زنده‌گی بدون کبد و لوزالمعده هرگز!

گزارشگر:داکتر علی‌اکبر حاج‌آقا محمدی/ چهارشنبه 25 قوس 1394 - ۲۴ قوس ۱۳۹۴

بخش سوم و پایانی
mandegar-3کبد حدود یک تا یک‌ونیم کیلوگرم وزن و عملکرد بسیار زیادی دارد. تولید بسیاری از آنزیم‌ها، پروتیین‌ها و مواد ضروری، سم‌زدایی و دفع مواد زاید و… بر عهدۀ این عضو است.
دلیل جراحی کبد: کبد نیز در اثر عوامل مختلفی آسیب می‌بیند؛ از جمله سیروز کبدی، سرطان کبد، پاره‌گی کبد در تصادف و … .
زنده‌گی بدون کبد: در صورتی که قسمت بزرگی از کبد به دلیل بیماری سیروز کبدی، وجود تومور در کبد، پاره‌گی در اثر تصادف و … از بین برود و فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد آن باقی بماند، همان قسمت باقی‌مانده می‌تواند کار کلِ کبد را انجام دهد ولی خارج کردن کل کبد باعث مرگ بیمار خواهد شد و حتماً باید پیوند کبد انجام شود.

لوزالمعده را می‌توان برداشت؟
وزن این غدۀ کوچک و حیاتی ۶۰ تا ۷۰ گرم است. لوزالعمده محل اصلیِ آنزیم‌های هضمی است. لوزالمعده با ترشح حدود ۲۰ آنزیم، کل فرآیند هضم و جذبِ قندها، پروتیین‌ها و نشاسته را برعهده دارد.
جراحی لوزالمعده: با توجه به اهمیتی که لوزالمعده در بدن دارد، در صورت آسیب دیدن فقط می‌توان قسمت کوچکی از آن را خارج کرد. البته بیمار با برداشت همین بخش ناچیز هم دچار مشکل عمدۀ آنزیمی خواهد شد.
زنده‌گی بدون لوزالمعده: خروج لوزالمعده مانند خروج کبد غیرممکن است و فرد بدون آن نمی‌تواند به زنده‌گی خود ادامه دهد.

رودۀ بزرگ را می‌توان برداشت؟
طول رودۀ بزرگ به یک‌ونیم متر می‌رسد. این بخش از لولۀ گوارش نقشی در هضم و جذبِ غذا ندارد. نقش رودۀ بزرگ در ذخیره و دفع مواد غذایی است.
دلیل جراحی رودۀ بزرگ: رودۀ بزرگ نیز ممکن است در اثر وارد شدن ضربات، وجود بیماری‌های التهابی و تومورهای منتشر شده با خون‌ریزی‌های وسیع آسیب ببیند و جراح مجبور شود برای بهبود بیمار قسمتی یا تمام آن را خارج کند.
زنده‌گی بدون رودۀ بزرگ: خروج رودۀ بزرگ مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند ولی انتهای روده که شامل راست‌روده و مقعد است، بخش حساسی است و فرد بدون آن دچار مشکلاتِ زیادی می‌شود و حتما باید از کیسه‌های مخصوص دفعی استفاده کند.

منبع: هفته‌نامۀ سلامت

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.