هزینۀ آوارگان بر دوش آلمان سالانه ۵۵ میلیارد یورو است

گزارشگر:یک شنبه 22 قوس 1394 - ۲۱ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3یک موسسه تحقیقات اقتصادی معتبر می‌گوید که موج آوارگان سالانه تا ۵۵ میلیارد یورو (۶۰ میلیارد دالر) خرج روی دست آلمان می‌گذارد. پژوهشگران این موسسه اما می‌گویند که این هزینه قابل مدیریت است.
انستیتوت اقتصاد جهان که در شهر کیل آلمان موقعیت دارد، روز جمعه با نشر گزارشی گفت که با توجه به شمار آوارگانی که ممکن است سال های آینده به آلمان بیایند، هزینه پناهجویان بر دوش آلمان سالانه بین ۲۵ تا ۵۵ میلیارد یورو خواهد بود.
به گفته این تحقیق، آلمان که در سال روان میزبان حدود یک میلیون آواره است، هزینه‌یی حدود ۵۵ میلیارد یورو را متحمل می‌شود؛ اما با این فرض که شمار پناهجویان تا سال ۲۰۱۸ به ۳۶۰ هزار نفر کاهش یابد، هزینه سالانه پناهجویان به ۲۵ میلیارد دالر کاهش خواهد یافت.
متیاس لوکه، نویسنده این گزارش گفت که این آمار و ارقام به دلیل وجود متغییرهایی مانند شمار پناهجویان، مدت اقامت آنها و زمان جذب این افراد به بازار کار، کاملا ثابت نیستند.
با این حال، در این گزارش فرض شده است که حدود ۳۰ درصد از آوارگان به کشورهایشان بازگردند و ۲۰ درصد آنها نتوانند کار پیدا کنند. لوکه گفت: «در کل، در این برآورد نکات غیر مطمینی وجود دارند، به ویژه در مورد شمار آوارگانی که می‌آیند و این که چه مدت طول می کشد تا آنها جذب بازار کار شوند».
بر خلاف دیگر گزارش‌هایی که می‌گویند آوارگان می توانند نیروی کار جوان را برای بازار کار مهیا کنند و تاثیر مثبت بر اقتصاد آلمان بگذارند، تحقیق «انستیتوت اقتصاد جهان» به این نتیجه رسیده است که موج آوارگان در کل تاثیر مثبتی بر رفاه آلمان نخواهد داشت.
این تحقیق می‌گوید در حالی که شمار آوارگان باعث افزایش تقاضا در بازار می شود، همزمان مخارج دولت برای رفاه اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت که این مسئله در کل با ایجاد رفاه در تقابل قرار می گیرد.
در همین حال، پژوهش «انستیتوت اقتصادی آلمان» (IDW)که ماه گذشته منتشر شد، نشان می دهد که هرچند موج آوارگان هزینه اولیه روی دست آلمان می گذارد اما تقریبا پس از پنج سال باز پرداخت این سرمایه آغاز می شود و چندین دهه طول می کشد.
با این همه، لوکه می گوید که هزینه آوارگان در بالاترین حدش یعنی ۵۵ میلیارد یورو نیز برای اقتصاد و مالیه آلمان قابل مدیریت است.
لوکه پیشنهاد می‌کند که حکومت پیشاپیش یک طرح مالی را در نظر بگیرد با فرض این احتمال که موج آوارگان به آلمان ادامه یابد؛ زیرا مشخص نیست که چه زمانی بحران در عراق، سوریه و افغانستان پایان می یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.