‌یی، خبرنگاران و افراد منتقد پالیسی‌های افغانستان در قبال پاکستان را سازمان‌دهی می‌کنند، طرف‌دار پیاده شدن پالیسی پاکستان در کشور هستند.
او گفت: از وزارت داخله کشور و ریاست امنیت‌ملی می‌خواهیم که در امر جلوگیری و خنثاسازی حمله به افراد رسانه‌یی و خبرنگاران تلاش جدی نمایند.
همچنان آقای خلوتگر بیان داشت: بد رفتاری مسوولان ‌ریاست جمهوری با خبرنگاران، نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران را نگران ساخته است.
او گفت: “شماری از خبرنگاران که در سفر اروپایی رییس جمهور را همرایی می‌کردند، از رفتار خشن معاون تشریفات ریاست جمهوری به نهاد نی‌ شکایت کرده اند”.
به گفته آقای خلوتگر، شکیلا ابراهیم خیل یک تن از خبرنگاران که در این سفر رییس جمهور را همرایی می‌کرد، به دیده بان رسانه‌های نهاد نی گفته است که رفتار معاون تشریفات ریاست جمهوری با خبرنگاران، دور از عرف دیپلوماتیک بوده است.
آقای خلوتگر تأکید داشت: خانم ابراهیم خیل در ادامه صحبت‌هایش به دیده‌بان نهاد نی گفته است که در مواردی معاون تشریفات ریاست جمهوری به این خبرنگاران به شکل اهانت‌آمیز رفتار کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.