در مراسم اعلام شورای حراست و ثبات افغانستان: استاد سیاف: حجم توطیه بالاتر از توان دولت است/ قانونی: شیپور تباهی افغانستان را با گوش و هوش می‌شنوم/ داوودزی خطاب به رییس‌جمهور: راهی‌که تو می‌روی به گورستان است

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 28 قوس 1394 - ۲۸ قوس ۱۳۹۴

شورای حراست و ثبات افغانستان دیروز(جمعه، ۲۷ آذر) در کابل اعلام موجودیت کرد.
در نشستی‌که به همین مناسبت در رستورانتی در شمال کابل برگزار گردیده بود، صدها تن از مجاهدین، اعضای پارلمان، متنفذین، جوانان و استادان دانشگاه اشتراک کرده بودند.
mandegar-3تحکیم پایه‌های وحدت ‌ملی افغانستان، پُررنگ‌شدن نقش مجاهدین در عرصه‌های مختلف کشور، بسیج مردمی برای تحکیم نظام و حکومت، شفاف‌سازی در روند صلح، شفاف‌سازی در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای قانون از سوی دولت، از اهداف تشکیل شورای حراست و ثبات افغانستان گفته شده است.
عبدرب الرسول سیاف چهرۀ جهادی، محمد یونس قانونی معاون پیشین رییس‌جمهور، بسم‌الله محمدی وزیر پیشین دفاع ملی، عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان، امیر اسماعیل‌خان وزیر پیشین انرژی و آب، صادق مدبر رییس پیشین ادارۀ امور، عبدالهادی ارغندیوال وزیر پیشین اقتصاد، عمرداودزی وزیر پیشین داخله و فضل‌هادی مسلمیار رییس مجلس سنا از چهره‌های اصلی این شورا به شمار می‌روند.
عبدرب الرسول سیاف از چهره‌های مطرح جهادى و از اعضای شورای حراست و ثبات افغانستان در نخستین همایش این شورا، با تشریح وضعیت نابه‌سامان افغانستان گفت که براى ایجاد هم‌چو یک شورا ضرورت احساس می‌شد.
به گفتۀ او: هدف از راه‌اندازی شورای حراست و ثبات افغانستان تغییر مسیر مردم به طرف درست است.
استاد سیاف افزود: «با دیدن وضعیت کنونی کشور، ما احساس گناه کردیم که دست زیر الاشه نشسته و تماشاگر باشیم، به همین منظور با سایر بزرگانى که تشویش و نگرانی مردم را می‌دانستند، جمع شدیم و اقدام به ایجاد این شورا کردیم.»
به گفتۀ استاد سیاف: اعضای این شورا نگرانی‌های مردم را با رییس‌جمهور مطرح کرده و برایش گفته‌اند که طرف‌دار سقوط نظام نیستند.
استاد سیاف در ادامۀ سخنانش با اشاره به دیداری که با رییس‌جمهور داشته‌اند، گفت: ما برایش گفتیم که طرفدار اصلاح هستیم، اگر وضع به همین منوال دوام یابد، نگرانی موجود است که بعداً جمع کردن آن از عهدۀ ما(رهبران جهادی) و دولت نا ممکن خواهد بود.
این چهرۀ جهادی افزود: «به رییس‌جمهور گفتیم که حجم توطیه بالاتر از توان دولت است و برای جبیرۀ این وضعیت نظامیان کشور که هر روز قربانی می‌دهند توانایی بیش از این را نخواهند داشت و روزی خسته خواهند شد که این خسته‌گی منجر به شکست می‌شود، شما نیروهای جهادی را با دولت یکجا سازید، مجاهدین گروه از کار افتاده و اکسپایر شده نیستند و باید از آنان استفاده شود.»
استاد سیاف گفت: امروزه طالب و داعش به روستاها می‌روند و فرماندهان جهادی را از خانه‌های شان بیرون کرده برای شان می‌گویند که شما دو راه بیشتر ندارید: یا با ما یکجا شوید و یا گردن‌تان را می‌بریم و اما دولت از این نیروی توانا استفاده نمی‌برد.
به گفتۀ این چهرۀ جهادی، مجاهدین جنایت کار نیستند و رهبران کنونی دولت از برکت مجاهدین در چوکی نشسته‌اند.
استاد سیاف با تأکید گفت: این شورا، مردم رنج‌دیده افغانستان را از بدبختی و بی‌ثباتی اقتصادی، امنیتی و اجتماعی نجات خواهد داد.
استاد سیاف افزود: شورای حراست و ثبات افغانستان با درک مسوولیت دینی، ملی و وجدانی خود تصمیم گرفته تا به خاطر بقای افغانستان ملت مجاهد و مسلمان را به دور محور واحد گرد آورد.
سیاف گفت که آنها خواهان برگزارى لویه جرگۀ قانون اساسى، اصلاح نظام انتخاباتى، برگزارى انتخابات ولسى جرگه و شوراهاى ولسوالى، اصلاحات در بخش امنیتى، اقتصادى و ارگان‌هاى محلى در مرکز و ولایات می‌باشند.
