۲۰۱۵؛ مرگبارترین سال برای خبرنگاران

گزارشگر:چهار شنبه 9 جدی 1394 - ۰۸ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3آمارهای منتشر شده از سوی سازمان خبرنگاران بدون مرز حاکی از این است که ۱۱۰ خبرنگار در سال ۲۰۱۵ به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای خود و یا تحت شرایط نامشخصی جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش الجزیره، این سازمان تاکید کرد، کشته شدن ۶۷ تن از آن‌ها به ماهیت شغل مطبوعاتی‌شان مربوط می‌شود و آن‌ها در حین انجام فعالیت حرفه‌ای خود کشته شده‌اند و بدین ترتیب مجموع شمار کشته‌شدگان از سال ۲۰۰۵ تاکنون به ۷۸۷ تن رسیده است.
سازمان خبرنگاران بدون مرز در این گزارش تصریح کرد، موارد دیگری نیز وجود دارد که مورد شک و تردید است و کشته شدن ۲۷ خبرنگار شهروند و ۷ همکار رسانه‌ای نیز به این آمار افزوده می‌شود.
سازمان خبرنگاران بدون مرز این وضعیت دردناک را از یک سو رشد روز افزون پدیده خشونت عامدانه علیه خبرنگاران و از سوی دیگر میزان شکست طرح‌های حمایت از اصحاب رسانه دانست.
بر اساس این گزارش، اگر یک سوم خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۱۴ در حین کار در مناطق درگیری جان خود را از دست دادند اما در سال ۲۰۱۵ یک سوم موارد کشته شدگان در اوقات صلح بود.
کریستوف دلوار، دبیرکل سازمان پزشکان بدون مرز گفت: چاره‌ای جز ایجاد سازوکاری ملموس برای اجرای قوانین بین‌المللی در خصوص مساله حمایت از خبرنگاران نیست. برخی گروه‌های غیر دولتی تجاوزاتی را عمدا علیه آن‌ها صورت می‌دهند و بسیاری از کشورها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.
دلوار گفت کشته شدن ۱۱۰ خبرنگار در سال ۲۰۱۵ باید با واکنش بین‌المللی در سطح خود روبه‌رو شود و باید در اسرع وقت نماینده ویژه‌ای در خصوص مساله حمایت از خبرنگاران در نزد سازمان ملل تعیین شود.
سوریه و عراق در راس کشورهایی بودند که خبرنگاران در آن کشته شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.