هدیۀ بزرگترین دموکراسی دنیا به افغانستان

گزارشگر:شنبه 5 جدی 1394/ - ۰۴ جدی ۱۳۹۴

نخست‌وزیر هند، دیروز برای نخستین‌بار به کابل آمد و ساختمان جدید شورای ملی افغانستان را افتتاح کرد.
ساختمان تازۀ شورای ملی افغانستان به کمک دهلی جدید ساخته شده و حدود ۲۲۰ میلیون دالر هزینه برداشته است.
نارندرا مودی دیروز جمعه در تالار جدید شورای ملی افغانستان به ایراد سخنرانی پرداخت.
mandegar-3او اعلام ‌کرد که امیدوار است پاکستان در آینده نقش یک پل را برای افغانستان بازی کند نه یک مانع برای اتصال این کشور به کشورهای آسیای جنوبی و فراتر از آن.
نخست‌وزیر هند گفت که افغانستان نیاز به همکاری و کمک تمام همسایه‌گانش دارد. همه کشورها در منطقه همانند ایران، پاکستان و هند باید برای شناخت از سرنوشت مشترک شان همکاری کنند و متحد باشند.
به گفته آقای مودی زمانی که افغانستان به یک بهشت امن، مرکز ایده‌ها، تجارت، انرژی و سرمایه‌گذاری در منطقه تبدیل شود، همه کشورهای منطقه کامگار خواهند شد.
او گفت که به همین دلیل هند تلاش می‌کند تا افغانستان را از طریق زمینی و دریایی به بندر چابهار ایران متصل کند.
به گفته مودی، او امیدوار است، روزی برسد که انرژی آسیای میانه باعث استحکام رشد منطقه شود و یک کابلی دوباره قلب مردم هند را تسخیر کند.
او گفت که در کنار شجاعت مردم افغانستان این کشور زمانی موفق خواهد شد، که تروریسم بین‌المللی دیگر صادر نشود و پروشگاه و پناهگاه تروریسم بسته شود و حامیان تروریسم دست از حمایت بردارند.
نخست‌وزیر هند گفت: من اینجا به نماینده‌گی از یک میلیارد و دو صد پنجاه میلیون دوستان هندی شما آمده‌ام که موفقیت‌تان را تحسین، از دوستی تان قدردانی و برای آینده تان ابراز همبستگی کنم.
نخست وزیر هند گفت که تروریسم و خشونت نمی‌تواند وسیله باشد که آینده افغانستان را ترسیم و خواست مردم را برآورده کند. به این دلیل، آتشی که در افغانستان روشن شده محدود به این کشور باقی نخواهد ماند. مردم افغانستان همانطور که شهامت این را دارند که با همسایگان خود در صلح و آشتی زنده‌گی کنند به همان اندازه شهامت دفاع از آزادی خود را نیز دارند.
او گفت که خون‌های زیادی در رودخانه کابل جاری شده، تراژیدی زیادی قله‌های کوهستانها را تاریک ساخته و رویایی‌های زیادی در مناقشات بیجا سوختانده شده‌است.
به گفته او با تمام این، افغانها می‌توانند همانند یک ملت کنار هم بیایند. اکنون زمان این است که همه کنار هم بیایند و آنهای که از خارج به جنگ کمک می‌کنند باید به این سالن(پارلمان) راه یابند.
او گفت که این سالن باید جای همه افغانها و جای برای آرمانهای همگی افغانها باشد. حقوق تمام شهروندان افغانستان باید در این سالن محفوظ و آنان از آینده خود مطمئن باشند.
آقای مودی گفت:» افرادی هستند که حضور ما را دوست ندارند و از قدرت مشارکت ما راحت نیستند و حتی تلاش کردند مانع شوند، ولی ما اینجا هستیم چون مردم افغانستان به ما اعتماد کردند. بر تعهدات ما شک نکرده و نتایج مشارکت ما را مشاهده کردند. براساس یافته‌های خود قضاوت کردند نه براساس گفته دیگران.»
او گفت که حضور هند در افغانستان برای همکاری است و نه برای رقابت. برای بنیان نهادن آینده افغانستان است، نه برای شعله ورد کردن جنگ، برای احیا زنده‌گی است نه برای تخریب کشور. هندی‌ها و افغان‌ها همواره کنار هم ایستاده نه بر علیه همدیگر.
نارندرا مودی در دیدار با رییس جمهور غنی با تأکید بر اینکه باید فراتر از محدودیت‌های زمانی و مکانی به افغانستان کمک صورت گیرد، گفت که برنامۀ اعطای بورس‌‌های تحصیلی به جوانان افغان ادامه خواهد یافت و امروز ۵۰۰ بورس جدید را به فرزندان شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اعلام می‌کنیم.