وى اظهار نگرانى کرده گفت که اگر اقدامات لازم صورت نگیرد، وضعیت به جایى خواهد رسید که کنترل آن از توان بیرون خواهد شد.
سیاف گفت که اگر دولت برنامه‌یى براى تغییر مثبت دارد، این شورا آماده است که درعملى کردن آن همکارى کند.
استاد سیاف: «اگر انتخابات برگزار نشود، باز صدای اداره موقت، صدای برگزاری انتخابات زود هنگام و صدای برگزاری لوی جرگه عنعنوی از هر گوشه بلند خواهد شد.»
به گفتۀ او، این شورا به هدفى که اعضاى شورا در قدرت سهیم شوند، ساخته نشده؛ بلکه رنج ملت آنها را وادار ساخته است تا دست به کار شوند.
استاد سیاف، گفت که صلح می‌خواهد اما در گفت‌وگوهاى صلح باید طرفین نزاع و موضوع نزاع مشخص شود.
به گفته وى، طرفین نزاع مشخص نیست و معلوم نیست که آیا پاکستان، سازمان القاعده و یا طالبان طرف نزاع هستند.
همچنان به گفته او، مشخص نیست که موضوع نزاع چیست؟
وى گفت که اگر طالبان و گروه داعش موضوع اسلام را مطرح می‌کنند؛ همه می‌دانند که اسلام از سوى آنها (مخالفین مسلح دولت) بدنام شده است؛ زیرا آنها مردم بى‌گناه و حتى کودکان شش ساله را سر می‌برند و افراد ملکى را از طریق انفجار ماین‌ها می‌کشند.
او علاوه کرد:« این‌جا جنگ اسلام و کفر نیست، جنگ قاتلان در برابر ملت آزاد است.»
همچنان استاد سیاف می‌گوید اگر معامله با پاکستان است آن هم باید واضح شود، زیرا تلاش‌هاى صلح بدون معلوم شدن موضوع به جایى نمى‌رسد.
به گفتۀ او: این شورا صلحى می‌خواهد که حاکمیت ملى و بقاى ملت واحد در آن نهفته باشد.
به گفتۀ استاد سیاف: کسانی که در برابر مردم افغانستان می‌جنگند، قاتلان اجیرشده در برابر ملت آزاد هستند؛ برای آنان پول داده شده و گفته شده تا مردم افغانستان را هر روز بکشند.
در عین حال، محمد یونس قانونی معاون پیشین رییس‌جمهور در این همایش گفت: ما از بقا و سرنوشت افغانستان نگرانی عمیق داریم؛ من شخصاً آواز شیپور تباهی افغانستان را با گوش و هوش می‌شنوم.
به گفتۀ آقای قانونی: تمامیت ارضی، سرنوشت ملت بزرگ افغانستان با توجه به دسایس و توطیه‌هایی که بیرون از مرزهای افغانستان ریخته می‌شود و زمینه و فرصت‌های مساعدی که در افغانستان وجود دارد، نگرانی ما را بیشتر کرده‌است.
معاون پیشین رییس‌جمهور با آن‌که از کشور خاصی نام نمی برد، اما می‌گوید: دسایسی در منطقه و همسایه‌گی افغانستان وجود دارد که می‌خواهند افغانستان را در فصل گرما به پایتخت تروریسم مبدل سازند.
آقای قانونی تأکید کرد: جمع کثیری از تروریستانی که در شرق میانه مصروف بودند در کشورهای همسایه تجمع کرده و تصمیم دارند تا با رسیدن بهار در افغانستان سرازیر شوند.
او با تأکید بر این‌که نگرانی‌ها از بدتر شدن اوضاع افغانستان اندک نیست، افزود: شورای حراست و ثبات افغانستان قصد پخش کردن یأس و نا امیدی را ندارد، بلکه در سایه و تاریکی نگه‌داشتن مردم را جفای بزرگی به حق آنان می داند.
آقای قانونی تصریح کرد: با وجود همۀ این نگرانی‌ها امیدوار هستیم که به راه حلی که وجود دارد پرداخته شود، مشروط بر اینکه میان نخبه‌گان سیاسی، نخبه‌گان فکری، علمای افغانستان، جوانان، جامعه مدنی و دولت افغانستان در مورد این راه حل اجتماع و توافق به میان آید.
به گفتۀ این عضو شورای حراست و ثبات افغانستان، رویکرد این شورا اصلاح‌گرانه است و ما تصمیم به براندازی افغانستان نداریم و این کار را جفای بزرگ به حق مردم می‌دانیم.
آقای قانونی گفت: این شورا بر بنیاد عقلانیت سیاسی و خرد جمعی برنامۀ چهار ساله را در نظر دارد و این برنامه بخش‌های گوناگونی را برای از میان برداشتن مشکلات در بر دارد.
به گفتۀ آقای قانونی: فراگیر ساختن شورای حراست و ثبات افغانستان، اصلاحات در بخش‌های مختلف به ویژه اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان، تدویر لویه جرگۀ قانونی اساسی و استفاده از نسل جوان برای اجرایی کردن اهداف شورا، از برنامه‌های چهار سالۀ آن است.
