وزیر تحصیلات: ۳۵۰هزار نفر برای امتحان کانکور امسال داوطلب هستند

گزارشگر:دوشنبه 30 قوس 1394 - ۲۹ قوس ۱۳۹۴

وزیر تحصیلات عالی می‌گوید که در امتحان کانکور امسال،۳۵۰ هزار نفر داوطلب هستند.
فریده مومند وزیر تحصیلات عالی که در خصوص چگونگی برگزاری امتحان کانکور و اعتصاب استادان دانشگاه‌های کابل به مجلس سنا فرا خوانده شده بود گفت: «از این داوطلبان حدود ۱۱۸۸۵۰ نفر در موسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی جذب خواهند شد».
خانم مومند افزود: از مجموع داوطلبان، ۵۳۸۱۰ نفر در دانشگاه های کشور برای تحصیلات عالی جذب خواهند شد.
به گفتۀ او: امتحان کانکور از چندی پیش تاهنوز در ولایات بامیان، دایکندی، بادغیس و غور برگزار شده و در هفته جاری در بدخشان نیز برگزار خواهد شد.
او از شفافیت کامل در این روند به mandegar-3سناتوران اطمینان داد.
برگزاری روند کانکور همه ساله در کشور با مشکلاتی همراه بوده است.
از سویی هم، فریده مومند در خصوص قانون جدید تحصیلات عالی گفت: « یک کمیته از خود استادان دانشگاه های چهارگانه کابل مواد قانون تحصیلات عالی را تهیه کرده و مورد تایید کابینه نیز قرار گرفته است».
خانم مومند بیان داشت: مواردی را که سبب اعتراضات استادان دانشگاه بودند نیز با آنان به مفاهمه رسیده است.
در پی نافذ شدن قانون تحصیلات عالی طی یک فرمان تقنینی شماری از استادان دانشگاه های کابل اعتصاب کرده بودند و مدتی از درس دادند و اخذ امتحانات پایان سمستر خودداری برای مدتی خودداری کردند.
همچنین وزیر تحصیلات عالی در مورد پذیرش استادان طبقه اناث نیز گفت: « برای طبقه اناث تبعیض مثبت در دانشگاه ها در نظر گرفته می شود و برای بیش از ۳۰ استاد زن در کابل برنامه ماستری جندر آغاز شده است».
به گفته وی؛ برای ظرفیت سازی در میان دختران نیز ۳ هزار کد رشته های ویژه در نظر گرفته شده است.
بخشی از سوالات سناتوران هم به چگونگی توزیع بورسیه ها برمی گشت که وزیر تحصیلات عالی از شفافیت کامل در این روند اطمینان داد و تاکید ورزید که مشکل کمبود بودجه برای دانشجویانی که برای تحصیل به خارج رفته اند نیز حل شده است.
دانشجویان در برخی کشورها از جمله هند و ترکیه از عدم رسیدگی به موقع دولت شکایت داشتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.