سپس، رییس جمهور غنی گفت که هر کس رییس جمهور افغانستان باشد، دوستی افغانستان و هند دوامدار خواهد بود چون اساس این دوستی را منافع مشترک دو دولت و علایق وسیع دو ملت تشکیل می‌دهد.
او گفت که این ساختمان نمایانگر دوستی بزرگترین دموکراسی جهان به دموکراسی افغانستان است.
وی افزود: هندوستان همیشه در قلب ما بوده است، اما کسانی‌که به نیت شوم به کشور ما آمده اند، افغانستان را به گورستان‌شان مبدل می‌سازیم.
آقای غنی کمک‌های هند را به افغانستان همه جانبه خوانده، گفت که این کشور بر علاوه سایر کمک‌ها، امروز یک قدم بزرگ دیگر را در زمینه کمک به سکتور امنیتی و دفاعی افغانستان بر می‌دارد و سه طیاره M35 را برای افغانستان تحویل می دهد.
رییس‌جمهور غنی از اهدای ۵۰۰ بورس به فرزندان شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تشکری کرده گفت که دوستی هند در حرف نیست بلکه عملاً شریک دولت و مردم افغانستان می‌باشد.
رییس جمهور غنی در این دیدار گفت که می‌خواهیم در مناطق مرزی افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی و ایران بنادر خشک بسازیم که وصل این بنادر از طریق خط آهن و جاده‌ها با کشورهای متذکره، افغانستان را در مبدل‌شدن به چهارراه اتصال منطقه‌یی کمک می‌کند.

دیدار مودی با رییس اجرایی
در یک دیدار جداگانه، نخست وزیر هند با داکتر عبدالله رییس اجرایی در قصر سپیدار ملاقات کرد.
رییس اجرایی در این دیدار، روابط هند و افغانستان را تاریخی،‌ دیرینه و پایدارخواند. رییس اجرایی از کمک‌های هند و از توجه نخست وزیر این کشور به افغانستان سپاسگزاری نمود و افتتاح تعمیر جدید شورای ملی را یکی از نمونه‌های بارزی و عملی این دوستی خواند.
رییس اجرایی کشور همچنان سفر نخست وزیر هند را به افغانستان در این مرحله تاریخی و به یادماندنی توصیف کرده و آن را گامی در راه استحکام روابط دوستانه دو کشور تلقی نمود.
رییس اجرایی همچنان از کمک‌های هند برای افغانستان در جنگ علیه تروریزم و طالبان در دوران مقاومت و سهم این کشور در دوران باز سازی به نیکی یاد کرد.
رییس اجرایی در ادامه صحبت‌های خویش افزود: بنیاد روابط میان دو کشور مستحکم است. همکاری میان دو کشور در عرصه‌های مختلف ادامه دارد. هردو کشور برای استقرار صلح و امنیت در منطقه با تهدیدهای مشترک روبرواند که نیازمند همکاری بیشتر است. در پهلوی تهدیدها، فرصت‌های خوبی برای همکاری نیز مساعد است که دو کشور از آن برای رشد و توسعه اقتصادی استفاده نمایند. رییس اجرایی همچنان علاوه کرد: آینده منطقه را صلح و ثبات می‌سازد و ما برای تامین صلح و ثبات در کشور و در منطقه متعهد هستیم.
داکتر عبدالله همچنان از وعده اعطای پنجصد بورسیه به خانواده شهدای قوای مسلح افغانستان و کمک چهارفروند هلیکوپترجنگی به اردوی افغانستان از سوی هند تشکر نموده افزود:‌ قوای مسلح افغانستان علیه تروریزم و برای صلح و ثبات منطقه و جهان می‌جنگند و ما خواهان همکاری همه جانبه در زمینه هستیم.
رییس اجرایی کشور با اشاره به صلح و ثبات و توسعه در منطقه و سهم هندوستان به برنامه‌های درازمدت اشاره نموده خواهان حضور جدی هند در برنامه‌های انتقال گاز،‌ انرژی و وصل منطقه از طریق احداث راه آهن و همچنان سرمایه گذاری در افغانستان گردید.
نخست وزیر هند با تشکر از استقبال گرم حکومت و مردم افغانستان گفت: خوش‌حالم که در افغانستان هستم. در اوج بحران تروریزم،‌ حضور در افغانستان و افتتاج تعمیر جدید پارلمان مناسبت تاریخی و نیکی برای ادامه همکاری و استحکام مردم‌سالاری در این کشور است. من این سفر تاریخی به افغانستان را فراموش نمی‌کنم.
