۸ کـــارِ روزمره برای بهبود سلامتی

گزارشگر:فاطمه مهدی‌پور/ شنبه 28 قوس 1394 - ۲۸ قوس ۱۳۹۴

بخش نخست
mandegar-3خیلی از مردم تصور می‌کنند که برای سالم بودن باید هزینه‌های زیادی کنند. اما در اکثر موارد عادت‌های درست و کارهای سادۀ روزمره تأثیرِ زیادی در سلامتی، بهبود خلق‌وخوی و شادابی دارند. عادت‌های درست یا نادرستِ روزمره در طولانی‌مدت تأثیر زیادی روی بدن می‌گذارند. در این مطلب، شما با ۸ عادتِ روزمرۀ صحیح که تأثیر مثبتی روی سلامتیِ جسم و روح می‌گذارند، آشنا می‌شوید.

روزی دو مرتبه مسواک زدن
نتایج پژوهشی که در American Journal of Medicine به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که مسواک زدنِ دندان‌ها به‌صورت روزانه خطر بروز سکتۀ مغزی را کاهش می‌دهد.
نتایج پژوهش دیگری که در Journal of the American Geriatric Society به چاپ رسیده است نیز خبر از افزایش ۶۵ درصدی زوال عقل در افرادی می‌دهد که دندان‌های خود را مسواک نمی‌زنند.
از دیگر اثرات مثبتِ مسواک زدن روزانه، کاهش بیماری‌های لثه/بیره است که می‌توانند به بیماری‌های قلبی، افتادن دندان و عفونت منجر شوند.
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در مردها امکان ابتلا به ناتوانی جنسی را بالا می‌برد. این مشکل در خانم‌ها نیز باعث به دنیا آوردنِ فرزندانی نارس و کم‌وزن می شود.

برنامه‌ریزی برای روز بعد
اگر روز شلوغی در پیش دارید، بهتر است آن را از شبِ قبل برنامه‌ریزی کنید. این کار باعث صرفه‌جویی در وقت شده و باعث می‌شود در روز کاری احساس بهتری داشته باشید.
این کار همچنین باعث کاهش استرس روز کاری می‌شود و در نتیجه لازم نیست از وعدۀ صبحانه بزنید و با تنش، روز کاری را به پایان برسانید. حتماً می‌دانید که استرس و تنش‌های روزمره تأثیر نامطلوبی روی سلامت جسم و روح دارند.

ورزش روزانه
کافی‌ست که روزانه بین بیست تا سی دقیقه ورزش کنید تا تأثیر آن را روی سلامتی روح و جسم‌تان مشاهده کنید. ورزش کردن با افزایش آندورفین در جریان خون، باعث کاهش استرس‌های جسم و روح شده و شما را خوش‌خلق می‌کند.
علاوه بر این، ورزش کردن با افزایش جریان خون و کاهش استرس به ارتقای سلامت قلب کمک می کند.
تحرک بدنی منظم، یکی از عوامل کاهش خطرِ زوال عقل مربوط به سالمندی است. این کار باعث تقویت حافظه شده، وزن را کنترل و قدرت عضلانی را افزایش می‌دهد.
یکی دیگر از خواص غیرقابل انکار ورزش، مقابله با اعتیاد به مواد مخدر یا مصرف الکول است؛ چون باعث افزایش تولید دوپامین یا همان هورمون خوش‌خلقی شده و میل به مواد مخدر و غیره را کاهش می دهد.

منبع: تبیـان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.