وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث: آمادۀ رسیده‌گی به حوادث احتمالی در زمستان هستیم

گزارشگر:هارون مجیدی/ دوشنبه 23 قوس 1394 - ۲۲ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث می‌گوید که امسال مناطق شمال‌شرقی افغانستان زمستان پُر برف و بارانی را سپری خواهد کرد و دولت افغانستان برای جلوگیری از حوادث طبیعی، برنامه‌هایی را طرح کرده است.
در این حال، تفاهم‌نامه‌یی به ارزش ۹.۶ میلیون پوند انگلیسی دیروز (یکشنبه، ۲۲آذر) میان موسسه افغان اید و وزارت امور رسیده‌گی به حوادث به امضا رسید.
ویس احمد برمک وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث دیروز حین امضای این تفاهم‌نامه گفت: هدف از امضای این تفاهم‌نامه، بلندبردن ظرفیت و مبارزه با حوادث طبیعی در کشور است.
آقای برمک گفت که آنان تلاش می‌کنند تا توان‌مندی نیروی محلی برای جلوگیری از حوادث و سطح پاسخ‌گویی را بلند ببرند.
آقای برمک تصریح کرد: موسسه افغان اید به همکاری ۵ موسسه دیگر نزدیک به ۱۰ میلیون پوند را در اختیار دولت افغانستان قرار داده است که تفاهم‌نامۀ آن را امضا کردیم.

به گفتۀ آقای برمک، این همکاری در ادامۀ وعده جهان برای کاهش خطرات طبیعی است.
بلخ، بدخشان، تخار، جوزجان، سرپل، کابل، بامیان و غور از جمله ولایاتی اند که طی چهار سال این پول در راستای ظرفیت‌سازی آنان به مصرف می‌رسد.
به گفتۀ مقامات، ۲۵ ولسوالی و ۴۵۴ شورا در این پروژه به همکاری ادارات مربوط بویژه وزارت انکشاف دهات و وزارت رسیده‌گی به حوادث تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث در ادامۀ سخنانش گفت که آنان در حد توانایی‌ها درونی برای زمستان پیش‌رو آماده‌گی گرفته و ذخایر مواد غذایی و غیر غذایی را آماده کرده‌اند.
آقای برمک تصریح کرد: تمام راه‌های دشوارگذر شناسایی شده و در راه‌های مواصلاتی موادغذایی و لباس‌های زمستانی برای مسافرینی که در برف‌کوچ‌ها گیر می‌مانند، جابه‌جا شده است.
به گفتۀ آقای برمک، برنامۀ رسیده‌گی به حوادث نیز ترتیب شده و تمام وزارت‌خانه‌ها و نهادها مسوولیت‌های خود را مشخص کرده‌اند.
آقای برمک با اشاره به کارکرد سال‌های گذشتۀ ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی که حالا به وزارتی به این نام ارتقا کرده، گفت: این نهاد با مشکلات زیاد رو به رو بود و از ظرفیت های آن در سیزده سال گذشته به گونۀ درست بهره برده نشده بود و این اداره در این مدت کار اساسی انجام نداده است.
آقای برمک با اشاره به نهادهای کمک‌رسان بیرونی برای حوادث طبیعی در افغانستان گفت که پیش از این نهادهای خارجی بدون هم‌آهنگی دولت کار می‌کردند و دولت افغانستان تلاش دارد تا در هم‌آهنگی با این نهادها انسجام بهتری برای رسیده‌گی به حوادث را به میان آورند.
هم‌چنان، چارلس دیوی، رییس موسسه افغان اید می‌گوید: هدف از کمک بلند بردن سطح مقاومت در برابر حوادث طبیعی می‌باشد که سالانه هزاران خانواده در افغانستان از حوادث طبیعی متضرر می شوند.
آقای دیوی افزود: هدف اساسی ما بلند بردن ظرفیت در ادارات است تا از تلفات مالی و جانی جلوگیری کنیم.
این کمک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که افغانستان از جمع کشورهای است که از پس‌منظر رانش زمین، سیلاب‌ها، برف‌کوچ‌ها و زمستان طاقت فرسا رنج می‌برد و همه ساله شهروندان افغانستان از این بابت خسارات هنگفت مالی و جانی می‌پردازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.