افتتاح پنتاگون کوچک در کابل «نیروهای امنیتی در سال ۲۰۱۵ حماسه آفریند»

گزارشگر:سه شنبه 8 جدی 1394 - ۰۷ جدی ۱۳۹۴

ماندگار- ساختمان جدید وزارت دفاع ملی و یا «پنتاگون کوچک» روز دوشنبه توسط رییس‌جمهوری، رییس اجرایی و فرمانده کل نیروهای ناتو در افغانستان افتتاح شد.
ساختمان جدید وزارت دفاع افغانستان، با همکاری مالی امریکا و طی چهار سال ساخته و افتتاح شده است.
این ساختمان که شباهت زیادی با پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) دارد، با کمک مالی ۱۶۰ میلیون دالری امریکا و بهره گیری از مدرن ترین تجهیزات حال mandegar-3حاضر ساخته شده است.
نقشه ترکیبی این ساختمان ۳۸ هزار و ۵۰۰ متری که ساخت آن حدود ۴ سال به طول انجامید، از میان نقشه‌هایی انتخاب شد که بین دانشجویان رشته مهندسی افغانستان به رقابت گذشته شده بود.
ساختمان ۵ طبقه‌یی وزارت دفاع افغانستان ظرفیت فعالیت ۲ هزار و ۵۰۰ مأمور از ریاست‌های اداری، عملیاتی و آموزشی را دارد.
گنبد این ساختمان ۳۳٫۶ متر ارتفاع داشته و دارای ۳ سالن غذاخوری است که ظرفیت یک هزار نفر را دارد و سالن کنفرانس آن گنجایش بیش از ۹۳۶ نفر را داراست.
ساختمان جدید وزارت دفاع افغانستان دارای محل ورزشی، کلینک‌ها، دادگاه‌های نظامی بوده که در مجموع ۱۱۰۴ در و ۳۴۸ پنجره دارد.
وسایل و تجهیزات کامپیوتری ساختمان جدید وزارت دفاع افغانستان ۳٫ ۳۳ میلیون دالر هزینه در بر داشته است که تنها برای فناوری‌های نوین این ساختمان حدود ۱۲ میلیون دالر هزینه صرف شده است..
رییس جمهور غنی در مراسم افتتاح این ساختمان مجلل از بارگیری هواپیماهای جنگی کمک شده به افغانستان خبر داد و گفت که به زودی این هواپیماها به دولت وحدت ملی تحویل داده می‌شود.
او اظهار داشت که اولین دسته این هواپیماهای جنگی، تا سه هفتۀ آینده به افغانستان می‌رسد.
پیش از این، قدم شاه شهیم رییس ستاد ارتش نیز به مجلس بزرگان گفته بود که امریکا تا یک ماه دیگر ۴ بمب افگن به قوای هوایی افغانستان کمک خواهد کرد.
گفته می‌شود که امریکا وعده کمک ۲۰ فروند هواپیمای بمب افگن «سوپر تکانوی ای – ۲۹» را قوای هوایی افغانستان نموده است.
قرار بود این هواپیماها در اواسط ۲۰۱۲ برسند؛ اما تحویل دهی آن‌ها به دلیل عدم امضای توافقنامه ی استراتژیک بین کابل و واشنگتن در دوره ریاست حامد کرزی به تعویق افتاد.
هفته گذشته قوای امنیتی ۳ بال هلیکوپتر می -۲۵ که هند به افغانستان کمک کرده بود را تحویل گرفت و یک بال دیگر را نیز به زودی تحویل خواهد گرفت.
آقای غنی سال ۱۳۹۴ را یک سال سخت و خونین برای مردم افغانستان خواند و تاکید نمود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در این جنگ تحمیلی حماسه آفریده اند.
وی تاکید نمود که نیروهای امنیتی و دفاعی در میدان جنگ از روحیۀ بالایی برخوردار بوده و در مقابله با تروریستان ارادۀ قوی دارند؛ اما برخی اوقات از کارکردها و دستاوردهای آنان چشم پوشی می‌شود.
او تصریح نمود: « … اما بعضی وقت‌ها درباره قوای مسلح ما تبصره‌های غلط می‌شود و این سبب سوال و شک می‌شود؛ اگر اشتباهی باشد؛ مثل برادر بزرگواری باید این اشتباهات را شریک ساخته و آن را اصلاح کنیم».
این گفته‌های آقای غنی تلویحاً به اظهارات حاجی ظاهر قدیر معاون اول مجلس نمایندگان برمی‌گردد که وی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را متهم کرده بود که آنان تروریستان داعشی را ولایت ننگرهار هدف قرار نمی دهند.
اما ریاست جمهوری و نهادهای امنیتی، آقای قدیر را متهم به ملیشه‌سازی در ولایت ننگرهار کرده بودند.
آقای غنی در مراسم افتتاح تعمیر جدید وزارت دفاع در این باره نیز گفت: «هیچ بدیلی برای قوای مسلح افغانستان وجود ندارد و نخواهد داشت».
در همین حال، معصوم استانکزی سرپرست وزارت دفاع در این مراسم گفت که ارتش ملی با پشت سر گذاشتن چالش‌ها و مشکلات فراوان به سمبول وحدت ملی کشور تبدیل شده است.
آقای استانکزی خاطرنشان ساخت که نیروهای امنیتی و دفاعی در یک مبارزه سرتاسری با تروریزم بین المللی قرار دارد و برای موفقیت دراین نبرد کمک‌های منطقه‌یی و جهانی ضروری می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.