برنامۀ دولت پیرامون زنان، صلح و امنیت اجرایی می‌شود

گزارشگر:دوشنبه 23 قوس 1394 - ۲۲ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه، در نشست نخستین مرحلۀ تطبیق قطع‌نامۀ ۱۳۲۵ می‌گوید که این برنامه زمانی می‌تواند در عمل باعث بهبود وضعیت حقوق بشری زنان شود که ارادۀ سیاسی، مکانیسم مالی و هماهنگی دقیق میان نهاد‌های تطبیق کننده شکل گیرد.
قطع‌نامۀ ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل در واقع یک سند بین‌المللی است که بر محوریت زنان، صلح و امنیت می‌چرخد. دولت‌های عضو سازمان ملل متحد موظفند تا برای تطبیق و تحکیم این قطع‌نامه در کشورهای‌شان تلاش کنند. این قطع‌نامه در سال ۲۰۰۰ میلادی تصویب شد و افغانستان نیز در سال ۲۰۰۱ میلادی آن را پذیرفت و وزارت خارجه نیز موظف شد تا برنامۀ عملی را زیر نام «برنامۀ عمل ملی برای زنان، صلح و امنیت» برای تطبیق این قطع‌نامه تهیه و ترتیب کند.
معین سیاسی وزارت امور خارجه می‌گوید که این برنامه در هشت سال و در دو دورۀ چهارساله تطبیق می‌شود. تطبیق‌کننده‌گان این برنامه باید به دو نکتۀ اساسی توجه کنند: اولویت‌بندی و زمان‌بندی فعالیت‌ها و پیش‌بینی بودجۀ تخمینی برای تطبیق آن.
خجسته‌فنا ابراهیم‌خیل ریاست حقوق بشر امور بین‌المللی زنان وزارت امور خارجه، دربارۀ برنامۀ عمل ملی زنان، صلح و امنیت می‌گوید که اهمیت این برنامه در این است که مشارکت زنان را در سطوح بالای تصمیم‌گیری افزایش می‌دهد و مشارکت برابر و دسترسی به منابع و فرصت‌ها را برای زنان، به هدف ساختن افغانستانی امن ممکن می‌کند .
به گفتۀ خانم ابراهیم‌خیل، برای تطبیق قطع‌نامۀ ۱۳۲۵ نیاز است تا مسؤولیت‌ها میان ادارات دولتی و غیردولتی به صورت واضح تقسیم شود. برنامۀ عمل ملی نیازمند طرح‌های فرعی کاری نیز بوده و شامل تخمین هزینه‌های مصرفی فعالیت‌ها و نظارت دقیق از کارهای انجام شده می‌باشد.
چندی پیش رییس جمهور در مراسم رونمایی از برنامۀ عمل قطع‌نامۀ ۱۳۲۵ وعده سپرد که برای تطبیق این برنامه بودجۀ کافی را مد نظر خواهد گرفت.
قطع‌نامۀ ۱۳۲۵ شورای امنیت، از زنان در کشورهای جنگ‌زده حمایت می‌کند. تطبیق این برنامه برای کشوری چون افغانستان که در آن زنان از کمترین امنیت جانی و روانی برخوردارند، بسیار حیاتی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.