درآمـد دولت رکـورد زد

گزارشگر:یک شنبه 6 جدی 1394 - ۰۵ جدی ۱۳۹۴

وزارت مالیه اعلام کرد که عواید داخلی دولت افغانستان در سال مالی ۱۳۹۴ به بیش از ۱۲۰ میلیارد افغانی رسیده است.
اکلیل حکیمی، وزیر مالیه روز ‌شنبه در یک نشست خبری در کابل جمع‌آوری این مقدار مالیات را در ۱۳ سال گذشته بی‌پیشینه خواند. بیشترین درآمد داخلی افغانستان ۱۰۹ میلیارد افغانی در سال ۱۳۹۲ بوده است.
mandegar-3آقای حکیمی می‌گوید که امسال بیش از ۲۰ میلیارد افغانی نسبت به سال مالی ۱۳۹۳ بیشتر جمع‌آوری شده که ۲۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
افغانستان به صندوق بین‌المللی پول تعهد سپرده بود که تا پایان سال مالی ۹۴، درآمد داخلی‌اش را به ۱۱۴٫۲ میلیارد افغانی برساند؛ اما این وزارت شش میلیارد افغانی بیشتر از هدف تعیین شده جمع‌آوری کرده است.
آقای حکیمی می‌گوید که افزایش درآمد دولت سبب شده تا صندوق بین‌المللی پول ۱۷۵ میلیون دالر بودجۀ تشویقی به افغانستان بدهد.
حکیمی می‌گوید که ۵۵ درصد این پول از سوی گمرک‌ها، ۲۰ درصد وزارت‌خانه‌ها، ۱۳ درصد مستوفیت‌ها و ۱۸٫۶ درصد از مالیه‌دهنده‌گان بزرگ، ۱۰ درصد مالیه‌دهنده‌گان متوسط و ۲٫۸ درصد مالیه‌دهنده‌گان کوچک جمع‌آوری شده است.
آمارهای وزارت مالیه نشان می‌دهند که در سال مالی ۹۴ جمع‌آوری مالیات از تمام این بخش‌ها افزایش داشته است.
وزیر مالیه می‌گوید که یکی از دلایل افزایش درآمد داخلی دولت در سال مالی ۹۴، جمع‌آوری مالیات شرکت‌های بدهکار بوده است. به گفتۀ او، مأموران این وزارت با این مالیه‌دهنده‌گان وارد مذاکره شده و بر بنیاد قانون، بدهی‌های مالیاتی آن‌ها را دریافت کرده اند.
او ایجاد حساب مشخص برای جمع‌آوری عواید، وضع تعرفه‌های صنعتی و زراعتی، جمع‌آوری مالیات از مصرف کننده‌گان کارت‌های اعتباری موبایل، افزایش مالیات بر پروازهای هواپیماها از حریم افغانستان از ۴۰۰ به ۵۰۰ دالر و ایجاد سیستم مدرن و نظارت بر گمرگ‌ها را از عوامل دیگر افزایش درآمد داخلی دولت عنوان می‌کند.
این در حالی است که به گفتۀ وزیر مالیه، این وزارت به دلیل ناامنی در سال مالی ۹۴ از گمرک‌های کندز و شمار دیگری از ولایت درآمدی حاصل نکرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.