هشدار کارتر از «آشیانه‌های کوچک» داعش در افغانستان

گزارشگر:یک شنبه 29 قوس 1394 - ۲۸ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3وزیر دفاع امریکا تاکید کرد، داعش در حال ایجاد «آشیانه‌های کوچک» در افغانستان است و این مساله به تهدیدهایی که نیروهای افغان و شرکای بین‌المللی‌شان همزمان با تلاش برای تغییر روند جدی کاهش امنیت با آن‌ها مواجه هستند، اضافه می‌شود.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا با نیروهای پایگاه عملیات «فنتی» در نزدیکی شهر جلال آباد در ولایت ننگرها دیدار کرد. پایگاه عملیاتی «فنتی» مرکز اقدامات آموزشی، لجستیکی و مقابله با تروریسم در سراسر شرق افغانستان است.
وی در جریان این سفر با جنرال جان کمپبل، فرمانده ارشد نیروهای امریکایی در افغانستان و محمد معصوم استانکزی، سرپرست وزارت دفاع رایزنی کرد.
کارتر گفت: ما شاهد ایجاد آشیانه‌های کوچک داعش در سراسر جهان از جمله در افغانستان هستیم اما به شدت این تهدید را پیگیری می‌کنیم.
وی افزود: پیشروی طالبان در برخی بخش‌های افغانستان حتی اگر موقتی هم باشد، باز هم تاکید می‌کند که این یک جنگ جدی و شدید است که هنوز پایان نیافته.
جنرال کمپبل تصویر جدی را از درگیری‌های پیشرو مطرح کرد، اما گفت: ارتش امریکا در تلاش است به نیروهای افغان کمک کند تا خودشان را با موقعیت وفق دهند تا تلفاتشان را کمتر و محدودتر کنند.
جنرال کمپبل به خبرنگاران همراه کارتر گفت: ما وارد فصل سخت و جدی درگیری‌ها شده‌ایم. طالبان تنها می‌خواهد کنترل خود را نشان دهد.
این در حالی است که پنتاگون اخیرا در گزارشی گفت: در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ میلادی به طور کلی وضعیت امنیتی در افغانستان وخیم‌تر شده و تعداد حملات موثر شبه نظامیان و تلفات طالبان و نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغان افزایش یافته است. از آغاز جنوری تا اواسط نوامبر سال جاری میلادی تعداد تلفات نیروهای امنیتی افغان به نسبت همین دوره در سال گذشته میلادی ۲۷درصد افزایش داشته است.
جنرال کمپبل گفت: ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ شبه نظامی از گروه تروریستی داعش در افغانستان حضور دارند. در پنج ماه گذشته آن شروع به جذب نیرو در ولایت ننگرهار کرده و گاهی با رقبای خود از گروه طالبان درگیر شده‌اند. هدف این شبه نظامیان آمدن به شهر جلال آباد دسترسی پیدا کردن به ولایت کنر و نهایت ایجاد کنترل بر منطقه‌یی است که آن را خراسان می‌نامند.
همزمان با رشد داعش در افغانستان شایعاتی بر سر زبان‌ها افتاده مبنی بر اینکه دولت کابل به صورت مخفیانه از این گروه تروریستی حمایت می‌کند.
استانکزی در کنفرانس خبری مشترک با کارتر ضمن رد این تبلیغات ضد دولتی گفت: روز جمعه با ریش سفیدان محلی درباره راه‌های جلوگیری از رشد و توسعه این گروه در ولایت ننگرهار مذاکره کردم.
وی افزود: مقر رشد و توسعه داعش مناطق کنترل نشده در پاکستان است.
جنرال کمپبل گفت: اقداماتی را برای کمک به نیروهای افغان آغاز کرده‌ایم که شامل ترغیب آن‌ها برای انتقال پرسنل از ایست‌های بازرسی و افزایش تلاش‌ها برای آموزش رهبران نظامی آن‌هاست.
استانکزی گفت: افغانستان خواستار همکاری امنیتی طولانی‌تر با امریکاست و هرگونه برنامه خروج نیروها باید مطابق با تهدیدها باشد نه زمان بندی‌ها. ما به یک تعهد طولانی مدت‌تر و انعطاف پذیری نیاز داریم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.