هشدار وزیر داخلۀ پیشین از آشناسالاری در صفوف نیروهای امنیتی

گزارشگر:دوشنبه 7 جدی 1394 - ۰۶ جدی ۱۳۹۴

داوودزی:پاکستان هرگز از دارایی خود یعنی گروه‌ طالبان دست نخواهد کشید؛ اسلام‌آباد
در حال اجرای یک بازی است!

وزیر داخلۀ دولت پیشین هشدار داد که چانه زنی سیاسی برسر انتصاب‌ها در فرماندهی ارتش و پولیس افغانستان باعث ایجاد هرج و مرج برای نیروهای امنیتی که با طالبان در مناطق راهبردی نظیر ولایت هلمند می‌جنگند، شده است.
mandegar-3به گزارش خبرگزاری رویترز، عمر داوود زی، وزیر داخلۀ سابق افغانستان که اکنون یکی از اعضای شورای حراست و ثبات افغانستان است در مصاحبه‌یی گفت: تدبیر اشتراک قدرت که محور دولت وحدت ملی اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان است باعث زمین گیر شدن جنگ علیه شبه نظامیان طالبان شده است.
وی در مصاحبه با رویترز با اشاره به توافق اشتراک قدرت اشرف غنی با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت افغانستان گفت: این یک اشتباه بسیار بزرگ است که نیروهای امنیتی را نیز شامل فرمول ۵۰- ۵۰ کنیم.
این توافق سال گذشته میلادی باعث اشتراک قدرت میان طرف‌های اختلاف پیدا کرده بعد از انتخابات بی‌نتیجه ریاست جمهوری افغانستان شده و براساس آن اغلب پست‌ها طبق وفاداری‌های سیاسی به جای لیاقت و شایستگی تقسیم شد.
بسیاری از مقام‌های محلی نیز می‌گویند سیستم آشناسالاری باعث تضعیف جنگ نیروهای امنیتی با طالبان شده است.
داوود زی خاطرنشان کرد: حتی بعد از انتصاب فرماندهان قدرتمند نیز این سیستم سبب می‌شود که فرماندهان اغلب به روسای سیاسی مختلف پاسخگو باشند.
وی تصریح کرد: این رویه باعث ایجاد هرج و مرج در زنجیره فرماندهی می‌شود. هیچ کس نمی‌داند که چه کسی مسوول و چه کسی رییس اوست و این سیستم باید فورا از حالت سیاسی بیرون بیاید.
نهاد جدید مخالفان دولت افغانستان موسوم به شورای حراست و ثبات گروهی متشکل از وزرا و مقام‌های دولت سابق حامد کرزی و همچنین کهنه کاران گروه مجاهدین که با نیروهای اشغالگر شوروی سابق می‌جنگیدند، است.
داوود زی همچنین به تجمع ماه گذشته میلادی علیه کشته شدن هفت عضو اقلیت هزاره افغانستان به عنوان مدرک افزایش نارضایتی از دولت اشاره کرد.
وی هشدار داد آن روز یک هشدار بیدار باش برای همه ما بود. ما می‌خواهیم از این نوع فشارها استفاده کنیم اما باید به صورت هماهنگ شده عمل کرد در این صورت ممکن است تبدیل به یک وضعیت خطرناک شود.
داود زی به رغم آنکه شورای حراست و ثبات گفته‌ است هدفش سرنگون کردن دولت نیست تصریح کرد که حامی برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری است.
وی که سفیر سابق افغانستان در پاکستان بوده با راهبرد اشرف غنی برای ورود پاکستان به مذاکرات صلح با طالبان مخالفت کرد و گفت: اسلام آباد خواهان کنترل این شبه نظامیان است. ما برای ۱۰ سال به سراغ اسلام آباد رفتیم و تاثیری نداشت. پاکستان هرگز از دارایی خود یعنی گروه‌ طالبان دست نخواهد کشید؛ آنها در حال اجرای یک بازی هستند.
وی پیشنهاد داد که یک گروه کوچک از افغان‌ها که برای هر دو طرف قابل پذیرش باشند می‌توانند ارتباطاتی را برقرار کنند که منجر به نشست‌های رو در رو شود. اما چنین کاری باید با میانجی‌گری افغان‌ها صورت گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.