نخست وزیر هند علاوه نمود: برای کشورم و کشورهایی که به مردم‌سالاری باوردارند هر گامی که در راه توسعه و استحکام مردم‌سالاری برداشته می‌شود حیاتی و ارزشمند است.
نخست وزیر هند در ادامه صحبت‌های خویش افزود: در کنفرانسی در ۲۰۰۱ در مالیزیا بود که با هیأت افغانستان دیدارکردم؛ زمانی‌که مجسمه بودا در بامیان را طالبان منفجرساخته بودند. در همان زمان با قضایای افغانستان بیشتر و عمیق‌تر آشنایی پیداکردم.
آقای مودی در ادامه صحبت‌های خویش افزود: روابط ما با افغانستان ارگانیک است. چیزی اینجا در افغانستان اتفاق بیفتد ما در هند احساس می‌کنیم و برعکس چیزی در هند اتفاق بیفتد شما در افغانستان احساس می‌کنید. ما در کنارشما همیش ایستاد بودیم و حالا نیز ایستاده‌ایم.
نخست وزیر هند حضور پر رنگ اعضای پارلمان را در نشست امروز، به خصوص حضور زنان کشور را در شورای ملی،‌ یک دستاورد مهم و تاریخی خواند.
آقای مودی راه منزوی ساختن تروریست‌ها را اتخاذ روش‌های انسانی خوانده افزود: با یک سیاست انسانی می‌توانیم تروریزم را منزوی سازیم نه از طریق سلاح و زور. بنیاد هر دین و مذهب را انسانیت شکل می‌دهد،‌ و این می‌تواند استراتیژی ما در مبارزه با تروریزم باشد.
نخست وزیرهند در اشاره به همگرایی و توسعه اقتصادی گفت: از نظر من سه اقدام عمده می‌تواند آینده اقتصاد و رشد منطقه را به طور مثبت تغییر دهد: برنامه تاپی، وصل افغانستان به دهلی از طریق چابهار و توسعه نظام ترانسپورتی برای وصل منطقه باهم و هند آماده است در این عرصه کمک و همکاری نماید.
تعهدات دوجانبه
در این دیدارها، سران و هیأت‌های دو کشور در مورد افزایش همکاری‌های دوجانبه به ویژه در عرصه‌‌های امنیتی، انرژی، زراعت و مالداری و مسایل منطقه‌یی بحث و گفت‌وگو کردند.
جانب هند برای آموزش دانشجویان در بخش زراعت و همچنان خاک شناسی زراعتی آماده‌گی شان را ابراز داشتند و جانب افغانستان در این رابطه گفتند که می‌خواهیم متخصصین عرصۀ زراعت را برای کسب تجارب عملی به هند اعزام کنیم.
در این دیدار، روی انرژی به ویژه انرژی قابل تجدید و استفاده از تجارب هند دراین راستا صحبت شد و جانب هند بر یافتن راه برای کاهش قیمت تکنالوژی تولید انرژی تاکید کرد.
جانب هند تعهد کرد که در مبدل ساختن ۹ میدان هوایی نظامی در افغانستان که قبلاً قوای نیروهای بین المللی از آن استفاده می‌کردند، به زون‌های تجارتی و اقتصادی، بررسی‌های خویش را به منظور همکاری در این راستا آغاز می‌کند.
همچنان هر دو جانب تعهد سپردند که کار بندر چابهار را تسریع ببخشند و جانب هند خواستار امضای توافقنامه ترانزیتی نیز گردید.
ساختمان شورای ملی
ساخت این پارلمان در سال ۲۰۰۵ میلادی شروع شد.
پارلمان جدید دارای ۵ ساختمان است. یک سالن بزرگ برای مجلس نماینده‌گان اختصاص داده شده که ظرفیت ۳۶۰ نماینده را دارد.
مجلس سنا نیز دارای ۱۲۰ کرسی است.
براساس اعلام دولت افغانستان، ساختمان جدید پارلمان، ۵ برابر ساختمان کنونی مجلس است و برای صد سال آینده افغانستان در نظرگرفته شده‌ است.
این ساختمان توسط مهندسان و معماران هندی و افغانی طراحی و ساخته شده و ساختمان آن مرکب از معماری هندی، افغانی و مغولی است.
براساس اعلام مقام‌های مسوول، گنبد این ساختمان بزرگترین گنبد در آسیا است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.