برخی از آگاهان سیاسی و نماینده‌گان مجلس: حامد کرزی آغازگر روند انتقال تروریستان به شمال بود

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 24 قوس 1394 - ۲۳ قوس ۱۳۹۴

حامدکرزی نقش بسیار پررنگ در جا به جا سازی تروریستان در شمال داشت و آغازگر پروسه حمایت طالبان در افغانستان می‌باشد.
شماری از آگاهان سیاسی معتقد هستند که حامد کرزی جبهۀ مقاومت را دشمن خود می‌دانست، نه طالبان و پاکستان را؛ به همین دلیل طالبان را در شمال جا به جا کرد.
mandegar-3به گفته آنان، چندی پیش نیز پروسۀ انتقال تروریستان به شمال ادامه یافت، اما اینکه چه کسانی در انتقال این تروریستان نقش داشتند، تا اکنون مشخص نیست.
این سخنان درحالی ابراز می‌شود که چند روز پیش خبرگزاری تاس روسیه، خبر داد که دو مقام بلندپایه دولت افغانستان با گروه تروریستی داعش همکاری می‌کنند.

آگاهان و نماینده‌گان مجلس با اشاره به مسألۀ گسترش فعالیت تروریستان در کشور می‌گویند: حکومت هیچ اراده‌یی برای نابودی داعش و طالبان در شمال کشور نداشته و ندارد.
جاوید کوهستانی، آگاه نظامی – سیاسی می‌گوید: من بسیار دقیق اطلاع دارم که در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ اولین بار تروریستان را در گل‌تیپۀ کندز توسط هیلکوپتر پیاده کردند.
کوهستانی تاکید کرد: بعد از آن در ولایت‌های فاریاب، بغلان، دره غوربند، تگاب و غورماچ تروریستان را جا به جا کردند.
این آگاه سیاسی، نقش حامد کرزی در جا به جا سازی تروریستان درشمال را بسیار پررنگ می‌داند و می‌گوید: کرزی مقاومت شمال را دشمن خود می‌دانست؛ نه طالبان و پاکستان را.
او افزود: چون حریفان سیاسی حامد کرزی از چهره‌های مقاومت بود، بنابراین او آغازگر پروسۀ حمایت طالبان بوده و حضور طالبان را در شمال زمینه سازی کرد.
به گفتۀ کوهستانی، چون حکومت فعلی بسیار ضعیف است، بنابراین نمی‌تواند در برابر چنین برنامه عمل کند.
به گفته او: در سال‌ ۲۰۰۹ در انتخابات گذشته چند چچنی‌ در جنگ گل تیپه در چهاردرۀ کندز دستیگر شدند که بعدا‍ً انگلیس‌ها آمدند و آنان را از مجید خان که رییس اسخبارات کندز بود، تحویل گرفتند که این افراد عضو گروه القاعده اند و ما از این‌ها تحقیق می‌کنیم.
این آگاه سیاسی افزود: اما چند روز بعد افرادی از داخل گزارش دادند که این افراد رها شدند و در گل تیپه حضور دارند.
کوهستانی به این باوراست که عدم اکمالات عمدی، ضعف و کم‌کاری، سقوط کندز، سکوت معنادار حکومت و عدم پی‌گیری چنین قضایا نشان می‌دهد که بحث‌هایی جریان دارد و ستون پنجمی‌ها فعال اند؛ اما مشخص کردن ستون پنجم یک مقدار مشکل است.
کوهستانی با اشاره به گزارش خبرگزاری تاس، «خارجی‌ها» را به انتقال تروریستان به مرزهای روسیه متهم می‌کند.
در این حال، داکترمحی‌الدین مهدی نماینده مردم بغلان در مجلس می‌گوید: چندی پیش دلاور ایماق در مجلس ادعا کرد که خود دیده هیلکوپترها افرادی را در بغلان پیاده کرده است، پس به اعتبار سخنان ایماق، تایید می‌کنم که انتفال دشمن صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: اما در مورد این‌که چه کسانی مسوول انتقال تروریستان به شمال بوده است، نمی‌توانم اظهار نظر کنم.
به گفته داکتر مهدی، حامد کرزی در دو دور حکومت‌اش و همین اکنون در یک همسویی با طالبان قرار دارد و افکار طالبانی دارد و طالبانی می‌اندیشد و با طالبان نزدیک است، اما با آن هم نمی‌توانم بگویم که حامد کرزی پشت این مساله قرار دارد.
عبدالودود پیمان نماینده مردم کندز درمجلس به این باوراست که حکومت هیچ نوع تصمیم‌گیری در برابر دشمن ندارد و تحرکی در اردوی ملی دیده نمی‌شود.
او می‌گوید: حکومت هیچ اراده‌یی برای نابودی داعش و طالبان در شمال کشور نداشته و ندارد.
به گفته وی: جوانان ما سپر گوشتی در برابر دشمن شدند، اما متاسفانه حکومت هیچ اراده برای نابودی دشمن ندارد و آنچه را که به مردم وعده می‌دهد، عمل نمی‌کند.
پیمان تاکید کرد: اردو و پولیس از هیچ نوع امکانات و تجهیزات برخوردار نیستند و حکومت هم به این مساله همچنان بی‌توجه است، پس تمامی این موارد نشان می‌دهد که حکومت هیچ علاقه‌یی برای از بین بردن دشمن درشمال ندارد.
پیمان گفت: رییس‌جمهور قبلی با مهربانی‌یی که نسبت به مخالفین نظام داشت، بسیاری از کسانیکه دست شان به خون مردم آلود بوده را از زندان‌ها رها کرد که بعداً این افراد سنگر دشمن را تقویت بیشتری بخشیدند.
خبرگزاری تاس به نقل از منابع خود گفته که هلیکوپترهای نظامی نوع می – ۱۷ افغانستان تروریستان داعش را به مرزهای تاجیکستان و ترکمنستان انتقال می دهند.
به گزارش تاس، عملیات انتقال این تروریست ها از سوی حنیف اتمر؛ مشاور امنیت ملی رییس جمهوری و معصوم استانکزی؛ سرپرست وزارت دفاع صورت می گیرد.
این درحالی است که پیشتر، ظاهر قدیر، معاون اول مجلس نمایندگان کشورهم مدعی شده بود که حنیف اتمر با افراد داعش همکاری می کند.
و اما دفتر حنیف اتمر این ادعا را رد کرده و گفته که اظهارات ظاهر قدیر بی بنیاد است.
داعش مدت‌هاست که لرزه بر اندام بسیاری از مردم افغانستان انداخته و فعالیت‌های تروریستی آن در برخی مناطق به ویژه ننگرهار و مناطق مرزی با تاجیکستان و ترکمنستان، زندگی ساکنان این مناطق را به صورت مستقیم، مختل کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.