معاون پیشین رییس‌جمهور، در بخش دیگری از سخنانش گفت که صلح در افغانستان نیاز و وجیبۀ دینی است و اما تا هنوز پاکستان از صلح به عنوان تاکتیک استفاده می‌برد و تغییر استراتیژی مبارزه با تروریسم این کشور روشن و واضح نیست.
آقای قانونی از رهبران دولت خواست تا پروسۀ صلح را با شفافیت پیش ببرند تا اعتماد نیم‌بند شهروندان نیز از میان نرود.
عبدالهادی ارغندیوال وزیر پیشین اقتصاد و رییس حزب اسلامی افغانستان، یکی دیگر از سخنرانان این همایش گفت: اوضاع نا به‌سامان امروز افغانستان از ما می‌خواهد تا همه اختلافات خود را کنار بگذاریم و به دور یک محور جمع شویم.
به گفتۀ این عضو شورای حراست و ثبات افغانستان، آنان برای مبارزه با افراطیت و به میان آمدن حکومت‌داری خوب کار می‌کنند.
عبدالرووف ابراهیمى، رییس مجلس نماینده‌گان و عضو شورای حراست و ثبات افغانستان را در سخنانی اهداف بیشتر این شورا بیان کرد.
آقای ابراهیمی گفت که این شورا به هدف حراست از افتخارات ملی و تمامیت ارضی، آوردن ثبات اجتماعی و اقتصادی، تامین امنیت و تامین صلح پایدار، مبارزه در برابر نفاق قومی و مذهبی، حراست از اساسات اسلامی و ارزش های ملی و افتخارات جهاد و مقاومت مردم افغانستان و مقابله با چالش‌های موجوده ایجاد شده است.
هم‌چنان ابراهیمى، آوردن اصلاحات، حمایت از نیروهای امنیتی، مباره با فساد اداری و مواد مخدر، حمایت از حقوق بشر، حقوق مشروع زنان و آزادی بیان در مطابقت به قانون اساسی کشور از اهداف دیگر ایجاد این شورا است.
به گفتۀ رییس مجلس نماینده‌گان: تاکید بر رشد اقتصادی، فقرزدایی و ایجاد اشتغال، حمایت از دستاوردهای ۱۳ سال گذشته، جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته، خاتمه بخشیدن به بی‌باوری‌ها، مبارزه همه جانبه با تروریسم، افراط‌گرایی و خشونت، تقویت روابط با کشورهای همسایه، منطقه، کشورهاى اسلامی و سایر کشورهای جهان و موسسات بین‌المللی مبتنی بر احترام متقابل و عدم مداخله در امور یکدیگر در چارچوب منافع ملی کشورنیز از اهداف این شورا می‌باشد.
ابراهیمى، تلاش برای ایجاد هماهنگی میان سیاسیون، بسیج شوراهای ولسوالی، شوراهای ولایتی، شورای ملی و برگزارى انتخابات مطابق قانون را از اهداف دیگر این شورا عنوان کرد.
محمدعمر داودزی وزیر پیشین داخلۀ افغانستان و از اعضای این شورا در این همایش گفت: ترتیب دادن این شورا با توجه به وضعیت افغانستان کار دشواری نبود، چون همۀ مردم وجود این شورا را می‌خواستند.
به گفتۀ آقای داودزی: ما نباید دستآوردهای چهارده ساله گذشته در بخش زنان، رسانه‌ها، جامعۀ مدنی و آموزش و پرورش را از دست بدهیم.
او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تلاش‌های اخیر دولت برای آوردن صلح در افغانستان گفت: نباید از پاکستان صلح خواست.
آقای داودزی خطاب به محمد اشرف‌غنی رییس‌جمهوری و با توجه به سیاست نزدیکی او با پاکستان برای آوردن صلح گفت: «این راهی که تو می‌روی به گورستان است».
داکتر صادق مدبر عضو دیگر این شورا گفت: ما در این شورا نه به دنبال باج گیری سیاسی هستیم و نه هم هدف براندازی حکومت را داریم.
به گفتۀ آقای مدبر: در پانزده ماه تشکیل دولت وحدت ملی هیچ‌گونه اقدام اساسی برای عملی کردن توافق‌نامۀ سیاسی ایجاد این دولت صورت نگرفته است.
امیر اسماعیل‌خان از اعضای دیگر این شورا در جمع‌بندی نخستین همایش شورای حراست و ثبات افغانستان گفت: می ترسیم آنچه که در خاور میانه میگذرد روزی در افغانستان تحمیل شود و ملت افغانستان بار دیگر صدمه ببینند.
او خطاب به رهبران دولت گفت که حساسیت موجود را درک کنید و برای بیرون رفت از آن در همکاری با مردم افغانستان برنامه‌ریزی داشته باشید.
در حالی‌که پیش از این از وحیدالله شهرانی وزیر پیشین تجارت و صنایع، عبدالرحیم وردک یکی از نامزدان پیشین انتخابات ریاست جمهوری و زلمی رسول از نامزدان پیشین انتخابات ریاست جمهوری به عنوان اعضای دیگر این شورا نام برده شده بود، اما این چهره‌ها در نشست دیروزی حضور نداشتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.